Byggmax har annonsert at de vil selge juletrær til under 130 kroner, noe som har skapt bekymring hos Norsk gartnerforbund og juletreprodusenter. De mener dette er prisdumping som skader norsk juletreproduksjon.
Juletreprodusent Karl Henrik Hals påpeker at han ikke kan konkurrere med slike priser og at det kan gå ut over kvaliteten. Byggmax på sin side avviser kritikken og viser til at importen av juletrær har gått ned.
De mener også at de tilbyr et rimeligere alternativ for de som ikke har råd til dyrere trær.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Gartnerforbundet reagerer sterkt på Byggmax' salg av juletrær til 130 kroner, og kaller det dumpingpriser som kan skade norsk juletreproduksjon. De hevder at norske trær, som tar mange år å dyrke, burde koste 600-900 kroner. Antallet norske juletreprodusenter har sunket drastisk de siste årene. Byggmax avviser kritikken og forklarer de lave prisene med store innkjøp. Gartnerforbundet oppfordrer forbrukere til å kjøpe norske trær for å støtte bransjen og velge ekte trær fremfor importerte eller plasttrær.
4 måneder siden
Priskrig på juleøl har oppstått blant norske lavpriskjeder som Rema 1000, Coop Extra og Kiwi, med priser på henholdsvis 25 og 26,9 kroner for en halvliter Ringnes juleøl. Helsedirektoratet og Blå Kors har uttrykt bekymring over dette, da de mener prisreduksjoner på alkohol kan bidra til økt forbruk og går imot prinsippene i norsk alkoholpolitikk. Helsedirektoratet oppfordrer heller til prisreduksjoner på sunne produkter. Samtidig påpeker lavpriskjedene at de også har redusert prisene på alkoholfri øl før jul.
3 måneder siden
Vedprisene har falt betydelig, noe som har ført til en debatt om kvaliteten på veden. Lokale vedprodusenter er skeptiske til de lave prisene og hevder at kvaliteten er dårligere. Coop avviser kritikken og sier at deres ved holder høy standard. De forklarer prisfallet med bedre innkjøpsbetingelser. Salget av ved har endret seg, med mer salg før jul og mindre etter jul sammenlignet med i fjor. Coop vil ikke kommentere fremtidige priser, men lover å tilby billigst mulig ved.
4 måneder siden
Flere norske butikkjeder selger juleøl til under halv pris, noe Helsedirektoratet kritiserer. Divisjonsdirektør Linda Granlund uttaler at selv om dette ikke er ulovlig, er det uheldig for folkehelsen og oppfordrer heller til priskutt på sunne produkter. Generalsekretær Inger Lise Hansen i Actis deler bekymringen og peker på at lave priser kan føre til økt alkoholforbruk, noe som kan forverre situasjonen for barn i utsatte hjem. Lavpriskjedene forsvarer seg ved å vise til at de også har redusert prisene på alkoholfri øl.
4 måneder siden
Dagligvarekjedene Kiwi, Rema 1000 og Coop Extra har startet en priskrig på juleøl, med priser så lave som 25 kroner for en halvliter Ringnes juleøl. Dette har ført til kritikk fra blant annet Actis, som mener at lave priser på alkohol kan føre til økt konsum og utfordringer for familier i julen. Samtidig har kjedene også redusert prisene på alkoholfrie alternativer, med opptil 72 prosent prisreduksjon på enkelte produkter. Feilprising i butikkene har blitt rapportert, men kjedene forklarer dette med høyt salgstrykk og hyppige prisjusteringer. Kjedene forsvarer prisreduksjonene som en del av konkurransen i dagligvaremarkedet.
4 måneder siden
Priskrigen på juleøl mellom dagligvarekjeder som Extra, Rema 1000, Kiwi og Oda har ført til at prisen på en halvliter juleøl er redusert til under 20 kroner flere steder. KrFs nestleder Ida Lindtveit Røse kritiserer dette som uansvarlig og mener det kan bidra til økt alkoholforbruk i julen, noe som kan ramme barn i familier med alkoholproblemer. Dagligvarekjedene forsvarer seg med at prisreduksjonene skyldes hard konkurranse og understreker at de følger regelverket for markedsføring av alkohol. Samtidig fremhever de økte rabatter på alkoholfrie alternativer, som har opplevd en betydelig salgsøkning.
4 måneder siden
En priskrig på julegrøt har ført til stor etterspørsel og leveranseproblemer for Tine-meieriet på Tretten. Meieriet produserer 70 tonn grøt daglig, men sliter med å holde tritt med etterspørselen som følge av at butikker selger ferdiggrøt til svært lave priser. Ansatte ved meieriet og representanter for bondelaget kritiserer priskrigen og mener den er respektløs overfor produktet og verdikjeden. Kiwi på sin side hevder at de tar regningen for de lave prisene og at leverandørene får betalt, og at deres hovedfokus er å gi kundene billigere julemat.
4 måneder siden
Artikkelen diskuterer valget mellom ekte og uekte juletrær, og fremhever ulike hensyn som allergi, miljø og tradisjon. Norsk Juletre argumenterer for ekte trær, som de mener er bedre for miljøet og norsk næringsliv, og en viktig del av juletradisjonen. De kritiserer plasttrær for å være miljøskadelige og uten helsefordeler. Norges astma- og allergiforbund (NAAF) påpeker at noen reagerer allergisk på ekte trær, men at det finnes tiltak for å redusere reaksjoner. Artikkelen avkrefter også at småkryp i juletrær utgjør en helserisiko. Kunstige trær presenteres som et godt alternativ for allergikere.
4 måneder siden
Store varehus som Byggmax og Obs Bygg har senket prisene på bjørkeved, noe som kommer forbrukerne til gode midt i en periode med stigende strømpriser. Strømprisene i Sør-Norge nådde tirsdag 1,86 kroner per kWh, den høyeste gjennomsnittsprisen hittil i 2024, og forventes å stige ytterligere. Samtidig har vedsalget økt betydelig; Obs Bygg rapporterer en økning på 34 prosent fra august til november, mens Byggmax har hatt en økning på 80 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Lokale vedprodusenter uttrykker bekymring for kvaliteten på billig veden og hevder at prisene er lokketilbud.
4 måneder siden
Artikkelen omhandler dagligvarekjedenes priskrig på julemat, der ekstremt lave priser, som 2,70 kr for en kilo pepperkakedeig, er et resultat av konkurranse og kundenes betalingsvilje. Kjedene bruker lokketilbud og kampanjepriser for å tiltrekke kunder, men dette kan føre til en nedgang i respekt for maten og matprodusentene, samt økt matsvinn. Artikkelen hevder at matprisene ikke har steget like mye som lønningene, og at vi er på vei ut av dyrtiden.