Studenter ved UiT etterlyser bedre informasjon om retningslinjer for bruk av kunstig intelligens (KI) på eksamen, da de er usikre på hva som er tillatt og hvordan KI-bruk dokumenteres korrekt. En undersøkelse viser at bruken av KI i studiearbeidet øker, men mange studenter mangler tilstrekkelig opplæring, noe som fører til frykt for å bli tatt for fusk.
Studentparlamentet understreker behovet for bedre vurderingsformer og integrering av KI i undervisningen. UiT erkjenner behovet for tydeligere retningslinjer, men påpeker at utviklingen er rask og at det vil ta tid å få full oversikt.
Både professorer og næringsliv mener KI-kunnskaper vil være viktig i arbeidslivet fremover.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Studiebarometeret viser at lærerstudenter er minst fornøyde, noe Lærerstudentene i Utdanningsforbundet mener skyldes manglende ressurser og kvalitet i praksisperioden. De krever handling fra regjeringen for å bedre situasjonen. Samtidig avdekker undersøkelsen en kraftig økning i bruken av kunstig intelligens (KI) blant studenter. Mange studenter opplever imidlertid mangel på opplæring i KI-verktøy. Bruken av KI varierer betydelig mellom ulike fagområder og aldersgrupper, hvor yngre studenter innen økonomiske og tekniske fag er mest aktive.
1 måned siden
Regjeringen har nedsatt et ekspertutvalg for å analysere muligheter og utfordringer knyttet til KI i høyere utdanning, og utarbeide retningslinjer. Bakgrunnen er at mange studenter er usikre på hvordan de skal bruke KI i studiene. Et studiebarometer viser at et stort antall studenter bruker KI, men at mange mangler tilstrekkelig opplæring. Utvalget, ledet av en professor fra UiO, skal levere en rapport i 2026 og vil inkludere studentenes perspektiver i sitt arbeid.
3 måneder siden
Unge uttrykker bekymring for den raske utviklingen av kunstig intelligens (AI) og dens innvirkning på samfunnet. De peker på problemer som juks i skolen, spredning av falske nyheter og potensiell jobberstatning. Det argumenteres for at Norge må innføre strengere retningslinjer for AI-bruk, med fokus på personvern og etisk ansvar, og at skoler må lære opp elever om AI. Bedrifter må også holdes ansvarlige for teknologien de utvikler. Ungdom krever å bli inkludert i prosessen, da de er de som må leve med konsekvensene av AI-utviklingen. Det understrekes at det haster med å handle før teknologien løper løpsk.
3 måneder siden
Unge reagerer på det høye energiforbruket og klimaavtrykket til kunstig intelligens (KI), som for eksempel ChatGPT. Et KI-søk genererer ti ganger mer klimautslipp enn et Google-søk, og datakraften som trengs for KI dobles omtrent hver 100. dag. Datasentre for KI krever mye energi og kjøling, noe som fører til økte klimagassutslipp. Microsoft og Google har rapportert betydelige økninger i sine klimautslipp på grunn av KI. Studenter er bekymret for utviklingen og mener det bør være restriksjoner på bruken. En ekspert mener vi bør begrense bruken av KI, men ikke stoppe den helt, og oppfordrer til bevisst bruk.
1 måned siden
Forskere har funnet ut at elever som bruker kunstig intelligens (KI) i skriveprosessen, oppnår høyere karakterer. KI fungerer som en personlig assistent og gir mer detaljerte tilbakemeldinger enn lærere vanligvis har kapasitet til. Elever i Halden deltar i et forskningsprosjekt hvor de bruker KI til å forbedre tekstene sine. Eksperter understreker at KI må brukes riktig for å unngå juks, og at lærere må lære elevene hvordan de kan bruke KI på en konstruktiv måte. Det advares mot et digitalt skille mellom de som bruker KI og de som ikke gjør det.
4 måneder siden
Kunstig intelligens (KI) krever store mengder energi og vann, noe som skaper bekymring blant forskere. En spørsmålsrekke til ChatGPT kan fordampe en halv liter vann, og Microsofts vannforbruk økte betydelig i 2022 på grunn av samarbeidet med OpenAI. Det er vanskelig å få full oversikt over KI-tjenesters faktiske vannforbruk på grunn av manglende transparens i bransjen. Samtidig som KI kan bidra til å løse klimakrisen, bidrar det også til å forverre den. Forskere mener det bør være en grense for hvor mye energi som skal brukes på «tull og tøys», og at det er behov for bevisstgjøring rundt miljøkonsekvensene ved bruk av KI. FN uttrykker også bekymring for KI sitt vannforbruk, og den globale etterspørselen forventes å øke betydelig i årene som kommer.
1 måned siden
En ny studie viser at unge sliter mer enn eldre med å oppdage feilinformasjon på nett, noe som bekymrer medieforskere. Funnene utfordrer tidligere forskning som viste at eldre delte mer feilinformasjon. Ungdommer forteller at kunstig intelligens (KI) gjør det vanskeligere å skille ekte fra falske nyheter, spesielt på sosiale medier hvor mange får sine nyheter fra. Medievitere understreker behovet for økt mediekompetanse i utdanningen for å ruste unge til å navigere i et komplekst medielandskap, men advarer mot å skape overdreven kritikk mot etablerte nyhetskilder.
2 måneder siden
Artikkelen belyser hvordan usikkerhet påvirker unges utdanningsvalg, med mange som ønsker garanti for jobb etter endt utdanning. NHOs kompetansebarometer viser at det er stor mangel på faglært arbeidskraft i flere bransjer, som industri, bygg og anlegg, helse, IT og transport. Dette fører til at bedrifter ikke får utvidet virksomheten sin, og i verste fall må redusere driften. Artikkelen fremhever også at det er et stort behov for frisører, da antallet lærlinger har sunket betraktelig de siste årene. Regjeringen har varslet et mål om å bygge 130.000 nye boliger innen 2030, noe som vil skape et stort behov for murere, taktekkere og tømrere.
4 måneder siden
En artikkel fra NRK omhandler hvordan ungdom bruker kunstig intelligens (KI) i hverdagen. En 16 år gammel jente, Ida, brukte ChatGPT til å skrive en unnskyldning til moren sin og en trøstemelding til en venninne. Undersøkelser viser at syv av ti unge bruker KI daglig, ofte for å formulere meldinger. Psykologer og forskere uttrykker bekymring for at dette kan føre til mer overfladiske vennskap og at unge stoler mer på KI enn på mennesker. Samtidig understrekes det at unge har dømmekraft og evne til å tenke kritisk, men at det er viktig å være klar over KI sine begrensninger.
1 måned siden
Henrik Skaug Sætra, førsteamanuensis ved Universitetet i Oslo, advarer i sin nye bok om at kunstig intelligens (KI) kan skade demokratiet ved å påvirke folks evne til å være gode demokratiske borgere. Han kritiserer regjeringens digitaliseringsstrategi for å gi for mye makt til teknologiselskaper, og frykter at KI-styrte algoritmer på sosiale medier vil føre til vridde nyheter og valgpåvirkning, spesielt blant unge. Digitaliseringsminister Karianne Tung svarer at regjeringen jobber for en etisk og trygg bruk av KI, og fremhever EUs «Digital Services Act» som et viktig tiltak for å regulere tekgiganter. Hun understreker behovet for å balansere innovasjon med ansvarlighet og å stå samlet om demokratiske verdier i møte med den teknologiske utviklingen.