Vedprisene har falt betydelig, noe som har ført til en debatt om kvaliteten på veden. Lokale vedprodusenter er skeptiske til de lave prisene og hevder at kvaliteten er dårligere.
Coop avviser kritikken og sier at deres ved holder høy standard. De forklarer prisfallet med bedre innkjøpsbetingelser.
Salget av ved har endret seg, med mer salg før jul og mindre etter jul sammenlignet med i fjor. Coop vil ikke kommentere fremtidige priser, men lover å tilby billigst mulig ved.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Byggmax har annonsert at de vil selge juletrær til under 130 kroner, noe som har skapt bekymring hos Norsk gartnerforbund og juletreprodusenter. De mener dette er prisdumping som skader norsk juletreproduksjon. Juletreprodusent Karl Henrik Hals påpeker at han ikke kan konkurrere med slike priser og at det kan gå ut over kvaliteten. Byggmax på sin side avviser kritikken og viser til at importen av juletrær har gått ned. De mener også at de tilbyr et rimeligere alternativ for de som ikke har råd til dyrere trær.
4 måneder siden
En Coop-kunde reagerte på et tilbud på pasta med kun 60 øre rabatt, noe kunden oppfattet som lite. Coop forsvarer sin prisstrategi, men innrømmer at rabatten kan virke liten. De understreker at de ønsker å være åpne om prisendringer. Forbrukertilsynet påpeker at det er villedende å markedsføre noe som et tilbud uten en reell rabatt, og at førprisen skal være den laveste prisen de siste 30 dagene. Coop Mega hevder de justerer priser for å være billigst og at alle prisendringer skal kommuniseres.
4 måneder siden
Dagligvarekjedene Kiwi, Rema 1000 og Coop Extra har startet en priskrig på juleøl, med priser så lave som 25 kroner for en halvliter Ringnes juleøl. Dette har ført til kritikk fra blant annet Actis, som mener at lave priser på alkohol kan føre til økt konsum og utfordringer for familier i julen. Samtidig har kjedene også redusert prisene på alkoholfrie alternativer, med opptil 72 prosent prisreduksjon på enkelte produkter. Feilprising i butikkene har blitt rapportert, men kjedene forklarer dette med høyt salgstrykk og hyppige prisjusteringer. Kjedene forsvarer prisreduksjonene som en del av konkurransen i dagligvaremarkedet.
4 måneder siden
Dagligvarekjeder som Rema 1000 har senket prisene på julevarer til rekordlave nivåer, med pepperkakedeig til 2,70 kroner som et eksempel. Dette har skapt debatt om hvordan prispress påvirker matens verdi og matsvinn. Anja Bakken Riise fra Framtiden i våre hender mener slike priser gir et skjevt bilde av matens verdi og bidrar til økt matsvinn. Samtidig forklarer markedsføringsekspert Trond Blindheim at lave priser er en strategi for å tiltrekke kunder til butikkene. Regjeringen har sendt en ny matsvinnlov ut på høring, som blant annet vil pålegge matbransjen å donere overskuddsmat og redusere datovarer. Rema 1000 hevder de allerede jobber aktivt med å redusere matsvinn.
4 måneder siden
Gartnerforbundet reagerer sterkt på Byggmax' salg av juletrær til 130 kroner, og kaller det dumpingpriser som kan skade norsk juletreproduksjon. De hevder at norske trær, som tar mange år å dyrke, burde koste 600-900 kroner. Antallet norske juletreprodusenter har sunket drastisk de siste årene. Byggmax avviser kritikken og forklarer de lave prisene med store innkjøp. Gartnerforbundet oppfordrer forbrukere til å kjøpe norske trær for å støtte bransjen og velge ekte trær fremfor importerte eller plasttrær.
4 måneder siden
Store varehus som Byggmax og Obs Bygg har senket prisene på bjørkeved, noe som kommer forbrukerne til gode midt i en periode med stigende strømpriser. Strømprisene i Sør-Norge nådde tirsdag 1,86 kroner per kWh, den høyeste gjennomsnittsprisen hittil i 2024, og forventes å stige ytterligere. Samtidig har vedsalget økt betydelig; Obs Bygg rapporterer en økning på 34 prosent fra august til november, mens Byggmax har hatt en økning på 80 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Lokale vedprodusenter uttrykker bekymring for kvaliteten på billig veden og hevder at prisene er lokketilbud.
2 måneder siden
Flere aktører har redusert vedprisene, noe en prissjekk bekrefter. Store prisforskjeller finnes mellom billigste og dyreste utsalgssteder. Norsk Vedsentral fremhever salg av norsk ved og lanserer en kampanje med reduserte priser til lageret er tomt, samtidig som de beskriver "cowboy-tilstander" i bransjen, der store aktører bruker ved som lokkevare. Økt konkurranse fra svenske og baltiske aktører bidrar til pressede priser og en "chicken-race" i bransjen.
4 måneder siden
En intens priskrig på julevarer har startet, med svært lave priser på typiske produkter som julegrøt, julepølse og ost. Mange av disse varene er ikke merket som tilbud, fordi prisene endres så raskt som følge av den harde konkurransen mellom dagligvarekjedene. Butikkene kutter prisene for å tiltrekke seg kunder i et marked med liten vekst, noe som fører til at både butikker og leverandører selger varer med tap. Kunder som følger med på prisene kan gjøre gode kjøp, men det er viktig å være oppmerksom, da ikke alle varer er like gunstige.
4 måneder siden
Priskrigen på juleøl mellom dagligvarekjeder som Extra, Rema 1000, Kiwi og Oda har ført til at prisen på en halvliter juleøl er redusert til under 20 kroner flere steder. KrFs nestleder Ida Lindtveit Røse kritiserer dette som uansvarlig og mener det kan bidra til økt alkoholforbruk i julen, noe som kan ramme barn i familier med alkoholproblemer. Dagligvarekjedene forsvarer seg med at prisreduksjonene skyldes hard konkurranse og understreker at de følger regelverket for markedsføring av alkohol. Samtidig fremhever de økte rabatter på alkoholfrie alternativer, som har opplevd en betydelig salgsøkning.
4 måneder siden
En priskrig på julegrøt har ført til stor etterspørsel og leveranseproblemer for Tine-meieriet på Tretten. Meieriet produserer 70 tonn grøt daglig, men sliter med å holde tritt med etterspørselen som følge av at butikker selger ferdiggrøt til svært lave priser. Ansatte ved meieriet og representanter for bondelaget kritiserer priskrigen og mener den er respektløs overfor produktet og verdikjeden. Kiwi på sin side hevder at de tar regningen for de lave prisene og at leverandørene får betalt, og at deres hovedfokus er å gi kundene billigere julemat.