Konkurransetilsynet åpner for historisk prisoversikt, skeptisk til sanntidsdata

Kort oppsummert
- Konkurransetilsynet åpner for prisportal med historiske dagligvarepriser.
Konkurransetilsynet vurderer å tillate en prisportal for dagligvarer som viser historiske priser, men er skeptisk til sanntidsinformasjon, da de frykter dette vil redusere konkurransen mellom kjedene. Uten prisgjennomsiktighet er det vanskelig for forbrukere å sammenligne priser og vurdere tilbud.
Konkurransetilsynet mener konkurransen i dagligvarebransjen er for svak og ønsker flere aktører på markedet, samt at tollvernet endres.
Forbrukerrådet synes tilsynets signaler er interessante og ser potensiale i en slik løsning.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
Liknende artikler

4 måneder siden
Konkurransetilsynet kritisk til Vy og Flytog-fusjon
Konkurransetilsynet vurderer å gripe inn i sammenslåingen av Vy og Flytoget, da de mener den kan hindre effektiv konkurranse. Tilsynet frykter at sammenslåingen kan føre til høyere priser, redusert kvalitet og mindre innovasjon innen persontransport på jernbane. Regjeringen argumenterte for sammenslåingen for å bedre togtilbudet på Østlandet, men Konkurransetilsynet er uenig og mener den kan svekke tilbudet til kundene. Tilsynet understreker at de ikke er sikre på utfallet, men at det er rimelig grunn til å anta at konkurransen vil hemmes.

6 dager siden
Ekspert advarer: Oppsplitting av dagligvarekjeder kan øke matprisene
Forslag om å splitte opp de store dagligvarekjedene i Norge for å øke konkurransen og redusere matprisene har fått bred støtte i befolkningen. BI-professor Per Ingar Olsen advarer imidlertid mot dette tiltaket og mener det vil føre til dyrere mat. Han forklarer at dagligvaremarkedet er tett integrert med eierskap i innkjøpsorganisasjoner, grossister, lagre og leverandører, noe som gjør en oppsplitting kostbar og ineffektiv. Olsen påpeker at dagens system har utviklet seg over tid med myndighetenes godkjennelse, og at kjedene har sterk kontroll over leverandørindustrien. Han mener at andre tiltak, som å redusere tollsatser, kan være mer effektive for å senke prisene. Et norsk EU-medlemskap kan også øke konkurransen ved å åpne markedet for utenlandske aktører. Olsen understreker at dagens situasjon gir de store kjedene liten grunn til å endre prisnivået, og at oppsplitting ikke nødvendigvis vil gi lavere priser.

1 måned siden
Konkurransetilsynet vil endre mattollen for å bedre konkurransen
Konkurransetilsynet mener toll på mat er det største hinderet for bedre konkurranse i dagligvaremarkedet, og oppfordrer politikerne til å vurdere justeringer. De mener at tollmurene ikke bare beskytter bøndene, men også leverandører og dagligvarekjeder fra konkurranse utenfra. Senterpartiets Geir Pollestad kritiserer tilsynet for å blande seg inn i politikk, og mener matproduksjon også handler om sikkerhet og beredskap. Konkurransetilsynet understreker at det er deres jobb å gi råd for å bedre konkurransen, og at importvern påvirker hele dagligvaremarkedet.
1 måned siden
Regjeringen varsler flere tiltak for å bedre konkurransen i dagligvarebransjen
Næringsminister Cecilie Myrseth varsler at regjeringen vil utvide tiltakene for å bedre konkurransen i dagligvarebransjen, grunnet høy lønnsomhet og svak konkurranse. Tiltakene kommer i tillegg til de eksisterende, som inkluderer forbud mot å hindre konkurrenter i å bruke butikklokaler og lovendringer for Konkurransetilsynet. Myrseth deler bekymringen om konkurransen i bransjen og understreker viktigheten av å sikre riktige priser. Regjeringen vil også snart konkludere i saken om prisdiskriminering, som har vært et omdiskutert tema i fem år, der målet er å gjøre det lettere for små aktører å etablere seg og konkurrere.

