Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press har offentliggjort årets nominerte til Gullbarbie-prisen, som gis til den aktøren som er best til å få ungdom til å føle seg verst. De nominerte er Gutta Sprut AS, Dagbladet og TikTok. Gutta Sprut er nominert for sine nedverdigende ytringer og homofobiske holdninger.
Dagbladet er nominert for andre gang for å fremme ensidige idealer og seksualisering. TikTok er nominert for sine avhengighetsskapende algoritmer og villedende markedsføring. Press ønsker med årets kampanje å sette fokus på barns forbrukervern og rett til en trygg oppvekst.
Prisen er stemt frem av barn og unge selv, og har tidligere blitt vunnet av Sophie Elise As og Shein. Ingen av de nominerte har foreløpig kommentert nominasjonene.
3 måneder siden
Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press deler årlig ut Gullbarbie-prisen til den medieaktøren som er verst til å få unge til å føle seg dårlig. Årets nominerte er Dagbladet, TikTok og Gutta Sprut AS. Gutta Sprut AS, som eies av blant andre Oskar Westerlin, er nominert for første gang, grunnet kritikk for å normalisere dårlige holdninger mot kvinner og homofile. Dagbladet er nominert for andre gang, for å seksualisere nyheter. Prisen er stemt frem av barn og unge selv, og har tidligere blitt vunnet av Sophie Elise As og Shein.
3 måneder siden
Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press har offentliggjort årets nominerte til Gullbarbie-prisen, som gis til den aktøren som er best til å få ungdom til å føle seg verst. De nominerte er Gutta Sprut AS, Dagbladet og TikTok. Gutta Sprut er nominert for sine nedverdigende ytringer og homofobiske holdninger. Dagbladet er nominert for andre gang for å fremme ensidige idealer og seksualisering. TikTok er nominert for sine avhengighetsskapende algoritmer og villedende markedsføring. Press ønsker med årets kampanje å sette fokus på barns forbrukervern og rett til en trygg oppvekst. Ingen av de nominerte har foreløpig kommentert nominasjonene.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press har offentliggjort årets nominerte til Gullbarbie-prisen, som gis til den aktøren som er best til å få ungdom til å føle seg verst. De nominerte er Gutta Sprut AS, Dagbladet og TikTok. Gutta Sprut er nominert for sine nedverdigende ytringer og homofobiske holdninger. Dagbladet er nominert for andre gang for å fremme ensidige idealer og seksualisering. TikTok er nominert for sine avhengighetsskapende algoritmer og villedende markedsføring. Press ønsker med årets kampanje å sette fokus på barns forbrukervern og rett til en trygg oppvekst. Ingen av de nominerte har foreløpig kommentert nominasjonene.
2 måneder siden
Gutta Sprut AS, med influenser Oskar Westerlin i spissen, er tildelt årets Gullbarbie-pris av Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press. Prisen gis til aktører som får ungdom til å føle seg verst. Gutta Sprut AS har mottatt kritikk for innhold som anklages for å fremme kritikkverdige holdninger om homofile, kvinner, penger og alkohol. Sebastian Breivik kommenterte nominasjonen ironisk, men selskapet har ikke besvart VGs henvendelser etter tildelingen. Tidligere har blant annet Shein og Sophie Elise AS vunnet prisen.
2 måneder siden
Gutta Sprut AS er kåret til vinner av Gullbarbie 2025, en pris delt ut av Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press. Prisen gis til aktører som er dårlige på å få ungdom til å føle seg verst. Press begrunner valget med at selskapet, som eies av flere influencere, fremmer et skadelig budskap gjennom sine videoer. Innholdet kritiseres for å normalisere alkoholmisbruk, nedverdigende kvinnesyn og stereotypisering av minoriteter. Press mener Gutta Sprut tjener penger på unges usikkerhet og at innholdet bidrar til kroppspress og skadelige holdninger, spesielt blant gutter. Til tross for tidligere kritikk har selskapet ikke endret sin praksis. VG har forsøkt å få en kommentar fra Gutta Sprut, men uten hell.
