Camilla Ulvestad (21) opplevde nesten å miste brynene etter å ha brukt et brynslamineringssett fra Normal. Hun tror forutgående farging av brynene kan ha forårsaket en farlig kjemisk reaksjon.
Kjemiker Alexander Sandtorv kritiserer Normal for å selge produkter med sterke ingredienser uten tilstrekkelig informasjon, spesielt til et ungt publikum. Han mener Normal burde ta mer ansvar.
Normal beklager hendelsen og forsikrer at produktene overholder alle krav, men Sandtorv mener de ikke tar kritikken alvorlig nok og utfordrer dem til å forbedre merkingen og informasjonen rundt produktet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
En 16 år gammel jente opplevde en kraftig reaksjon etter bruk av vippeserum som inneholdt prostaglandiner. Hudleger advarer om at slike serum kan føre til kosmetiske komplikasjoner og pigmentforandringer rundt øynene. Mattilsynet har tidligere advart mot bruk av vippeserum med prostaglandiner og anbefaler å oppsøke lege ved bivirkninger. Produsenten iGlow understreker at produktet er godkjent i EU og trygt ved korrekt bruk, men oppfordrer kunder til å ta kontakt ved uventede reaksjoner. Jenta som opplevde reaksjonen, advarer nå andre unge jenter mot potensielt skadelige stoffer i vippeserum via TikTok.
2 måneder siden
En lege advarer mot bruk av vippeserum med prostaglandiner etter å ha opplevd alvorlige bivirkninger, inkludert betennelse i øynene og synsforstyrrelser. Flere brukere deler sine erfaringer om bivirkninger på sosiale medier. Kjemiker Alexander Sandtorv kritiserer produsentene for manglende informasjon om potensielle skader. Mattilsynet advarer mot disse stoffene, da de kan forårsake irreversible endringer i øyenfargen, og oppfordrer forbrukere til å sjekke ingredienslisten. EU vurderer nå å regulere bruken av prostaglandinanaloger i kosmetikkprodukter.
8 dager siden
Camilla Hansen (26) mistet livet til føflekkreft med spredning til hjernen kort tid etter at hun oppdaget nye symptomer. Hun begynte å bruke solarium som 15-åring, noe foreldrene mener kan ha bidratt til sykdommen. Til tross for behandling med immunterapi og stråling utviklet kreften seg raskt, og Camilla døde i mai 2022. Foreldrene ønsker nå å videreføre datterens budskap om farene ved overdreven soling og viktigheten av solbeskyttelse. Norge har høy dødelighet av melanom, og forskning viser at solarium øker risikoen for hudkreft betydelig. Camilla var aktiv og optimistisk til det siste, men sykdommen utviklet seg raskt og uventet. Foreldrene oppfordrer til økt bevissthet rundt soling og bruk av solarium for å forebygge hudkreft.
3 dager siden
En ny solkrem fra Sophie Elises merke Glöd hevder å kunne øke solfaktoren ved flere påføringer. Dette møter sterk kritikk fra eksperter og Kreftforeningen.
1 måned siden
Influencer Camilla Lorentzen kritiserer Espen Berg for å ha filmet og tilsynelatende irettesatt to ungdommer på et treningsstudio for manglende hygiene. Lorentzen mener Bergs handlinger handler mer om å generere oppmerksomhet enn å løse et reelt problem, og frykter at slike uthengelser kan skade treningsgleden, spesielt for de som allerede er usikre. Hun får støtte fra Emmeli Bang, som også er treningsinfluenser. Lorentzen understreker at det finnes mer respektfulle måter å ta opp temaet hygiene på, uten å filme og henge ut andre.
4 måneder siden
Artikkelen omhandler holdbarhetsmerking av kosmetikk og hudpleieprodukter. Produkter med holdbarhet under 30 måneder skal merkes med timeglass-symbol og utløpsdato, eller 'Best før'. Produkter med lengre holdbarhet merkes med et krukke-symbol som angir holdbarhet etter åpning. Mattilsynet krever at merkingen er på norsk. Forbrukerrådet kritiserer merkingen for å være forvirrende og lite intuitiv for forbrukerne, og mener at mange produkter kastes unødvendig da de kan være brukbare etter utløpsdato. Dette fører til produktsvinn og er ikke bærekraftig.
22 dager siden
Trygve Hansen (67) pådro seg alvorlige etseskader på hånden etter et uhell med Effekt terrasserens fra Europris. Under etterfylling av en pumpekanne sølte han væsken over hånden, noe som resulterte i dype etseskader og behov for hudtransplantasjon. Hansen og hans døtre kritiserer mangelen på tydelig informasjon om farene ved produktet i butikken, og mener det bør tilbys verneutstyr ved siden av terrasserensen. Europris beklager hendelsen og oppfordrer kundene til å lese produktinformasjonen nøye og bruke nødvendig verneutstyr for å unngå skader.
2 måneder siden
En kunde opplevde en kraftig allergisk reaksjon etter å ha spist et rundstykke kjøpt hos Baker Hansen i Nydalen. Kunden, som er allergisk mot nøtter, måtte kontakte legevakten og hevder at rundstykket feilaktig var merket som nøttefritt. Baker Hansen beklager hendelsen og sier de har allergenoversikt tilgjengelig og følger Mattilsynets regler. De oppfordrer kunder med allergier til å forhøre seg om innholdet i produktene. Baker Hansen understreker viktigheten av matsikkerhet, men erkjenner at menneskelige feil kan forekomme.
1 måned siden
Ragnhild Misvær Mofoss betalte 62.000 kroner for linsebytte hos Memira, men opplevde komplikasjoner og fikk varig synsskade. Hun advarer nå andre mot inngrepet. Overlege Kristian Fossen ved UNN bekrefter at de behandler mange pasienter med komplikasjoner etter slike operasjoner, og kritiserer aggressiv markedsføring. Han understreker at inngrepet innebærer risiko, inkludert potensiell blindhet, og at mange komplikasjoner må behandles i det offentlige helsevesenet. Memira svarer at de vurderer pasienter nøye og avviser mange, og at de fleste pasienter er fornøyde med resultatet.
17 dager siden
En estetisk sykepleier reagerer på å bli inkludert i en liste publisert av NRK, som omfatter klinikker som har mottatt veiledningsbrev fra Direktoratet for medisinske produkter (DMP). Monica Håland, som driver Bryne medisinske hudpleie, føler seg urettferdig uthengt da hun mener hun ikke har brutt noen lover. DMP understreker at veiledningsbrevet kun var ment som en generell opplysning om regelverket, og ikke en vurdering av lovbrudd. Håland er enig i at bransjen trenger å bli kontrollert og ønsker å bidra til en mer seriøs praksis. DMP vil vurdere sine rutiner for å forbedre kommunikasjonen fremover.