Marianne Skulstad frå Bergen venta i 18 månader på augebehandling, noko som førte til permanent synsnerveskade. Ho vart tilvist til Bergen Øyelegesenter i 2017, men etter ein periode med god oppfølging opplevde ho lang ventetid. Då ho fekk skuggar i synsfeltet og kontakta senteret, fekk ho beskjed om at køen var for lang.
Optikar konstaterte høgt trykk, og Skulstad vart sendt til Haukeland sjukehus. Norges Optikerforbund seier Skulstads historie ikkje er unik, og at ventelistene fører til synstap for fleire.
Statssekretær Bekeng (Ap) vedgår lange ventetider, men viser til løyvingar og tiltak for å redusere dei. Skulstad oppfordrar folk til å vere påpasselege med eiga helse og ikkje gi seg.
1 måned siden
Ragnhild Misvær Mofoss betalte 62.000 kroner for linsebytte hos Memira, men opplevde komplikasjoner og fikk varig synsskade. Hun advarer nå andre mot inngrepet. Overlege Kristian Fossen ved UNN bekrefter at de behandler mange pasienter med komplikasjoner etter slike operasjoner, og kritiserer aggressiv markedsføring. Han understreker at inngrepet innebærer risiko, inkludert potensiell blindhet, og at mange komplikasjoner må behandles i det offentlige helsevesenet. Memira svarer at de vurderer pasienter nøye og avviser mange, og at de fleste pasienter er fornøyde med resultatet.
2 måneder siden
Anna Lene Leganger opplevde forsinkelser i sin kreftbehandling da hun ikke ble registrert i pakkeforløpet ved Radiumhospitalet. Etter å ha purret selv, ble hun først henvist til Elverum sykehus, hvor en operasjon ble avbrutt på grunn av spredning. Hun ble senere operert ved Radiumhospitalet. Statistikker viser at stadig færre kreftpasienter får behandling innen fastsatte frister, noe Kreftforeningen er bekymret for. Regjeringen arbeider med en ny kreftstrategi for å øke kapasiteten og redusere ventetider, samt revidere pakkeforløpene.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler en markant økning i antall klager på helsevesenet, der Hege Thoresen er et eksempel på en pasient som kjemper for sine rettigheter. Statsforvalterne har opplevd en økning på nesten 50 prosent i klager sammenlignet med 2022, noe som fører til lange ventetider for mange. Fylkeslege Kristin Cotta Schønberg påpeker at økonomiske nedskjæringer kan være en årsak. Samtidig er det store regionale forskjeller i antall klager og saksbehandlingstid. Pasient- og brukerombud Jannicke Bruvik uttrykker bekymring over de lange ventetidene, mens flere statsforvaltere etterlyser økte ressurser for å sikre rettssikkerheten til pasientene. Helse- og omsorgsdepartementet sier de tar situasjonen på alvor.
2 måneder siden
Helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre (Ap) slår alarm om økende ventetider i helsekøene, til tross for tidligere forbedringer. Nye tall viser en økning i ventetiden for påbegynt helsehjelp. Vestre har gitt sykehusledere klar beskjed om å prioritere nedbemanning av ventetider, øke kapasiteten og bruke tildelte midler effektivt. Han understreker behovet for å inkludere ansatte i arbeidet og vurdere økt bruk av private aktører. NHO kritiserer Vestre og mener regjeringen bør satse på langsiktige løsninger som faste stillinger istedenfor overtid.
5 dager siden
Gerd, en 100 år gammel kvinne med demens, ble sendt hjem fra sykehuset i Orkdal med en blødende kul over øyet etter at sykehuset ikke kunne operere henne på stedet. Sykehuset ønsket å sende henne videre til St. Olavs hospital i Trondheim, hvor operasjonen først ble satt opp flere uker senere. Pårørende mener at Gerds høye alder var årsaken til at hun ikke ble prioritert for operasjon, mens sykehuset avviser at alder var avgjørende og forklarer at de gjorde en helhetlig medisinsk vurdering basert på pasientens tilstand og tilleggssykdommer. Pårørende uttrykker frustrasjon over behandlingen, særlig fordi Gerd har hatt lang yrkeskarriere og har betalt sin del av skattepengene. Sykehuset understreker at kapasitet ikke var et problem, men at risikoen ved operasjon på eldre pasienter krever grundigere vurdering.
