Nevzat Arikan, en utelivstopp i Oslo, er sterkt kritisk til de økte prisene for uteservering på Grünerløkka. Han mener prisene er for høye, forskjellsbehandler næringen og truer med juridisk kamp.
Bydelsleder Geir Jensen (MDG) erkjenner at prisene er høye, men forklarer økningen med at de ikke har justert prisene i takt med inflasjonen tidligere. Arikan hevder at de høye prisene tvinger ham til å redusere uteserveringen og bidrar til å «drepe næringen».
Oslo Handelsstands Forening støtter kritikken og viser til en serveringsbransje i krise, med nedgang i kortbruk og flere konkurser, og tror på et kommende priskutt.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Høye strømpriser i Sørvest-Norge skaper krise for næringslivet, ifølge Sildakongen på Karmøy. Med strømpriser på over 13 kroner per kilowattime, frykter bedriften å måtte flytte eller legge ned. Daglig leder Sivert Simonsen påpeker at de høye prisene fører til urettferdig konkurranse mot bedrifter i nordligere regioner med lavere priser. Til tross for en fastprisavtale, betaler de markedspris i produksjonstiden. Simonsen ber regjeringen om å handle raskt for å unngå inflasjon og tap av arbeidsplasser.
2 måneder siden
Oslo Taxi og Norges Taxiforbund er sterkt kritiske til en ny bestillingsløsning for taxi på Oslo S, som de mener omgår den nylig innførte maksimalpris-forskriften. De hevder at de nye automatene er et fordyrende mellomledd som vil føre til høyere priser for kundene. Bane Nor har inngått en avtale med selskapet Fast Travel, som også står for taxibestillinger på Gardermoen, uten at det har vært en anbudsprosess. Taxiforbundet frykter at dette vil føre til en rekke gebyrer for drosjeeierne, og at ordningen vil spre seg til andre steder i landet. Fast Travel slår tilbake og hevder at deres system gir lavere priser og løser kaoset på togstasjoner og flyplasser. De mener søksmålet er et forsøk på å hindre konkurranse.
3 måneder siden
En fanklubbleder kritiserer de høye prisene i Trondheim under Ski-VM, og mener det grenser til økonomisk utnyttelse av folk. Han påpeker at prisene på overnatting, bobilparkering og transport er langt høyere enn ved andre internasjonale arrangementer. Dette skremmer bort både norske og utenlandske supportere, og kan føre til at mange ikke får oppleve mesterskapet. Arrangørene frykter at overprising kan føre til at utleiere ikke får leid ut. Trondheim Parkering begrunner prisøkningen med økte driftskostnader og høy etterspørsel.
4 måneder siden
KrF kritiserer dagligvarebutikkene for priskrig på juleøl, der priser har falt ned mot 18,60 kroner per halvliter. De mener dette er uansvarlig og ikke tar hensyn til barn. Unge Høyre forsvarer priskrigen, og mener det er positivt for folk med stram økonomi. De mener også at butikkene må få lov til å sette ned prisene på øl, på lik linje med andre varer. Rødt-politiker Mímir Kristjánsson, kjent som en ølhund, advarer også mot priskrigen. Han mener at alkohol bør koste litt, og at butikkene bruker priskrigen for å lokke kunder til å kjøpe andre varer.
4 måneder siden
Strømprisene i Sørvest-Norge har igjen nådd ekstremt høye nivåer, med priser over 13 kr/kWh. Dette skyldes prissmitte fra Europa, der lav vindkraftproduksjon bidrar til økte priser. Ordfører i Kristiansand, Mathias Bernander, uttrykker stor bekymring for næringslivet og arbeidsplasser, da strømstøtten ikke gjelder for bedrifter og hytteeiere. Han kritiserer regjeringens tiltak og mener at Sør-Norge betaler en uforholdsmessig høy pris. I tillegg bidrar tidlig stenging av tyske kullkraftverk til ustabilitet i kraftsystemet, noe som forverrer situasjonen ytterligere.
8 dager siden
Regjeringens forslag om en fast strømpris på 40 øre per kilowattime, kalt Norgespris, møter kritikk fra NHO og flere høringsinstanser. De frykter at ordningen vil føre til dyrere strøm for næringslivet, som ikke omfattes av prisen, og dermed øke kostnadene for bedrifter. NHO-sjef Ole Erik Almlid mener Norgespris er feil svar og understreker behovet for mer kraftproduksjon og energieffektivisering i Norge. Konkurransetilsynet deler denne bekymringen og påpeker at økt forbruk blant husholdningene kan presse opp prisene for næringslivet. Statssekretær Elisabeth Sæther i Energidepartementet mener derimot at Norgespris vil redusere utryggheten blant husholdningene og at tiltaket har begrenset effekt på markedet. Samtidig viser en NVE-rapport at kraftproduksjonen vil øke lite fram mot 2029, noe som bekymrer NHO med tanke på industriens behov og klimamål. Flere aktører etterlyser bedre utredning av konsekvensene av Norgespris, som ifølge forskere og næringsliv kan skape nye utfordringer for krafttilgangen og næringslivet.
3 måneder siden
Oslo kommune har økt prisen for gatelading av elbil med opptil 75 prosent på dagtid, mens nattprisen enten er uendret eller redusert. Elbilforeningen kritiserer prisøkningen og mener den er ufornuftig, da den rammer de som er avhengig av gatelading. Kommunen begrunner prisøkningen med at det skal være sirkulasjon på ladeplassene og at det ikke skal være billigere å lade enn å parkere. Byråd for miljø og samferdsel, Marit Vea, mener at elbilister fortsatt har en god og rimelig pakke med rabatter på parkering og bompenger, men bruker selv elsykkel i hverdagen.
3 dager siden
Rema 1000 får kritikk for sine nye elektroniske prisetiketter. Forbrukerrådet mener skriften er for liten, spesielt på enhetsprisen.
1 måned siden
Artikkelen kritiserer bankenes økte renteinntekter og høye lederlønninger, samtidig som mange sliter med økte levekostnader. Økonomer spår ingen snarlig rentenedgang, noe som gagner bankene. Norges Banks renteøkninger har ikke tøylet inflasjonen, som i stor grad skyldes importerte varer og høye matvarepriser. Matvarekjedene kritiseres for å utnytte faste datoer for å øke prisene, noe som rammer forbrukerne og bidrar til økt inflasjon. Det antydes at regningen sendes til folket, noe som kan få politiske konsekvenser, og at Norges Banks mandat bør revurderes.
2 måneder siden
Steinar Solsvik reagerer kraftig på Ruters nylige prisøkning på månedskort, som har økt med ti prosent. Solsvik påpeker at han nå betaler over 30 000 kroner årlig for å reise kollektivt mellom Kløfta og Oslo. Han mener det er urimelig at Akershus fylkeskommune velter et inntektstap over på kollektivreisende. Solsvik kritiserer også Vy for manglende punktlighet og mener togtjenesten ikke leveres som lovet. Ruter svarer at de forstår frustrasjonen, men at prisjusteringen er nødvendig for å finansiere kollektivtilbudet, og at billettinntektene kun dekker under halvparten av driftskostnadene.