Etter at Konkurransetilsynet godkjente Vys oppkjøp av Flytoget, oppstår spørsmålet om hvordan dette vil påvirke kundetilfredsheten. Flytoget er kjent for sin punktlighet og gode kundeopplevelser, mens Vy har et dårlig rykte.
Dette oppkjøpet vekker bekymringer om Flytoget vil klare å opprettholde sin høye standard. Artikkelen understreker viktigheten av at Vy tar kundenes følelser på alvor, og lærer av DNBs oppkjøp av Sbanken, der følelser viste seg å være viktigere enn rasjonelle argumenter.
For å beholde kundetilfredsheten er det avgjørende å møte kritikken og engasjementet i sosiale medier.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Konkurransetilsynet har godkjent at Vy kan kjøpe opp Flytoget, noe som møter kritikk fra opposisjonen på Stortinget. De frykter at sammenslåingen vil føre til et dårligere tilbud for passasjerene og at Flytogets høye kvalitet vil forringes. Politikere fra Høyre og Fremskrittspartiet uttrykker bekymring for at konkurransen vil svekkes, og at flere vil velge bil fremfor tog. Selv om oppkjøpet ikke strider mot konkurranseloven, mener Fremskrittspartiet at tilbudet for togkundene vil bli dårligere.
2 måneder siden
Konkurransetilsynet har godkjent Vys overtakelse av Flytoget, til tross for innvendinger om konkurranse og merkevarebygging. Sammenslåingen, som ble besluttet av regjeringen i fjor, vil gradvis integrere de to selskapene over de neste tre årene. Målet er å skape et bedre togtilbud på Østlandet og sikre mer effektiv bruk av statlige midler. Høyre har tidligere kritisert sammenslåingen og uttrykt bekymring for at Vys merkevare vil svekke Flytogets popularitet.
4 måneder siden
Konkurransetilsynet vurderer å gripe inn i sammenslåingen av Vy og Flytoget, da de mener den kan hindre effektiv konkurranse. Tilsynet frykter at sammenslåingen kan føre til høyere priser, redusert kvalitet og mindre innovasjon innen persontransport på jernbane. Regjeringen argumenterte for sammenslåingen for å bedre togtilbudet på Østlandet, men Konkurransetilsynet er uenig og mener den kan svekke tilbudet til kundene. Tilsynet understreker at de ikke er sikre på utfallet, men at det er rimelig grunn til å anta at konkurransen vil hemmes.
2 måneder siden
Konkurransetilsynet har godkjent sammenslåingen av Vy og Flytoget. Integreringen av selskapene skal etter planen være fullført innen 2028. I utgangspunktet var Konkurransetilsynet bekymret for at sammenslåingen ville hindre konkurransen i markedet. Fungerende avdelingsdirektør Vegard Aandal-Nilsen opplyser likevel at tilsynet etter en helhetsvurdering har kommet frem til at det ikke er tilstrekkelige holdepunkter for at sammenslåingen vil hindre effektiv konkurranse, og at det derfor ikke er grunnlag for å gripe inn. Regjeringen besluttet i fjor høst å slå sammen de to statlige togselskapene, der Flytoget blir et datterselskap under Vy.
2 måneder siden
Erna Solberg har uttalt at Høyre vil stanse sammenslåingen av Vy og Flytoget dersom de vinner valget. Solberg mener Flytoget er et godt tilbud som fungerer bra for kundene, og ser ingen grunn til å fjerne det. Hun antyder at Flytoget kan avgi kapasitet i rushtiden for å bedre situasjonen for pendlere som reiser med Vy. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård kritiserer Solbergs tilnærming og mener sammenslåingen vil gi bedre plass til pendlere. Han påpeker også at Høyre tidligere har åpnet for salg av Flytoget, og at Norske tog overtar Flytogets materiell.
2 måneder siden
Konkurransetilsynet har godkjent sammenslåingen av Vy og Flytoget, men pendlere må vente til 2028 før de kan dra nytte av ledige seter. Regjeringen ønsker å utnytte Flytogets kapasitet bedre, men Flytogets smale dører gjør det vanskelig å åpne tilbudet for vanlige Vy-reisende umiddelbart. Vy har slitt med mangel på togsett, noe som har ført til trengsel og forsinkelser, men samferdselsministeren forventer bedring i desember.
2 måneder siden
Høyre lover å reversere regjeringens plan om å slå Flytoget sammen med Vy hvis de vinner valget. Erna Solberg mener Flytoget fungerer godt som et selvstendig selskap og frykter et dårligere tilbud og monopol. Trond Helleland (H) er bekymret for at Flytogets gode navn og rykte vil forsvinne innad i Vy-gruppen. Frp er også mot sammenslåingen og mener den vil forringe togtilbudet. Konkurransetilsynet har godkjent sammenslåingen, som opprinnelig var planlagt å tre i kraft 1. januar.
6 dager siden
Vy varsler om redusert togtilbud på Østlandet fram til juli på grunn av vedlikeholdsarbeid på Sundland verksted i Drammen, som er Vys hovedbase for togvedlikehold. Arbeidet medfører at togene må kjøre med færre vogner og seter enn normalt, spesielt i rushtiden, og det kan også bli innstilte avganger dersom konsekvensene blir større enn forventet. Vy har uttrykt bekymring for at de ikke vil klare å opprettholde det forpliktede togtilbudet i sommer, og har bedt Bane Nor om å revurdere arbeidet. Bane Nor forstår Vys frustrasjon og vil fortsette dialogen om mulige avbøtende tiltak. Vy har informert rundt 60 000 kunder som har samtykket til e-postkommunikasjon, men flere kan bli berørt. Selskapet har forsøkt å begrense konsekvensene ved å velge bort avganger som gir størst ulempe for kundene.
4 dager siden
Forbrukerrådet mener togpendlere bør få billigere billetter dersom kvaliteten på togtilbudet forverres. Fagsjef Thomas Iversen understreker at pris og kvalitet bør henge sammen, og at prisene bør justeres ned når kvaliteten går ned. Problemer oppstår etter at Bane Nor stenger et verksted, noe som fører til at Vy må kjøre enklere togsett i rushtiden, med stappfulle tog og innstilte avganger som følge. Dagens regelverk gir rett til halv pris ved forsinkelser over 30 minutter, men Forbrukerrådet oppfordrer Vy til å vurdere prisreduksjon for månedskortbrukere som opplever et dårligere tilbud. Iversen foreslår også at refusjonsordninger bør automatiseres for å gjøre det enklere for reisende å få kompensasjon og for å øke presset på bransjen til å levere som avtalt.
4 dager siden
Forbrukerrådet mener togpendlere bør få billigere billetter hvis kvaliteten på togtilbudet forverres. Fagsjef Thomas Iversen sier til P4 at pris og kvalitet bør henge sammen, og at prisen bør gå ned når kvaliteten synker. Bane Nor stenger et verksted, noe som gjør at Vy må kjøre enklere togsett i rushtiden, noe som fører til stappfulle tog og innstillinger. Dagens regelverk gir rett til halv pris ved forsinkelser over 30 minutter, men Forbrukerrådet oppfordrer Vy til å vurdere prisreduksjon for månedskortbrukere som får et dårligere tilbud. Iversen foreslår også at kompensasjon bør automatiseres for å gjøre det enklere for reisende og øke presset på bransjen til å levere som avtalt.