2 måneder siden
Marianne Didriksen Skille (50) opplevde en mislykket tannbehandling som resulterte i en knekt tannbro og store utgifter. Hun følte seg rundlurt av tannlegen som la skylden på henne. En ny tannlege avdekket at tannbroen var feilkonstruert og ikke fulgte retningslinjene. Skille søkte erstatning fra Norsk pasientskadeerstatning (NPE) og fikk til slutt 100.000 kroner. Saken hennes er en av rekordmange klager på tannbehandling i 2024, der en av tre som har fått erstatning, har fått det på grunn av mangelfull tannbehandling. Skille advarer andre mot å stole blindt på tannlegers vurderinger og anbefaler å søke en ny vurdering ved tvil.
2 måneder siden
Silje Arntzen forteller om en dramatisk fødsel på Sykehuset Kalnes, preget av feil, manglende lytting og alvorlige komplikasjoner. Hun opplevde å bli glemt, måtte selv minne helsepersonell om nødvendige undersøkelser, og følte seg ikke trodd når hun meldte om sterke smerter. Under fødselen ble en stor rift oversett, og en fistel ble oversett på MR-bilder. Arntzen måtte gjennom flere operasjoner og sliter fortsatt med fysiske og psykiske ettervirkninger. Sykehuset beklager hendelsene og sier de har tatt saken alvorlig. Arntzen har søkt om pasientskadeerstatning og håper hennes historie kan bidra til forbedring i helsevesenet.
3 måneder siden
Marianne Hatle opplevde dårlig kundeservice fra SAS etter at hennes koffert ble forsinket og skadet under en reise. Hun fikk først en voucher på 1400 kroner som kompensasjon, men denne var ikke tilstrekkelig for å kjøpe en ny koffert. Hatle opplevde at ingen tok ansvar og ble henvist mellom SAS og deres underleverandør. Forbrukerrådet understreker at flyselskapet har ansvar for skader på innsjekket bagasje. Etter at Nettavisen tok kontakt, endret SAS sin avgjørelse og tilbød Hatle 4500 kroner i erstatning. SAS beklager saksbehandlingen og sier de vil gå gjennom sine rutiner.
2 måneder siden
Stine (30) ble som 19-åring feildiagnostisert med lett psykisk utviklingshemming, en diagnose hun og familien mente var feil. Stine hadde i barndommen nedsatt hørsel, noe som kan ha påvirket hennes skolegang og bidratt til feildiagnostiseringen. Etter syv år fikk hun en ny utredning ved Universitetssykehuset i Tromsø som konkluderte med at hun ikke hadde noen av de tidligere diagnosene. Stine forteller at feildiagnosen har hindret henne i å ta utdanning og søke jobb. Hun ønsker nå å dele sin historie for å hjelpe andre i lignende situasjoner. Hørselshemmedes Landsforbund understreker viktigheten av tidlig oppfølging for barn med hørselstap, da feil diagnose kan få store konsekvenser.
2 måneder siden
Marianne Hatle opplevde bagasjetrøbbel etter en utenlandstur med SAS, der hennes koffert ble skadet. Hun reagerer sterkt på flyselskapets kundebehandling, med lang ventetid og vanskeligheter med å få hjelp. SAS tilbød først en voucher som ikke dekket kostnaden for en ny koffert, og krevde kvittering for den ødelagte kofferten, noe Hatle ikke hadde. Etter at saken ble omtalt i media, tilbød SAS full refusjon og beklaget samtidig feil i saksbehandlingen. Hatle er likevel kritisk til måten SAS håndterte saken på, og mener de ikke tar vare på kundene sine.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!