Studiebarometeret viser at lærerstudenter er minst fornøyde, noe Lærerstudentene i Utdanningsforbundet mener skyldes manglende ressurser og kvalitet i praksisperioden. De krever handling fra regjeringen for å bedre situasjonen.
Samtidig avdekker undersøkelsen en kraftig økning i bruken av kunstig intelligens (KI) blant studenter. Mange studenter opplever imidlertid mangel på opplæring i KI-verktøy.
Bruken av KI varierer betydelig mellom ulike fagområder og aldersgrupper, hvor yngre studenter innen økonomiske og tekniske fag er mest aktive.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Studenter ved UiT etterlyser bedre informasjon om retningslinjer for bruk av kunstig intelligens (KI) på eksamen, da de er usikre på hva som er tillatt og hvordan KI-bruk dokumenteres korrekt. En undersøkelse viser at bruken av KI i studiearbeidet øker, men mange studenter mangler tilstrekkelig opplæring, noe som fører til frykt for å bli tatt for fusk. Studentparlamentet understreker behovet for bedre vurderingsformer og integrering av KI i undervisningen. UiT erkjenner behovet for tydeligere retningslinjer, men påpeker at utviklingen er rask og at det vil ta tid å få full oversikt. Både professorer og næringsliv mener KI-kunnskaper vil være viktig i arbeidslivet fremover.
1 måned siden
Regjeringen har nedsatt et ekspertutvalg for å analysere muligheter og utfordringer knyttet til KI i høyere utdanning, og utarbeide retningslinjer. Bakgrunnen er at mange studenter er usikre på hvordan de skal bruke KI i studiene. Et studiebarometer viser at et stort antall studenter bruker KI, men at mange mangler tilstrekkelig opplæring. Utvalget, ledet av en professor fra UiO, skal levere en rapport i 2026 og vil inkludere studentenes perspektiver i sitt arbeid.
3 måneder siden
Unge reagerer på det høye energiforbruket og klimaavtrykket til kunstig intelligens (KI), som for eksempel ChatGPT. Et KI-søk genererer ti ganger mer klimautslipp enn et Google-søk, og datakraften som trengs for KI dobles omtrent hver 100. dag. Datasentre for KI krever mye energi og kjøling, noe som fører til økte klimagassutslipp. Microsoft og Google har rapportert betydelige økninger i sine klimautslipp på grunn av KI. Studenter er bekymret for utviklingen og mener det bør være restriksjoner på bruken. En ekspert mener vi bør begrense bruken av KI, men ikke stoppe den helt, og oppfordrer til bevisst bruk.
1 måned siden
En ny undersøkelse viser at heltidsstudenter bruker mindre tid på studiene enn før, hovedsakelig på grunn av økonomiske vanskeligheter. Mange studenter jobber betydelig ved siden av studiene for å spe på inntekten, noe som går ut over studiekvaliteten. Norsk Studentorganisasjon (NSO) uttrykker bekymring for denne utviklingen og påpeker at mange studenter sliter med å balansere jobb, studier og fritid. Forsknings- og høyere utdanningsministeren bekrefter at levekostnadene har økt, og regjeringen jobber med å forbedre studiefinansieringen og bygge flere studentboliger for å lette den økonomiske byrden for studentene.
2 måneder siden
NHOs kompetansebarometer for 2024 avdekker at norske bedrifter manglet 34.000 ansatte i fjor, særlig innen yrkesfag, ingeniørfag og IT. Seks av ti bedrifter rapporterer om vanskeligheter med å rekruttere kvalifisert personell, noe som resulterer i tap av kunder, utsatte utvidelser og redusert virksomhet. Mangelen er størst på personer med fagbrev. Samtidig opplever mange bedrifter utfordringer knyttet til implementering og bruk av kunstig intelligens, og etterspør kompetanse innen dette feltet. NHO understreker behovet for at utdanningene bedre tilpasses arbeidslivets krav, og at det legges til rette for kompetanseheving gjennom hele karrieren.
2 dager siden
Flere studenter mister muligheten til å få studielån omgjort til stipend. Årsaken er at de tjener for mye ved siden av studiene.
3 måneder siden
Unge uttrykker bekymring for den raske utviklingen av kunstig intelligens (AI) og dens innvirkning på samfunnet. De peker på problemer som juks i skolen, spredning av falske nyheter og potensiell jobberstatning. Det argumenteres for at Norge må innføre strengere retningslinjer for AI-bruk, med fokus på personvern og etisk ansvar, og at skoler må lære opp elever om AI. Bedrifter må også holdes ansvarlige for teknologien de utvikler. Ungdom krever å bli inkludert i prosessen, da de er de som må leve med konsekvensene av AI-utviklingen. Det understrekes at det haster med å handle før teknologien løper løpsk.
1 måned siden
Forskere har funnet ut at elever som bruker kunstig intelligens (KI) i skriveprosessen, oppnår høyere karakterer. KI fungerer som en personlig assistent og gir mer detaljerte tilbakemeldinger enn lærere vanligvis har kapasitet til. Elever i Halden deltar i et forskningsprosjekt hvor de bruker KI til å forbedre tekstene sine. Eksperter understreker at KI må brukes riktig for å unngå juks, og at lærere må lære elevene hvordan de kan bruke KI på en konstruktiv måte. Det advares mot et digitalt skille mellom de som bruker KI og de som ikke gjør det.
4 måneder siden
En ny rapport fra Nokut viser en kraftig nedgang i søkertall til grunnskolelærerutdanningen etter at den ble omgjort til et femårig masterstudium i 2017. Søkertallene har falt med 33% for utdanningen rettet mot 1.-7. trinn og 49% for 5.-10. trinn. Selv om det er bred oppslutning om mastergraden og den faglige tyngden den gir, har antall kvalifiserte søkere og studenter som møter til studiestart gått ned. For å øke inntaket ble det i 2024 åpnet for opptak uten karakterkrav, noe som resulterte i flere kvalifiserte søkere. Nokut fraråder likevel en ny omlegging av utdanningen, og anbefaler å styrke koblingen mellom masteroppgaven og praksis.
4 måneder siden
Artikkelen kritiserer den lave studiestøtten i Norge, som tvinger mange studenter til å jobbe ved siden av studiene. Det påpekes at flere politikere mangler høyere utdanning sammenlignet med befolkningen og utenlandske kolleger. Samtidig får ukrainske flyktninger betydelig høyere støtte enn studenter. Den svake kronen og høye kostnader gjør det vanskelig for norske studenter å studere i utlandet, noe som har ført til en nedgang i antall studenter som studerer utenlands. Artikkelen argumenterer for økt studiestøtte og mer støtte til studenter som ønsker å studere i utlandet.