Christian Lind betalte 75 000 kroner for en linsebytteoperasjon ved en privat klinikk, men opplevde komplikasjoner som førte til rift i netthinnen og vedvarende synsproblemer. Han mener klinikken ikke ga tilstrekkelig informasjon om risikoen for netthinneløsning, og at oppfølgingen var mangelfull.
Lind ble henvist til det offentlige helsevesenet for videre behandling, som har medført flere operasjoner og månedlige sprøytebehandlinger.
En overlege fraråder denne type operasjon for personer under 55-60 år, og påpeker at det offentlige ofte må ta kostnadene for komplikasjoner etter slike private inngrep.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Ragnhild Misvær Mofoss betalte 62.000 kroner for linsebytte hos Memira, men opplevde komplikasjoner og fikk varig synsskade. Hun advarer nå andre mot inngrepet. Overlege Kristian Fossen ved UNN bekrefter at de behandler mange pasienter med komplikasjoner etter slike operasjoner, og kritiserer aggressiv markedsføring. Han understreker at inngrepet innebærer risiko, inkludert potensiell blindhet, og at mange komplikasjoner må behandles i det offentlige helsevesenet. Memira svarer at de vurderer pasienter nøye og avviser mange, og at de fleste pasienter er fornøyde med resultatet.
2 måneder siden
Private klinikker markedsfører linsebytteoperasjoner ved hjelp av kjendiser, men leger advarer om økt risiko for netthinneløsning, spesielt for yngre og nærsynte menn. En overlege ved Ullevål sykehus fraråder operasjonen for de under 55-60 år, og understreker at de ser en økning i pasienter med komplikasjoner etter slike inngrep. Forbrukerrådet påpeker at markedsføringen må være nøktern og ikke villede pasienter, og at det er viktig å informere om risiko. Klinikker hevder å ha grundige forundersøkelser, men en kjendis innrømmer at han opplevde markedsføringen som overveiende positiv. Antallet grå stær-operasjoner har økt, og det samme har tilfeller av netthinneløsning.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler økende bekymring rundt linsebytteoperasjoner utført i det private helsevesenet, der leger ved offentlige sykehus advarer mot inngrepet, spesielt for yngre pasienter, på grunn av risiko for komplikasjoner som netthinneløsning og varig synstap. Markedsføringen av slike operasjoner kritiseres for å normalisere unødvendige inngrep. Komplikasjoner fører ofte til kostbar etterbehandling i det offentlige helsevesenet. Helse- og omsorgsdepartementet planlegger strengere godkjenningsordninger for private klinikker. Frps helsepolitiske talsperson forstår at folk velger private alternativer, men understreker viktigheten av god informasjon om risiko og kvalitet.
1 måned siden
Tonje Henriksen opplevde høye veterinærutgifter da hennes hund Freja utviklet komplikasjoner etter en operasjon, noe som resulterte i flere veterinærbesøk og kostnader på over 52.000 kroner. Henriksen reagerte på de høye prisene hos veterinærkjedene og uttrykte skepsis, samtidig som hun følte press for å akseptere anbefalte behandlinger. Veterinærene forsvarer prisnivået med at moderne veterinærmedisin krever avansert utstyr og spesialistkompetanse, og anbefaler forsikring for å unngå økonomiske bekymringer. Henriksen er kritisk til at det ble anbefalt tannrens på en gammel hund med helseproblemer, og mener veterinærpriser bør reguleres.
2 måneder siden
Artikkelen argumenterer for at private helseaktører bør dekke kostnadene for oppfølging og komplikasjoner som oppstår etter behandlinger de tilbyr, spesielt når det gjelder operasjoner som det offentlige ikke tilbyr eller anser som unødvendige. Skribenten mener det er urimelig at offentlige sykehus, som allerede er økonomisk presset, skal ta regningen for slike feil. Det understrekes også mangelen på oversikt over markedet for private helsetjenester og de totale kostnadene dette medfører for samfunnet, samt bekymring for aggressiv markedsføring som kan føre til helseangst og overbehandling.
