Nyhetssaker

Parkeringsselskaper kan få millionbøter for fakturagebyr

NRK logo

NRK

526 ord

økonomi og næringsliv

2 måneder siden

Tre parkeringsselskap kan få høge bøter for fakturagebyr

Hovedpunkter

  • Forbrukartilsynet truer tre parkeringsselskap med tvangsmulkt på totalt 2,5 millioner kroner per uke.
  • Selskapene krever for høye fakturagebyr, noe tilsynet mener er lovstridig.
  • Selskapene har fått frist til 20. januar for å endre praksis, ellers vanker det bøter.
  • Forbrukerrådet mener fakturagebyr bør være maks 10 kroner.
  • Selskapene mener de følger finansavtaleloven.

Vurderinger (AI)

Opplysendende8
Dybde7
Positivitet7
Anbefaling8

Sammendrag

Forbrukartilsynet har varslet tvangsmulkt på til sammen 2,5 millioner kroner i uken for parkeringsselskapene Onepark, APCOA AS og Aimo Park Norway AS. Tilsynet mener selskapene bryter loven ved å kreve for høye fakturagebyr. Selskapene har fått et «førehandsvarsel om vedtak» og må svare innen 20. januar om de vil endre praksisen sin. Forbrukerrådet støtter tilsynets syn og mener fakturagebyret bør være maksimalt 10 kroner. Selskapene på sin side mener de følger finansavtaleloven, som sier at fakturagebyret ikke kan overstige betalingsmottakerens faktiske kostnad.

Liknende artikler

Flere parkeringsselskaper kan få høye bøter

Nettavisen logonettavisen.no

2 måneder siden

Parkeringsselskaper risikerer millionbøter for gebyr

Forbrukertilsynet anklager parkeringsselskapene Onepark, Apcoa AS og Aimo Park Norway AS for å kreve ulovlig høye fakturagebyr. Tilsynet truer med en samlet tvangsmulkt på 2,5 millioner kroner i uken dersom selskapene ikke endrer praksis. Forbrukerrådet støtter tilsynets vurdering, og viser til at fakturagebyret ikke skal overstige de faktiske kostnadene ved å sende ut en faktura. Selskapene har fått frist til 20. januar for å svare på kravet. Aimo Park Norway AS sier de vil vurdere saken, mens de to andre selskapene ikke ønsker å kommentere.

Varsler milliongebyr til parkeringsselskaper: Mener de krever for mye

Nettavisen logonettavisen.no

2 måneder siden

Milliongebyr varslet til parkeringsselskaper

Forbrukertilsynet har varslet tre parkeringsselskaper om milliongebyrer for å kreve for høye fakturagebyrer. Tilsynet mener at selskapene tar mer betalt for å sende faktura enn det faktisk koster, noe som strider mot den nye finansavtaleloven fra 2023. Loven sier at fakturagebyret ikke kan overstige betalingsmottakerens faktiske kostnad. De tre selskapene, Onepark, Apcoa og Aimo Park Norway, har fått varsel om tvangsmulkter på henholdsvis 1.300.000, 950.000 og 250.000 kroner. Selskapene har uttalt at de mener deres praksis er innenfor regelverket og har frist til 20. januar med å svare Forbrukertilsynet.

Varsler million-gebyr

Dagbladet logodagbladet.no

2 måneder siden

Forbrukertilsynet varsler milliongebyr til parkeringsselskaper

Forbrukertilsynet har varslet tre parkeringsselskaper om milliongebyr for å ha krevd for høye fakturagebyrer. Bakgrunnen er en ny finansavtalelov fra 2023 som sier at fakturagebyret ikke kan overstige selskapets faktiske kostnader ved å sende faktura. Forbrukertilsynet har sendt forhåndsvarsel om vedtak til Onepark, Apcoa og Aimo Park Norway, med tvangsmulkter på henholdsvis 1.300.000, 950.000 og 250.000 kroner. Selskapene mener deres praksis er innenfor regelverket, og har frist til 20. januar for å svare tilsynet. De vil bruke tiden frem til fristen til å vurdere varselet.

Varsler milliongebyrer til parkeringsselskaper

VG logovg.no

2 måneder siden

Milliongebyrer varslet til parkeringsselskaper

Forbrukertilsynet har varslet parkeringsselskapene Onepark, Apcoa og Aimo Park Norway om milliongebyrer for å ha krevd for høye fakturagebyrer. Ifølge den nye finansavtaleloven fra 2023 skal ikke fakturagebyret overstige selskapenes faktiske kostnader. Tilsynet krever at selskapene endrer praksis, og har varslet tvangsmulkter på henholdsvis 1,3 millioner, 950 000 og 250 000 kroner. Selskapene har uttalt at de mener deres praksis er innenfor loven, og vil svare Forbrukertilsynet innen 20. januar. De vil ikke kommentere saken ytterligere før de har gitt sitt tilsvar.

