EU vurderer å innføre automatgir som standard for førerkort, som en respons på økende bruk av automatgirbiler. Forslaget innebærer at de som ønsker førerkort for manuelt gir, må gjennomføre en obligatorisk tilleggsopplæring på sju timer.
Dette har møtt kritikk, blant annet fra en svensk ekspert som mener opplæringsbehovet varierer. Selv om Norge ikke er en del av EU, følger landet ofte EUs regelverk, og det er usikkert om de nye reglene vil bli innført her.
Det forventes at EU-landene vil bruke tre til fire år på å implementere de nye reglene.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Nye EU-regler for førerkort kan føre til endringer også i Norge. Blant forslagene er at 16-åringer skal kunne få førerkort for biler med fartssperre, og at 17-åringer kan ta førerkort for personbil med ledsager. Vektgrensen for vanlig B-førerkort kan også økes. Norske myndigheter er kritiske til flere av forslagene, spesielt de som omhandler lavere aldersgrense for lastebilsjåfører og B1-førerkort, og mener dette kan redusere trafikksikkerheten. Reglene er enda ikke vedtatt, men følges nøye av norske myndigheter.
4 måneder siden
EU har vedtatt et forslag om at førerkortbeslag i ett EU-land skal gjelde i alle. Dette innebærer at bilførere som mister førerkortet for alvorlige trafikkbrudd, som fyllekjøring eller råkjøring, ikke lenger kan kjøre bil i andre europeiske land. Målet er å øke trafikksikkerheten og redusere antall ulykker. Det nye regelverket vil også kreve innføring av digitale førerkort som anerkjennes i hele EU. Norge er positiv til forslaget, og det forventes at det vil gjelde også for norske bilførere. Det kan ta to-tre år før alle land har implementert de nye reglene.
1 måned siden
EU har vedtatt et nytt direktiv som åpner for at 15-åringer kan ta førerkort (B1) for personbiler med fartssperre på 45 km/t. Hvert land må søke EU om tillatelse. Vedtaket kritiseres av European Transport Safety Counsil (ETSC) som frykter fare for myke trafikanter, og viser til erfaringer med A-traktorer i Sverige. Samferdselsdepartementet er også kritisk og mener forslaget er uaktuelt i Norge på grunn av høy trafikksikkerhetsrisiko.
1 måned siden
Et nytt EU-forslag om vedovner møter sterk kritikk fra Senterpartiet og vedfyringsbransjen. Forslaget innebærer blant annet nye testmetoder, utslippskrav og automatisk forbrenningskontroll, noe som kan føre til at 97 prosent av dagens vedovner ikke vil bli godkjent for salg. Senterpartiets Marit Arnstad kaller forordningen «virkelighetsfjern» og mener den vil svekke beredskapen i krisetider. Norske myndigheter følger saken tett og er klar over utfordringene bransjen peker på, men et planlagt møte med EU-kommisjonen er utsatt.
1 måned siden
Venstre og MDG retter kritikk mot Arbeiderpartiet og Høyre for deres manglende vilje til å åpne for en ny EU-debatt i Norge. De argumenterer for at den nåværende situasjonen i Europa krever en grundig vurdering av Norges forhold til EU, spesielt med tanke på sikkerhetspolitiske og økonomiske utfordringer. Venstre-leder Guri Melby understreker at Norge ikke lenger kan tillate seg å stå utenfor, mens MDG tar til orde for en offentlig utredning for å kartlegge fordeler og ulemper ved et eventuelt EU-medlemskap. Kritikken kommer i kjølvannet av økende krav fra eksperter om en ny debatt, men både statsminister Jonas Gahr Støre og Erna Solberg har vist tilbakeholdenhet i spørsmålet.
1 måned siden
Gründer Stian Sørlie retter kritikk mot EUs nye klimakvotesystem, ETS2, som pålegger brenselsoperatører å kjøpe klimakvoter. Han uttrykker bekymring for økte kostnader og kompliserte skjemaer, og vurderer å avslutte salget av drivstoff. Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen argumenterer for at systemet er nødvendig for å nå klimamål og mener det er tilpasset norske forhold. Frp er bekymret for konsekvensene for små bedrifter, mens Miljødirektoratet understreker at de arbeider med å forenkle rapporteringen og at systemet er harmonisert med EU-regler.
1 måned siden
Flere profiler i Høyre utfordrer Erna Solbergs linje om å utsette EU-debatten. De mener tiden er inne for å starte diskusjonen, og ønsker ikke å utelukke en folkeavstemning i neste stortingsperiode. Argumentene inkluderer en endret sikkerhetspolitisk situasjon og at mange unge aldri har stemt om EU. Solberg ønsker å vente, da hun mener det fortsatt er et flertall mot EU i befolkningen. Internt i partiet er det uenighet om hvor raskt Norge bør knytte seg tettere til EU.
2 måneder siden
Norsk EU-politikk skaper forvirring i Brussel, hvor danske EU-politikere mener Norge sender blandede signaler om samarbeid. Regjeringskrisen og et stort etterslep i innføringen av EU-regelverk, særlig innen energi, har ført til reaksjoner. Kritikken går ut på at Norge driver med «cherrypicking» ved å velge direktiver de liker, samtidig som de garanterer «Norgespris» på strøm og ingen nye utenlandskabler. Dette kan føre til isolasjon, ifølge EU-politikere. Internasjonale medier har også omtalt situasjonen, og det spekuleres i om EU vil straffe Norge for manglende implementering.
4 måneder siden
Salget av nye biler med manuelt gir har falt drastisk i Norge. I 2000 hadde over 80 prosent av nye biler manuelt gir, mens i 2023 er andelen under 1 prosent. Av over 115 000 nyregistrerte biler i 2023, hadde kun 237 manuelt gir. Denne trenden gjenspeiles også i trafikkopplæringen, der stadig flere velger å ta førerkort med automatgir. I 2023 valgte 57 prosent automatgir, en økning fra 18 prosent i 2018.
4 måneder siden
Stortinget har vedtatt at EUs nye emballasjeforordning ikke skal skade det norske pantesystemet. Næringslivet frykter at de nye reglene kan føre til økte kostnader og omlegging av systemet, inkludert vaskeflasker og nye panteautomater. Senterpartiet er villig til å bruke veto mot EU for å beskytte norske interesser. Høyre mener regjeringen må engasjere seg mer i prosessen, mens regjeringen selv sier de jobber med å videreutvikle pantesystemet i dialog med bransjen og naboland. Målet er å følge EUs regler samtidig som det norske systemet bevares.