Teleselskaper advarer om en kraftig økning i svindelforsøk via telefon, der svindlere bruker utenlandske numre, spesielt fra Sverige og Danmark, for å lure nordmenn. Svindlerne utgir seg for å være fra PayPal eller Klarna, og forsøker å få tilgang til betalingsinformasjon eller BankID ved å bruke en automatisk melding om feilregistrert bestilling.
Telenor har blokkert en million slike anrop, men svindlerne bruker 'spoofing' for å skjule sine egentlige numre. Økningen ses i sammenheng med innføringen av et nasjonalt filter for norske numre.
Teleselskapene oppfordrer folk til å være forsiktige med ukjente utenlandske numre og aldri oppgi sensitiv informasjon på telefon.
4 måneder siden
Telenor advarer om en ny bølge av svindelforsøk via telefon, der svindlere ringer fra utenlandske nummer og utgir seg for å være fra PayPal eller Klarna. De bruker en automatisk melding om feilregistrert bestilling for å lure til seg betalingsinformasjon eller BankID. Telenor har blokkert en million slike anrop de siste to ukene. Svindlerne har gått over til utenlandske nummer etter at norske teleoperatører har gjort det vanskeligere å misbruke norske nummer. Telenor råder folk til å være skeptiske til anrop fra ukjente utenlandske nummer og legge på umiddelbart ved mistanke om svindel.
4 måneder siden
Teleselskaper advarer om en kraftig økning i Paypal-svindel, der svindlere bruker svenske og danske telefonnumre for å lure nordmenn. Svindelforsøkene har økt dramatisk de siste ukene, med opptil 100 000 anrop daglig fra disse landene. Svindlerne utgir seg for å være fra Paypal og prøver å få tilgang til betalingskortinformasjon. De bruker 'spoofing' for å skjule sine egentlige numre, noe som gjør det vanskeligere å blokkere anropene. Økningen ses i sammenheng med innføringen av et nasjonalt filter for norske numre. Teleselskapene oppfordrer folk til å være forsiktige med ukjente utenlandske numre og aldri oppgi sensitiv informasjon på telefon.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Teleselskaper advarer om en kraftig økning i Paypal-svindel, der svindlere bruker svenske og danske telefonnumre for å lure nordmenn. Svindelforsøkene har økt dramatisk de siste ukene, med opptil 100 000 anrop daglig fra disse landene. Svindlerne utgir seg for å være fra Paypal og prøver å få tilgang til betalingskortinformasjon. De bruker 'spoofing' for å skjule sine egentlige numre, noe som gjør det vanskeligere å blokkere anropene. Økningen ses i sammenheng med innføringen av et nasjonalt filter for norske numre. Teleselskapene oppfordrer folk til å være forsiktige med ukjente utenlandske numre og aldri oppgi sensitiv informasjon på telefon.
1 dag siden
Politiet advarer mot en ny bølge av svindel hvor gjerningspersoner utgir seg for å være fra politiet. Flere personer har mottatt meldinger eller anrop fra svindlere som forsøker å skaffe seg sensitiv informasjon.
3 måneder siden
Telenor har stanset over 100 millioner svindelforsøk via anrop og SMS i 2024. Et nytt sikkerhetsfilter, aktivert i samarbeid med andre operatører, blokkerer svindelforsøk på tvers av mobilnett, og identifiserte 200-250 000 spoofede numre daglig i starten. I tillegg ble 2,1 milliarder forsøk knyttet til ondsinnede nettsider blokkert. Digital kriminalitet via annonser på nett øker, og Telenor blokkerte over seks millioner utrygge nettsider og forsøk på digital kriminalitet daglig i fjor. Kriminelle tilpasser seg raskt nye mottiltak, og teleselskapene oppfordrer kunder til å melde fra om svindelforsøk.