Praksisen er ristet i filler: Nå tar parkeringsgigant grep

Nettavisen logonettavisen.no

5 dager siden

Aimo Park stanser gebyr etter kritikk fra Forbrukerrådet

Aimo Park har valgt å pause sitt fakturagebyr for Flex-produktet etter sterk kritikk fra Forbrukerrådet og et varsel om milliongebyrer fra Forbrukertilsynet. Forbrukerrådet mener flere parkeringsselskaper utnytter forbrukere gjennom urettmessig høye fakturagebyrer og har tatt rettslige skritt mot finansselskapet Riverty. Mens Aimo Park venter på en rettslig avklaring, fortsetter Onepark å kreve det omstridte gebyret. Forbrukerrådet oppfordrer forbrukere til å betale for parkeringen, men bestride urimelige gebyrer.

- Ulovlig

Dagbladet logodagbladet.no

2 måneder siden

Forbrukerrådet saksøker Riverty for ulovlige gebyrer

Forbrukerrådet har saksøkt Riverty for å kreve inn ulovlige fakturagebyrer på vegne av flere parkeringsselskaper. Gebyrene overstiger selskapets faktiske kostnader, noe som er i strid med finansavtaleloven. Forbrukerrådet mener gebyrene bør ligge rundt ti kroner. Hvis Forbrukerrådet vinner saken, kan kunder som har betalt for høye gebyrer etter 1. januar 2023 kreve pengene tilbake. Riverty har stanset kjøp av de omstridte fakturaene i påvente av en juridisk avklaring. Forbrukerrådet har tidligere vunnet et lignende gruppesøksmål mot DNB for ulovlige gebyrer.

Reagerer på rekninga etter parkeringa: – Det syntest eg var mykje

TV2 logotv2.no

5 dager siden

Robert reagerer på parkeringsregning: – Syntes gebyret var for høyt

Robert Nyhus reagerer på en parkeringsfaktura fra Onepark, der et gebyr på 59 kroner utgjorde størstedelen av kostnaden for 20 minutters parkering. Han kalte det «grådighet». Forbrukerrådet støtter Nyhus og påpeker at gebyrer ikke skal overstige de faktiske kostnadene ved fakturering. Riverty, som krever inn betalingen, stoppet videre inndriving av gebyret for Nyhus, men understreker at lovligheten av slike gebyrer ikke er endelig avgjort. Onepark fastholder at 'Pay Later' ikke er et gebyr, men et produkt, og at de er i dialog med Forbrukartilsynet om saken.

Fikk faktura på flere tusen etter å ha parkert på senteret: – Hva i all verden?

Nettavisen logonettavisen.no

1 måned siden

Feilaktige parkeringsgebyrer skaper frustrasjon på Manglerud senter

Kunder ved Manglerud senter har opplevd å få uventede og høye parkeringsfakturaer, noen opp til 6000 kroner, for parkering de ikke har hatt. Feilen skyldes et strømbrudd som har påvirket kameraene i parkeringshuset, noe som har ført til at kunder har blitt registrert for å ha parkert i flere dager. Selv om parkeringsselskapet One Park beklager feilen og har lovet å rette opp i feilaktige belastninger, har hendelsen skapt irritasjon og mistillit blant kundene. Selskapet oppfordrer kunder som har blitt feilaktig belastet til å kontakte kundeservice for refusjon.

Jarle var borte i et kvarter – så fikk han sjokkboten: – Helt latterlig

Nettavisen logonettavisen.no

2 måneder siden

Parkeringsbot skapte debatt: Selskap innrømmer feil

Jarle Nilsen fikk en parkeringsbot på 660 kroner etter å ha parkert ved Fokus senter på Sørumsand. Han hadde først vært innom apoteket før han skulle til Rema 1000, men fikk bot fordi han angivelig gikk til naboeiendommen. Nilsen nektet å betale boten og kontaktet en advokat. Flere har engasjert seg i saken, som har skapt debatt i en lokal Facebook-gruppe. Parkeringsselskapet P-Service innrømmer at vakten gjorde feil og har slettet boten. De bekrefter at parkeringsplassen i utgangspunktet er forbeholdt Rema 1000-kunder, men at dette ikke er tydelig nok skiltet.

Fikk regningssmell: – Fy flate så mange som kommer til å slite

Nettavisen logonettavisen.no

27 dager siden

Finter AS i hardt vær for høye gebyrer: Anklages for å utnytte kunder

Bompengeselskapet Finter AS er under kraftig kritikk for sine høye gebyrer og mangelfulle skilting, noe som har ført til et stort antall klager fra frustrerte forbrukere. Kunder har opplevd at gebyrene for «lagring og oppslag» overstiger selve bom- eller parkeringsavgiften, noe som har ført til beskyldninger om å bli flådd. Forbrukerrådet anser Finters praksis som urimelig og anbefaler forbrukere å bestride kravene. Daglig leder i Østre Toten Skilag forteller at også de mottar klager på Finters system, men er bundet av investeringer i systemet. Finter selv forsvarer gebyrene og mener de er nødvendige for å sikre en rettferdig byrdefordeling mellom de som betaler og de som ikke betaler.