Ragnhild Misvær Mofoss betalte 62. 000 kroner for linsebytte hos Memira, men opplevde komplikasjoner og fikk varig synsskade.
Hun advarer nå andre mot inngrepet. Overlege Kristian Fossen ved UNN bekrefter at de behandler mange pasienter med komplikasjoner etter slike operasjoner, og kritiserer aggressiv markedsføring.
Han understreker at inngrepet innebærer risiko, inkludert potensiell blindhet, og at mange komplikasjoner må behandles i det offentlige helsevesenet. Memira svarer at de vurderer pasienter nøye og avviser mange, og at de fleste pasienter er fornøyde med resultatet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Christian Lind betalte 75 000 kroner for en linsebytteoperasjon ved en privat klinikk, men opplevde komplikasjoner som førte til rift i netthinnen og vedvarende synsproblemer. Han mener klinikken ikke ga tilstrekkelig informasjon om risikoen for netthinneløsning, og at oppfølgingen var mangelfull. Lind ble henvist til det offentlige helsevesenet for videre behandling, som har medført flere operasjoner og månedlige sprøytebehandlinger. En overlege fraråder denne type operasjon for personer under 55-60 år, og påpeker at det offentlige ofte må ta kostnadene for komplikasjoner etter slike private inngrep.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler økende bekymring rundt linsebytteoperasjoner utført i det private helsevesenet, der leger ved offentlige sykehus advarer mot inngrepet, spesielt for yngre pasienter, på grunn av risiko for komplikasjoner som netthinneløsning og varig synstap. Markedsføringen av slike operasjoner kritiseres for å normalisere unødvendige inngrep. Komplikasjoner fører ofte til kostbar etterbehandling i det offentlige helsevesenet. Helse- og omsorgsdepartementet planlegger strengere godkjenningsordninger for private klinikker. Frps helsepolitiske talsperson forstår at folk velger private alternativer, men understreker viktigheten av god informasjon om risiko og kvalitet.
2 måneder siden
Private klinikker markedsfører linsebytteoperasjoner ved hjelp av kjendiser, men leger advarer om økt risiko for netthinneløsning, spesielt for yngre og nærsynte menn. En overlege ved Ullevål sykehus fraråder operasjonen for de under 55-60 år, og understreker at de ser en økning i pasienter med komplikasjoner etter slike inngrep. Forbrukerrådet påpeker at markedsføringen må være nøktern og ikke villede pasienter, og at det er viktig å informere om risiko. Klinikker hevder å ha grundige forundersøkelser, men en kjendis innrømmer at han opplevde markedsføringen som overveiende positiv. Antallet grå stær-operasjoner har økt, og det samme har tilfeller av netthinneløsning.
2 måneder siden
En lege advarer mot bruk av vippeserum med prostaglandiner etter å ha opplevd alvorlige bivirkninger, inkludert betennelse i øynene og synsforstyrrelser. Flere brukere deler sine erfaringer om bivirkninger på sosiale medier. Kjemiker Alexander Sandtorv kritiserer produsentene for manglende informasjon om potensielle skader. Mattilsynet advarer mot disse stoffene, da de kan forårsake irreversible endringer i øyenfargen, og oppfordrer forbrukere til å sjekke ingredienslisten. EU vurderer nå å regulere bruken av prostaglandinanaloger i kosmetikkprodukter.
2 måneder siden
Artikkelen argumenterer for at private helseaktører bør dekke kostnadene for oppfølging og komplikasjoner som oppstår etter behandlinger de tilbyr, spesielt når det gjelder operasjoner som det offentlige ikke tilbyr eller anser som unødvendige. Skribenten mener det er urimelig at offentlige sykehus, som allerede er økonomisk presset, skal ta regningen for slike feil. Det understrekes også mangelen på oversikt over markedet for private helsetjenester og de totale kostnadene dette medfører for samfunnet, samt bekymring for aggressiv markedsføring som kan føre til helseangst og overbehandling.
2 måneder siden
Marianne Didriksen Skille (50) opplevde en mislykket tannbehandling som resulterte i en knekt tannbro og store utgifter. Hun følte seg rundlurt av tannlegen som la skylden på henne. En ny tannlege avdekket at tannbroen var feilkonstruert og ikke fulgte retningslinjene. Skille søkte erstatning fra Norsk pasientskadeerstatning (NPE) og fikk til slutt 100.000 kroner. Saken hennes er en av rekordmange klager på tannbehandling i 2024, der en av tre som har fått erstatning, har fått det på grunn av mangelfull tannbehandling. Skille advarer andre mot å stole blindt på tannlegers vurderinger og anbefaler å søke en ny vurdering ved tvil.
1 måned siden
Marianne Skulstad frå Bergen venta i 18 månader på augebehandling, noko som førte til permanent synsnerveskade. Ho vart tilvist til Bergen Øyelegesenter i 2017, men etter ein periode med god oppfølging opplevde ho lang ventetid. Då ho fekk skuggar i synsfeltet og kontakta senteret, fekk ho beskjed om at køen var for lang. Optikar konstaterte høgt trykk, og Skulstad vart sendt til Haukeland sjukehus. Norges Optikerforbund seier Skulstads historie ikkje er unik, og at ventelistene fører til synstap for fleire. Statssekretær Bekeng (Ap) vedgår lange ventetider, men viser til løyvingar og tiltak for å redusere dei. Skulstad oppfordrar folk til å vere påpasselege med eiga helse og ikkje gi seg.
1 måned siden
Tonje Henriksen opplevde høye veterinærutgifter da hennes hund Freja utviklet komplikasjoner etter en operasjon, noe som resulterte i flere veterinærbesøk og kostnader på over 52.000 kroner. Henriksen reagerte på de høye prisene hos veterinærkjedene og uttrykte skepsis, samtidig som hun følte press for å akseptere anbefalte behandlinger. Veterinærene forsvarer prisnivået med at moderne veterinærmedisin krever avansert utstyr og spesialistkompetanse, og anbefaler forsikring for å unngå økonomiske bekymringer. Henriksen er kritisk til at det ble anbefalt tannrens på en gammel hund med helseproblemer, og mener veterinærpriser bør reguleres.
27 dager siden
Akershus universitetssykehus (Ahus) bekrefter at de opererte feil pasient etter en forveksling. Hendelsen skjedde fordi to pasienter med samme fornavn ble forbyttet; den ene skulle på sårkontroll, mens den andre skulle opereres. Sykehuset erkjenner at fullt navn og fødselsdato ikke ble tilstrekkelig kontrollert før operasjonen. Ahus har meldt saken til Helsetilsynet, og Statsforvalteren fører tilsyn med sykehuset. Pasienten som ble feiloperert, bestrider sykehusets versjon av hendelsen og hevder inngrepet har hatt negative konsekvenser for livskvaliteten. Sykehuset har iverksatt tiltak for å hindre gjentakelse.
27 dager siden
Akershus universitetssykehus (Ahus) opererte feilaktig en pasient som kun skulle på sårkontroll. Feilen skjedde fordi sykehuset ikke kontrollerte fullt navn og fødselsdato før operasjonen. Pasienten reagerte kraftig og mener Ahus bagatelliserer hendelsen. Ahus har varslet Helsetilsynet, og Statsforvalteren fører tilsyn med saken. Sykehuset ønsker ikke å kommentere saken mens den er under behandling.