1 måned siden
En svindelekspert advarer mot en ny svindelmetode der kriminelle utnytter skattemeldingen. Svindlerne sender først en SMS og ringer deretter, og utgir seg for å være fra politiet eller banken. Målet er å lure til seg personlig informasjon som BankID eller kortdetaljer. Eksperten råder folk til å være oppmerksomme på skrivefeil, dårlig språk og mistenkelige forespørsler om personlige detaljer. Hvis man mistenker svindel, bør man sperre BankID og kort umiddelbart.
2 måneder siden
Telenor lanserer en ny tjeneste som varsler brukere om potensielle svindelanrop i sanntid, for å redusere utrygghet rundt ukjente anrop. Undersøkelser viser at mange er bekymret for å svare telefonen fra ukjente nummer. Den nye teknologien vil automatisk varsle Telenor-kunder om anrop som viser tegn til svindel, selv om kundene fortsatt kan velge å svare. Telenor blokkerte over 54 millioner svindelanrop i 2024, men håper den nye tjenesten vil gi økt trygghet og oppmuntre til mer bruk av telefonsamtaler, som de anser som en viktig kommunikasjonskanal.
2 måneder siden
Sparebank 1 advarer mot en økende trend med «sikker konto»-svindel, der svindlere utgir seg for å være bankansatte. De kontakter kunder og påstår at kontoen deres er hacket, og ber dem overføre penger til en «sikker konto». Banken understreker at de aldri vil be kunder om å flytte penger på denne måten, og oppfordrer alle til å legge på røret ved slike henvendelser. I tillegg advarer banken mot svindel via e-post og SMS, der svindlerne utgir seg for å være andre aktører. Kunder oppfordres til å være kritiske og bruke huskeregelen «stopp, tenk, sjekk» for å unngå å bli lurt.
4 måneder siden
Finn.no advarer brukere om en økning i svindelforsøk der svindlere utgir seg for å være kjøpere via e-post. Disse e-postene forsøker å lure brukere til å dele personlig informasjon som bank- eller kredittkortdetaljer. Finn.no understreker at all kommunikasjon rundt kjøp og salg bør foregå inne i deres egen meldingstjeneste, og at man bør være skeptisk til kjøpere som presser på for raske avgjørelser. De anbefaler også å sjekke visningsnavnet for å unngå kobling til privat e-post. Sparebank 1 har også sendt ut advarsler om denne svindelformen.
1 måned siden
Skatteetaten advarer mot økt svindel i forbindelse med utsendelse av skattemeldinger. Svindlere bruker falske e-poster, SMS og QR-koder for å lure til seg personlig informasjon og penger. De utgir seg også for å være fra Skatteetaten eller politiet. Skatteetaten understreker at de aldri sender lenker uoppfordret eller ber om bankopplysninger via e-post eller SMS, og oppfordrer folk til å logge seg inn via de offisielle nettsidene for å unngå svindel.
1 måned siden
Skatteetaten advarer om en markant økning i antall svindelforsøk rettet mot skattebetalere. Svindlerne utnytter skattemeldinger, skatteoppgjør og skattekort for å stjele personlig informasjon og få tilgang til bankkontoer. Metodene blir stadig mer avanserte, med etterligning av Skatteetatens logo og farger. Skatteetaten oppfordrer folk til å være forsiktige med lenker i e-poster og SMS, og heller gå direkte til Skatteetaten eller Altinn. Økningen i svindelforsøk gjenspeiles i økt pågang til Skatteetatens tipstelefon.
20 dager siden
Telenor har blokkert 539 millioner utrygge nettsider og forsøk på digital kriminalitet i årets første kvartal. En ny sikkerhetsløsning mellom norske teleoperatører har bidratt til nedgang i antall blokkerte svindelanrop. En undersøkelse viser økende bekymring for digital kriminalitet blant nordmenn, hvor de fleste er klar over risikoen ved å dele personlig informasjon på nett. Telenor oppfordrer til årvåkenhet, forsiktighet med deling av informasjon og rapportering av digital kriminalitet til bank og politi.