Skagen Pub i Kristiansand har senket prisen på 0,33 liter øl til 19 kroner, noe som vekker bekymring for en ny priskrig i byen. Puben har tidligere hatt lave priser, men dette nye kuttet har ført til reaksjoner og frykt for at andre utesteder vil følge etter.
En lignende priskrig i 2019 førte til at flere serveringssteder måtte stenge.
Blå Kors uttrykker bekymring for at lavere priser vil føre til økt alkoholforbruk, spesielt blant unge.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Priskrigen mellom dagligvarekjedene har nå inkludert juleøl, med priser redusert til rundt 20 kroner. Dette har skapt bekymring hos alkovettorganisasjonen Av-og-til og Helsedirektoratet, som mener billigere alkohol kan føre til økt forbruk og negative konsekvenser, spesielt for barn i familier med høyt alkoholforbruk. Tall fra FHI viser at 90.000 barn i Norge lever med foreldre som drikker for mye, og mørketallene kan være store. Dagligvarekjedene Coop, Rema 1000 og Kiwi forsvarer prisnedsettelser som en del av konkurransen, men fremhever også prisreduksjoner på alkoholfritt øl for å fremme sunnere alternativer.
4 måneder siden
En intens priskrig på juleøl har ført til dramatiske prisfall, med Ringnes juleøl som et av de mest berørte produktene. Prisene har sunket helt ned til 18,60 kroner, noe som har ført til hamstring og tomme hyller i flere butikker. Dette har skapt bekymring hos organisasjoner som Av-og-til, som mener priskrigen er uheldig og kan føre til økt alkoholforbruk i julen. Dagligvarekjedene forsvarer seg med å tilby rimelige alkoholfrie alternativer, og salget av disse har økt markant.
4 måneder siden
Priskrig på juleøl har oppstått blant norske lavpriskjeder som Rema 1000, Coop Extra og Kiwi, med priser på henholdsvis 25 og 26,9 kroner for en halvliter Ringnes juleøl. Helsedirektoratet og Blå Kors har uttrykt bekymring over dette, da de mener prisreduksjoner på alkohol kan bidra til økt forbruk og går imot prinsippene i norsk alkoholpolitikk. Helsedirektoratet oppfordrer heller til prisreduksjoner på sunne produkter. Samtidig påpeker lavpriskjedene at de også har redusert prisene på alkoholfri øl før jul.
4 måneder siden
Flere norske butikkjeder selger juleøl til under halv pris, noe Helsedirektoratet kritiserer. Divisjonsdirektør Linda Granlund uttaler at selv om dette ikke er ulovlig, er det uheldig for folkehelsen og oppfordrer heller til priskutt på sunne produkter. Generalsekretær Inger Lise Hansen i Actis deler bekymringen og peker på at lave priser kan føre til økt alkoholforbruk, noe som kan forverre situasjonen for barn i utsatte hjem. Lavpriskjedene forsvarer seg ved å vise til at de også har redusert prisene på alkoholfri øl.
4 måneder siden
KrF kritiserer dagligvarebutikkene for priskrig på juleøl, der priser har falt ned mot 18,60 kroner per halvliter. De mener dette er uansvarlig og ikke tar hensyn til barn. Unge Høyre forsvarer priskrigen, og mener det er positivt for folk med stram økonomi. De mener også at butikkene må få lov til å sette ned prisene på øl, på lik linje med andre varer. Rødt-politiker Mímir Kristjánsson, kjent som en ølhund, advarer også mot priskrigen. Han mener at alkohol bør koste litt, og at butikkene bruker priskrigen for å lokke kunder til å kjøpe andre varer.
4 måneder siden
Priskrigen på juleøl mellom dagligvarekjeder som Extra, Rema 1000, Kiwi og Oda har ført til at prisen på en halvliter juleøl er redusert til under 20 kroner flere steder. KrFs nestleder Ida Lindtveit Røse kritiserer dette som uansvarlig og mener det kan bidra til økt alkoholforbruk i julen, noe som kan ramme barn i familier med alkoholproblemer. Dagligvarekjedene forsvarer seg med at prisreduksjonene skyldes hard konkurranse og understreker at de følger regelverket for markedsføring av alkohol. Samtidig fremhever de økte rabatter på alkoholfrie alternativer, som har opplevd en betydelig salgsøkning.
4 måneder siden
Dagligvarekjedene Kiwi, Rema 1000 og Coop Extra har startet en priskrig på juleøl, med priser så lave som 25 kroner for en halvliter Ringnes juleøl. Dette har ført til kritikk fra blant annet Actis, som mener at lave priser på alkohol kan føre til økt konsum og utfordringer for familier i julen. Samtidig har kjedene også redusert prisene på alkoholfrie alternativer, med opptil 72 prosent prisreduksjon på enkelte produkter. Feilprising i butikkene har blitt rapportert, men kjedene forklarer dette med høyt salgstrykk og hyppige prisjusteringer. Kjedene forsvarer prisreduksjonene som en del av konkurransen i dagligvaremarkedet.
2 måneder siden
Innføringen av Norgesprisen, en fastpris på strøm, skaper bekymring i flere bransjer. Leverandører av solceller og varmepumper frykter et kraftig fall i salget, da ordningen reduserer folks motivasjon for å investere i energibesparende tiltak. Norsk Industri advarer om at næringslivet kan oppleve økte strømpriser som følge av ordningen. Samtidig viser analyser at Norgesprisen kan bli dyrere for staten enn først antatt, med estimater som overstiger regjeringens opprinnelige anslag. Energiministeren erkjenner at de faktiske kostnadene er usikre og vil bli revidert i nasjonalbudsjettet.
3 måneder siden
Utelivsbransjen opplever et vanskelig 2024 med kraftig omsetningsfall etter en kort oppgang etter pandemien. Økte levekostnader og strammere økonomi fører til at folk bruker mindre penger ute, og mange drikker mer hjemme før de går ut. Spesielt nattklubber og utesteder med et ungt klientell er hardt rammet. Tall fra Oslo viser en nedgang på 27 prosent for barer og 12 prosent for restauranter. Bransjen håper på rentekutt fra Norges Bank for å bedre situasjonen, men frykter konkurs dersom utviklingen fortsetter. Noen steder klarer seg bedre, spesielt de som retter seg mot et eldre publikum eller nyter godt av økt turisme.
3 måneder siden
Nevzat Arikan, en utelivstopp i Oslo, er sterkt kritisk til de økte prisene for uteservering på Grünerløkka. Han mener prisene er for høye, forskjellsbehandler næringen og truer med juridisk kamp. Bydelsleder Geir Jensen (MDG) erkjenner at prisene er høye, men forklarer økningen med at de ikke har justert prisene i takt med inflasjonen tidligere. Arikan hevder at de høye prisene tvinger ham til å redusere uteserveringen og bidrar til å «drepe næringen». Oslo Handelsstands Forening støtter kritikken og viser til en serveringsbransje i krise, med nedgang i kortbruk og flere konkurser, og tror på et kommende priskutt.