Lindsay Brewer, med over 2,8 millioner følgere på Instagram, kombinerer en karriere som racerfører med en sterk tilstedeværelse i sosiale medier. Hun finansierer sin satsing på motorsport, som har en prislapp på 25 000 dollar dagen bare for å teste bilen, gjennom sponsorinntekter generert via sosiale medier.
Brewer har møtt fordommer som kvinne i motorsport, men har funnet en balanse mellom innholdsproduksjon og racing.
Hun konkurrerer nå i Lamborghini Super Trofeo-serien og tok nylig sin første pallplass i mars.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Den svenske kulekjøreren Walter Wallberg (24) avslører at han tjener 45.000 kroner per innlegg i sosiale medier. Han bruker bevisst bilder med bar overkropp for å øke engasjementet og inntektene. Wallberg har 82.000 følgere på TikTok og 37.000 på Instagram, og inntektene fra sosiale medier er like store som fra idretten. Han vant OL-gull i 2022 og satser nå mot VM i mars og OL i 2026. Til tross for sin suksess har kjæresten hans nesten dobbelt så mange følgere i sosiale medier.
4 måneder siden
Skøyteløper Alexandra Ianculescu finansierer sin idrettskarriere ved å publisere innhold på OnlyFans, en plattform kjent for seksuelt innhold. Hun mener dette vil bli en økende trend blant idrettsutøvere. Ianculescu hevder at OnlyFans har forbedret hennes liv ved å gi henne økonomisk frihet til å trene på fulltid og satse mot OL i 2028. Hun har tidligere hatt flere jobber for å finansiere sin idrett. Selv om hun har fått reaksjoner på sitt valg, bryr hun seg ikke om andres meninger og fortsetter å bruke plattformen.
4 måneder siden
Den rumensk-kanadiske syklisten Alexandra Ianculescu, tidligere skøyteløper, bruker inntekter fra OnlyFans for å finansiere sin satsing mot OL i Los Angeles 2028. Hun hevder å være den første OL-deltakeren med en OnlyFans-konto. Inntektene fra plattformen gjør at hun kan fokusere fullt på treningen, uten å måtte jobbe ved siden av. Ianculescu forteller at foreldrene i starten var skeptiske, men nå aksepterer hennes valg. Hun spår at flere idrettsutøvere vil benytte seg av OnlyFans i fremtiden for å finansiere sine karrierer.
4 måneder siden
Influenser Isabel Raad forteller åpent om sitt luksusforbruk på sosiale medier. Hun anslår å bruke rundt 300.000 kroner i måneden på klær, vesker og andre luksusvarer. Dette står i forhold til hennes månedlige inntekt på mellom 2,5 og 3 millioner kroner. Raad understreker at hun er åpen om sin økonomi for å gi et mer nyansert bilde av sin hverdag, og at hun ikke bruker alle pengene hun tjener. Hun ser på shopping som en måte å nyte livet på og vil ikke nekte seg selv goder når hun har økonomi til det.
2 måneder siden
Victoria Rummelhoff (27) er prosesstekniker for Equinor med en årslønn på rundt én million kroner. Hun ønsker å inspirere flere kvinner til å velge en karriere i oljebransjen, en bransje hun selv valgte som 15-åring. Hun jobber offshore i en turnus som gir god balanse mellom jobb og fritid. For å oppmuntre andre jenter til å satse på tekniske fag, bruker hun sin Instagram-konto og besøker ungdomsskoler for å dele sine erfaringer. Hun har også blitt nominert til Jenteprisen for sitt engasjement for likestilling.
1 måned siden
Christina Markhus (23) satser på en karriere som influenser og deler en ufiltrert hverdag fra kjelleren i foreldrenes hus i Bergen. Med 79.500 følgere på TikTok og 33.000 på Snapchat, har hun funnet en nisje ved å være seg selv og dele vanlige ting uten filter. Markhus' humor og uhøytidelighet er en rød tråd i innholdet hennes, og hun tror følgerne setter pris på hennes ekthet. Hun drømmer om å komme på TV og ser på influenser-karrieren som et springbrett. Katinka Sletten fra Synlig påpeker at folk er lei av det glattpolerte og søker innhold de kan relatere til, noe som kan forklare Markhus' suksess.
13 dager siden
Hanna-Martine Slåttland Baller avslører i podkasten «Fetisha +1» at hun tjener gode penger på sosiale medier, særlig på sitt online treningskonsept «Sterke Jenter» hvor hun har tjent et par hundre tusen i måneden. Hun nevner også at Snapchat og hennes egen podkast er lønnsomme plattformer. Baller delte nylig at hun og kjæresten venter barn i 2025, og valgte å offentliggjøre nyheten tidlig, til tross for en viss risiko.
3 måneder siden
Artikkelen utforsker hvordan bloggere og influencere utvikler seg fra profiler i sosiale medier til bedriftseiere, og de utfordringene som følger med. Den svenske influenceren Matilda Djerf er et eksempel på en som har fått kritikk for dårlig behandling av sine ansatte. Influensermarkedsføring er en milliardindustri, men det er viktig med tydelig merking av reklame og bevissthet rundt rollen som forbilder. Flere norske influencere har lykkes med å bygge store virksomheter, men kontroverser kan påvirke merkevaren. Likevel kan feiltrinn også styrke merkevaren på sikt.
4 dager siden
Julie Thorsen (25) jobber som some-journalist i TV 2 og har blitt en kjent profil i sosiale medier, noe som har gitt henne kjendisstatus og mye oppmerksomhet. Opprinnelig planla hun å bli lege, men valgte å satse på mediebransjen etter flere avslag på jobbsøknader. Hun startet med en sommerjobb i 2023, som utviklet seg til et forlenget vikariat og fast jobb. Thorsen opplever rørende tilbakemeldinger fra unge følgere som gjenkjenner henne på gaten, noe hun ikke hadde forventet. Hun jobber i TV 2s Hub2-avdeling, som har økt følgertallene betydelig og har som mål å nå unge med nyheter via sosiale medier. Redaksjonssjef Karen Anna Kleppe mener Thorsens popularitet er et tegn på at TV 2 lykkes med å bygge tillit og kjennskap blant unge nyhetsbrukere.
18 dager siden
Influenser Oskar Westerlin tjener store penger på sosiale medier, med en potensiell daglig inntekt på 30.000 kroner. Selskapet hans, «Fjeldberg Westerlin», har hatt en betydelig omsetningsvekst de siste årene. Westerlin har oppnådd over 400 millioner visninger på sine mest populære videoer. Han har imidlertid møtt kritikk for manglende åpenhet rundt produksjonen av sitt klesmerke og bruk av fossile materialer. I tillegg til sosiale medier, lanserte Westerlin «Oskars trippel sjoko» i 2023 og har hatt suksess med å promotere produkter som YT proteinyoghurt.