2 måneder siden
Marianne Didriksen Skille (50) opplevde en mislykket tannbehandling som resulterte i en knekt tannbro og store utgifter. Hun følte seg rundlurt av tannlegen som la skylden på henne. En ny tannlege avdekket at tannbroen var feilkonstruert og ikke fulgte retningslinjene. Skille søkte erstatning fra Norsk pasientskadeerstatning (NPE) og fikk til slutt 100.000 kroner. Saken hennes er en av rekordmange klager på tannbehandling i 2024, der en av tre som har fått erstatning, har fått det på grunn av mangelfull tannbehandling. Skille advarer andre mot å stole blindt på tannlegers vurderinger og anbefaler å søke en ny vurdering ved tvil.
1 måned siden
Marianne Skulstad frå Bergen venta i 18 månader på augebehandling, noko som førte til permanent synsnerveskade. Ho vart tilvist til Bergen Øyelegesenter i 2017, men etter ein periode med god oppfølging opplevde ho lang ventetid. Då ho fekk skuggar i synsfeltet og kontakta senteret, fekk ho beskjed om at køen var for lang. Optikar konstaterte høgt trykk, og Skulstad vart sendt til Haukeland sjukehus. Norges Optikerforbund seier Skulstads historie ikkje er unik, og at ventelistene fører til synstap for fleire. Statssekretær Bekeng (Ap) vedgår lange ventetider, men viser til løyvingar og tiltak for å redusere dei. Skulstad oppfordrar folk til å vere påpasselege med eiga helse og ikkje gi seg.
2 måneder siden
Stig Høisæther opplevde store problemer med sitt nye Ikea-kjøkken til 110.000 kroner. Monteringen var mangelfull med skader, feilplasserte skjøter og en stor sprekk mellom bakplate og skap. Høisæther fikk først avslag på sin klage, og Ikea skyldte på kunden. Forbrukerrådet kritiserte Ikea for å legge skylden på kunden og mente at Ikea må dokumentere avtaler skriftlig. Etter mye frem og tilbake innrømmer Ikea feil i tegneprosessen og tilbyr nå en spesialtilpasset benkeplate uten ekstra kostnad. De vil også forsøke å finne en bedre løsning for å skjule sprekken. Ikea har tidligere betalt 3500 kroner i kompensasjon for dårlig kommunikasjon rundt monteringen.
3 måneder siden
Glenn-Ruben Larsen opplevde at hans lastebil brant opp i oktober, noe som har ført til en langvarig og frustrerende forsikringsprosess. Han betaler 53.000 kroner i måneden for et utbrent kjøretøy, mens han venter på oppgjør fra Fremtind. Larsen mener forsikringsselskapet har tilbudt for lav erstatning og har forsinket prosessen på grunn av sykdom og juleferie. Han har klaget på tilbudet og mener at selskapet ikke har tatt hensyn til oppgraderinger på bilen. Fremtind beklager manglende informasjon, men sier saken er komplisert og under utredning. Larsen har brukt sparepengene sine på en ny lastebil for å holde bedriften i gang.
3 måneder siden
En 36 år gammel spansk mann har mottatt over 500 000 kroner i erstatning etter å ha opplevd en 30-timers ereksjon. Mannen oppsøkte helsesenter fire timer etter at ereksjonen startet, og ble diagnostisert med priapisme. Tilstanden krever rask behandling for å unngå skade. Mannen opplevde forsinkelser i behandlingen ved et lokalt sykehus, og måtte vente lenge før han fikk se en urolog. Etter å ha klaget, ble han overført til et annet sykehus hvor han ble innlagt med feber. Legene tappet blod fra penis, og mannen fikk senere en penisprotese. Protesen falt ut på grunn av dårlig tilpasning, og mannen måtte opereres på nytt. Regionale myndigheter ble dømt til å betale erstatning etter at eksperter konkluderte med at mannen ikke fikk riktig behandling. Han sliter nå med konstante smerter og ereksjonsproblemer.