18 dager siden
Konkurransetilsynet: Importvern og byråkrati gir høye matpriser
Konkurransetilsynets rapport for 2024 viser at svak konkurranse fører til høye matpriser. Rapporten fremhever tre hovedhindringer for nye aktører: importvern, tungt byråkrati og vanskelig tilgang på eiendom. Importvernet beskytter etablerte leverandører og dagligvarekjeder, mens kompliserte importregler gjør det vanskelig for mindre aktører å importere varer. De store kjedene bruker også eksklusive leieavtaler for å begrense konkurransen. Konkurransetilsynet mener at enklere importregler og endringer i avtaleverk kan styrke konkurransen og redusere matprisene.

4 måneder siden
Flertall ønsker priskrig, tross tomme hyller
En ny undersøkelse viser at over halvparten av nordmenn ønsker priskrig før jul, til tross for at det fører til hamstring og tomme butikkhyller. Markedsprofessor Frank Lindberg mener priskrig er positivt for forbrukerne, da det øker konkurransen mellom dagligvarekjedene. Samtidig opplever noen forbrukere priskrigen som frustrerende, da det kan være vanskelig å få tak i varer. Dagligvarekjedene ønsker ikke å kommentere fremtidige priser, men signaliserer at priskrig vil fortsette. Coop har innført maksgrense på enkelte julevarer for å unngå matsvinn.
3 måneder siden
Prisjegerforbud fører til flere sjokktilbud i butikk
Konkurransetilsynet har forbudt dagligvarekjedenes bruk av prisjegere, som de mener førte til mindre konkurranse og høyere priser. Dagligvarekjedene Coop, Norgesgruppen og Rema 1000 ble ilagt bøter på til sammen 4,9 milliarder kroner. Forbudet har ført til endringer i hvordan kjedene prissetter varer, med mer fokus på kortvarige sjokktilbud. Eksperter mener dette kan føre til større prisvariasjoner og mer konkurranse, men at det er usikkert om det vil gi lavere priser totalt sett. Norgesgruppen klager på vedtaket, mens Rema 1000 sier de vil fortsette å ha gode kampanjer. En professor ved BI har merket seg at det er flere kortvarige tilbud i butikkene etter forbudet.
3 dager siden
Forbrukerrådet refser Rema 1000: Små prisetiketter
Rema 1000 får kritikk for sine nye elektroniske prisetiketter. Forbrukerrådet mener skriften er for liten, spesielt på enhetsprisen.
1 måned siden
Priskrig: Rema 1000 utfordres på pris av Normal og Europris
En fersk prisundersøkelse fra TV 2 hjelper deg viser at Rema 1000 møter økt konkurranse fra Normal og Europris, spesielt innen hygiene- og vaskeprodukter. Rema 1000 har halvert prisen på utvalgte varer for å matche konkurrentene, men Normal er fortsatt billigere på mange produkter, mens Europris fremhever sine fordelaktige pakketilbud. Undersøkelsen avslører også at Rema 1000 har økt prisene på andre varer, noe som reiser spørsmål om en potensiell prisøkning på matvarer.
8 dager siden
NHO advarer mot Norgespris på strøm for næringslivet
Regjeringens forslag om en fast strømpris på 40 øre per kilowattime, kalt Norgespris, møter kritikk fra NHO og flere høringsinstanser. De frykter at ordningen vil føre til dyrere strøm for næringslivet, som ikke omfattes av prisen, og dermed øke kostnadene for bedrifter. NHO-sjef Ole Erik Almlid mener Norgespris er feil svar og understreker behovet for mer kraftproduksjon og energieffektivisering i Norge. Konkurransetilsynet deler denne bekymringen og påpeker at økt forbruk blant husholdningene kan presse opp prisene for næringslivet. Statssekretær Elisabeth Sæther i Energidepartementet mener derimot at Norgespris vil redusere utryggheten blant husholdningene og at tiltaket har begrenset effekt på markedet. Samtidig viser en NVE-rapport at kraftproduksjonen vil øke lite fram mot 2029, noe som bekymrer NHO med tanke på industriens behov og klimamål. Flere aktører etterlyser bedre utredning av konsekvensene av Norgespris, som ifølge forskere og næringsliv kan skape nye utfordringer for krafttilgangen og næringslivet.