3 måneder siden
Gutta Sprut AS, med influenserne Oskar Westerlin og Sebastian Brevik i spissen, tildeles Gullbarbie-prisen for sitt skadelige innhold på sosiale medier. Innholdet, som inkluderer titler som «Gjett homsen» og «10 damer vs. Oskar Westerlin», fremstiller et nedverdigende syn på kvinner og homofile, og bidrar til homofobi og kroppspress blant unge. Organisasjonen Press har kritisert selskapet for å skape fremmedgjøring og kroppspress, spesielt for gutter. Til tross for gjentatt kritikk, har Gutta Sprut AS ikke vist anger eller forståelse for alvoret i saken, noe som understreker behovet for en vekkerklokke.
2 måneder siden
I et svar på kritikken om Gullbarbie-prisen til Gutta Sprut AS, forklarer Press at barn og unge stemmer frem vinneren etter at Press har valgt ut kandidater. Kritikken går på at Gutta Sprut AS fremmer en ukultur der folks usikkerheter latterliggjøres, og at de bidrar til en vanskeligere oppvekst for unge skeive. Press mener at barn og unges stemmer er tydelige på hva de ikke tolererer lenger, og oppfordrer til å ikke la folk tjene penger på å utnytte unges usikkerheter.
2 måneder siden
En ungdomsstemme argumenterer mot tildelingen av Gullbarbie-prisen til YouTube-kanalen «Gutta». Prisen gis til aktører som får unge til å føle seg verst. Artikkelforfatteren mener at «Gutta» urettferdig stemples som verstinger, da de hovedsakelig fokuserer på humor og underholdning. Kritikken mot «Gutta» bunner i at de ikke passer inn i alles syn på hva som er greit å underholde med. Forfatteren påpeker at «Gutta» har blitt kritisert for enkelte videoer, men at de også har innhold der de selv blir vurdert. Det antydes at plattformer som TikTok, med mer skadelig innhold, burde vært vurdert for prisen i stedet.
3 måneder siden
Orkla har valgt å trekke en reklamefilm for seigmenn med en halvnaken Johannes Høsflot Klæbo etter å ha mottatt kritikk. Kommunikasjonsdirektør i Orkla Snacks, Elisabeth Aandstad Ekheim, sier de ikke ønsker å provosere og har lyttet til innspill. Marius Sjølyst fra Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press mener reklamen er unødvendig seksualisering og bidrar til kroppspress. Advokat Frode Elton Haug mener reklamen kan være et brudd på markedsføringsloven, spesielt med tanke på at det er reklame for godteri rettet mot barn og unge.
2 måneder siden
Vixen Awards har gjennom årene skapt overskrifter, ikke bare for prisutdelinger, men også for skandaler og kontroverser. I 2016 vakte Sophie Elise Isachsen oppsikt ved å blotte brystet på scenen, mens Ulrikke Falch og Jørgine Vasstrand i 2018 kritiserte prisutdelingen for å fremme et usunt kroppsfokus. Kristin Gjelsvik brukte sin takketale i 2020 til å kritisere Sophie Elise Isachsen, og Iselin Guttormsen opplevde et humorinnslag som krenkende i 2019. I 2023 skapte Natt&Dag debatt med sine nådeløse moteanmeldelser fra rød løper. Disse hendelsene har bidratt til å forme Vixen Awards' omdømme som en arena for både feiring og kritikk.
16 dager siden
Artikkelen tar for seg hvordan filmen «Den stygge stesøsteren» og serien «Rekviem for Selina» gjenspeiler utseendepresset i samfunnet, og viser til at presset ikke bare eksisterer på skjermen. Sosiale medier og normalisering av plastisk kirurgi bidrar til usikkerhet blant unge, og en undersøkelse viser at en stor andel kvinner har endret kroppen sin gjennom kosmetiske inngrep. Skjønnhetspresset påvirker unges psykiske helse, og forfatteren mener det er viktig å fokusere på problemet, blant annet gjennom Gullbarbie-prisen.
2 måneder siden
VG har valgt å legge ned Unge meninger, etter at Aftenposten og NRK tidligere har gjort lignende nedleggelser. Denne beslutningen kritiseres for å bidra til en økende informasjonskløft mellom unge og eldre, noe som potensielt kan utnyttes av aktører som ønsker å spre desinformasjon og skape splittelse. Det argumenteres for at redaktørstyrte medier har en viktig rolle i å inkludere unge stemmer og forme samfunnsdebatten. Nedleggelsen vil gjøre det vanskeligere for unge å delta i den offentlige debatten og påvirke medienes fremstilling av saker som er relevante for dem. Beslutningen beskrives som en gavepakke til dem som ønsker å skape splittelse.