Salget av nye biler med manuelt gir har falt drastisk i Norge. I 2000 hadde over 80 prosent av nye biler manuelt gir, mens i 2023 er andelen under 1 prosent.
Av over 115 000 nyregistrerte biler i 2023, hadde kun 237 manuelt gir. Denne trenden gjenspeiles også i trafikkopplæringen, der stadig flere velger å ta førerkort med automatgir.
I 2023 valgte 57 prosent automatgir, en økning fra 18 prosent i 2018.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Nybilsalget i Norge har vært svakt i 2024, men elbilandelen har økt betydelig. 89 prosent av alle nye personbiler som ble registrert i 2024 var elbiler, en økning fra 82,4 prosent i 2023. Norge har den største elbilparken i verden. Elbilforeningen jubler over tallene og ser frem mot målet om kun nullutslippsbiler fra 2025. Bilimportørenes Landsforening forventer økt bilsalg de neste fem årene, med en forventet elbilandel på 99,6 prosent i 2030. De mener at veitransporten bidrar mest til reduksjon i klimautslipp, men at det fortsatt er et stykke igjen til målet.
4 måneder siden
Nybilsalget i Skandinavia økte mest i Norge i november, med en vekst på nær 13 % sammenlignet med samme måned i fjor, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Danmark og Sverige opplevde derimot nedgang i salget, på henholdsvis 8,6 % og 2 %. Norge registrerte 11.689 nye personbiler, hvorav 93,6 % var elbiler, en andel som er betydelig høyere enn i nabolandene. Danmark hadde en elbilandel på 58,7 %, mens Sverige lå på 36,4 %, en nedgang fra i fjor. OFV peker på insentiver i Danmark og reduserte avgifter på fossilt drivstoff i Sverige som viktige faktorer bak utviklingen.
3 måneder siden
EU vurderer å innføre automatgir som standard for førerkort, som en respons på økende bruk av automatgirbiler. Forslaget innebærer at de som ønsker førerkort for manuelt gir, må gjennomføre en obligatorisk tilleggsopplæring på sju timer. Dette har møtt kritikk, blant annet fra en svensk ekspert som mener opplæringsbehovet varierer. Selv om Norge ikke er en del av EU, følger landet ofte EUs regelverk, og det er usikkert om de nye reglene vil bli innført her. Det forventes at EU-landene vil bruke tre til fire år på å implementere de nye reglene.
1 måned siden
Antall bilskader i Norge øker, til tross for at moderne biler har mer sikkerhetsutstyr. Enkelte eksperter mener at den økende andelen elbiler bidrar til dette. Elbiler har ofte kraftig akselerasjon og høyere vekt, noe som kan skape utfordringer, spesielt på vinterføre. Statistikker viser at elbiler er mer involvert i ulykker på vinterføre enn fossilbiler. Det understrekes at nye bilister bør gjøre seg kjent med bilens egenskaper for å unngå ulykker.
4 måneder siden
Nye tall fra SSB viser at det er en nedgang i antall elever i norske grunnskoler. Fra 2023 til 2024 falt elevtallet med nesten 6000, en nedgang på 0,9 prosent. Dette er det største fallet i antall elever på 20 år. Antallet grunnskoler har også gått ned, mens antallet privatskoler har økt de siste ti årene, men opplevde en liten nedgang fra 2023 til 2024. Andelen elever som mottar spesialundervisning er stabil. Selv om 40 prosent av skolene har mellom 100 og 299 elever, går 60 prosent av elevene på større skoler.
3 måneder siden
Statens vegvesen reagerer på det høye antallet stryk på teoriprøven for førerkort i 2024. Med kun 57 prosent bestått av rekordmange gjennomførte prøver, har over 90 000 kandidater strøket. Dette fører til unødvendig sløsing med tid og penger, samt lengre ventetid for oppkjøring. Vegvesenet oppfordrer kandidatene til å forberede seg bedre, både teoretisk og praktisk gjennom øvelseskjøring. Til tross for utfordringene med teoriprøven, viser statistikken at 78 prosent består oppkjøringen, en andel som har vært stabil de siste fire årene.
4 måneder siden
NVE melder om redusert energibruk i Norge, hovedsakelig drevet av overgangen til elbiler og elektrifisering av sokkelen. Mellom 2015 og 2023 har energiintensiteten i Fastlands-Norge falt med 12,3 prosent, noe som indikerer mer effektiv energibruk per produsert enhet. Selv om nordmenn bruker energien mer effektivt i bygg, er det fortsatt behov for betydelige reduksjoner i strømforbruket for å nå målet om 10 TWh reduksjon innen 2030. Fornybarandelen av Norges energibruk har økt fra 61,9 prosent i 2010 til 75,8 prosent i 2022.
3 måneder siden
I 2023 reduserte over 80 prosent av norske kommuner sine klimagassutslipp. Lillesand kommune oppnådde det største kuttet, mens Hammerfest og Nordkapp hadde den største økningen. Miljødirektoratet peker på økt bruk av elbiler og biodrivstoff, samt forbud mot fossil olje som årsaker til nedgangen. Oslo reduserte sine utslipp med 2,8 prosent, men mener at reduksjonstakten er for lav. Byrådet i Oslo etterlyser sterkere virkemidler fra regjeringen, som nullutslippssoner og klimakrav til byggeplasser. Regjeringen jobber med å gi kommunene flere verktøy, inkludert krav om utslippsfrie byggeplasser og støtte til utslippsfri transport.
2 måneder siden
Tesla opplever salgsnedgang i Europa, med et fall på 38 prosent i Norge i januar. I Tyskland sank salget med 59 prosent, til tross for en generell økning i elbil-salget. Årsakene kan være økt konkurranse, produksjonsomlegginger og endringer i Elon Musks image. Investeringsdirektør Robert Næss påpeker at Tesla har mistet sin ledende posisjon i markedet til kinesiske BYD. Samtidig viser nybilsalget i Norge en sterk økning, hvor elektriske biler står for 96 prosent av salget.
3 måneder siden
Antallet bilister som bøtelegges for mobilbruk har gått ned, viser tall fra Utrykningspolitiet (UP). I 2024 fikk 5838 førere bot, en nedgang fra året før og nesten en halvering fra 2022. UP mener dette skyldes de høye bøtesatsene, som har økt fra 1700 kroner i 2021 til 10.200 kroner i dag. UP-sjef Knut Smedsrud er fornøyd med utviklingen og mener de høye bøtene virker avskrekkende. Totalt betalte nordmenn nesten 60 millioner kroner i mobilbøter i 2024. UP kontrollerte over 30.000 førere i fjor, og 2,4 prosent av dem brukte mobilen bak rattet.