Nyhetssaker

Matvarer forsvant fra butikkhyllene i 2024

Nettavisen logo

Nettavisen

567 ord

kultur og underholdning

2 måneder siden

Matvarene som forsvant i 2024: Grandiosa, Pepsi, Freia

Hovedpunkter

  • Flere matvarer, inkludert Grandiosa, Pepsi og Freia Firkløver, har forsvunnet fra butikkhyllene i 2024.
  • Q-meierienes klimamelk, som brukte metanhemmere i kufôret, ble trukket tilbake etter ett år på grunn av lav etterspørsel og konspirasjonsteorier.
  • Dagligvareekspert Odd Gisholt kritiserer den overdrevne nyhetstrangen i det norske markedet, med lanseringer i uke 8, 18 og 38.
  • De fleste nye matvarer varer ikke mer enn tre år i butikkene, ifølge Orkla Foods.
  • Forbrukerne betaler for de mange lanseringene, som fungerer som reklame for både nye og klassiske produkter.

Vurderinger (AI)

Opplysendende7
Dybde6
Positivitet5
Anbefaling7

Sammendrag

En rekke matvarer har forsvunnet fra norske butikkhyller i 2024, inkludert varianter av Grandiosa, Pepsi og Freia Firkløver. Q-meierienes klimamelk, et forsøk på å redusere klimautslipp ved bruk av metanhemmere i kufôret, ble trukket tilbake etter kort tid på grunn av manglende etterspørsel og konspirasjonsteorier. Dagligvareekspert Odd Gisholt kritiserer det norske markedets overdrevne nyhetstrang, med faste lanseringsvinduer flere ganger i året. De fleste nylanseringer varer ikke mer enn tre år, og forbrukerne ender opp med å betale for de mange produktlanseringene. Nyhetene fungerer også som reklame for klassiske produkter.

Liknende artikler

Matvarene som forsvinner nå: Grandiosa, Tuborg og Freia

Nettavisen logonettavisen.no

21 dager siden

Mange kjente matvarer fjernes fra butikkene for å gi plass til nye

I uke åtte lanseres hundrevis av nye produkter i dagligvarebutikkene, noe som fører til at mange eksisterende varer fjernes. Blant produktene som forsvinner er varianter av kjente merker som Grandiosa, Tuborg og Freia. Dagligvareforsker Alexander Schjøll påpeker at sunnhet er en viktig trend, men at mange produktlanseringer mislykkes. Produsenter som Ringnes og Tine justerer sortimentet basert på kundenes preferanser og begrenset hylleplass. Schjøll mener det er viktig å prøve ut nye produkter for å unngå stagnasjon, selv om det innebærer en risiko for at produkter flopper.

Slutt for frossen­­­favoritt

Dagbladet logodinside.dagbladet.no

1 måned siden

Populær frossenpizza med ananas forsvinner fra butikk

Frossenpizzaen «Skikkelig hot pizza» med ananas, kjøttboller og meksikansk saus forsvinner fra frysediskene. Årsaken er at produsenten, Mat-Team AS, er meldt oppløst. Meny selger ut restlageret til halv pris. Pizzaen har hatt en trofast fanskare, men nå må tilhengerne finne seg en annen favoritt. Flere andre produkter forsvinner også fra butikkhyllene i disse dager for å gjøre plass til nye varer. Blant annet er det slutt for Kavli kaviar og Grandiosa Hjertepizza. Butikkene gjør plass til hundrevis av nye matvarer som kommer i hyllene.

Priskrig på pizza: – Det er sleipt

TV2 logotv2.no

2 måneder siden

Priskrig på pizza: Misvisende tilbud og utsolgte varer

En priskrig på frossenpizza preger dagligvarebutikkene i desember, der salget av pizza når sitt høydepunkt. Butikkene lokker med tilbud, men det er lett å bli lurt av misvisende priser. For eksempel kan en Grandiosa uten paprika være dyrere enn en vanlig variant. Peppes Triple Meat var et stort kupp til 28 kroner, men ble raskt utsolgt. Egne merkevarer er ikke alltid billigst, og prisene justeres raskt. Forbrukerne må være våkne for å få med seg de beste tilbudene i denne perioden med unormalt lave priser.

Tomt: – Har vært utfordringer

TV2 logotv2.no

2 måneder siden

Tomme hyller i butikker etter jul og snøvær

Flere dagligvarekjeder i Norge melder om utfordringer med varelevering og tomme hyller etter jul og nyttår. Hovedårsakene er høyt salg i forbindelse med julekampanjer, mange røde dager, og vanskelige værforhold med snø som har forsinket transporten. Selv om det ikke er mangel på svinekjøtt, har enkelte butikker opplevd å gå tom for svinekoteletter. I tillegg har det blitt vanskeligere å få tak i kaffe og sjokolade på grunn av redusert produksjon. Dagligvareekspert Ivar Pettersen forventer en moderat prisstigning på matvarer i januar, men påpeker at usikkerheten er stor for 2025 på grunn av handelspolitikk.

Kommer ikke mer

Dagbladet logodagbladet.no

2 måneder siden

Tomt for gløgg i flere butikker

Flere dagligvarebutikker melder om tomme hyller for julegløgg. Priskrigen på julemat har ført til økt etterspørsel og mangel på flere typiske julevarer, som julebrunost og ferdig risengrynsgrøt. Til tross for økt produksjon fra Tine, er disse varene vanskelige å få tak i. Kiwi bekrefter at flere av deres butikker er tomme for gløgg, og at leverandørene ikke produserer mer før jul. Rema 1000 opplyser også om at enkelte sesongvarer kan være utsolgt, men forsikrer at de har mange alternativer for kundene.

Enorm interesse: – Tidenes høyeste omsetning

TV2 logotv2.no

23 dager siden

Rekord for lokalmat: Nordmenn vil ha kortreiste råvarer

Norske matvarebutikker rapporterer om rekordomsetning grunnet økt etterspørsel etter lokalmat og rene råvarer. Dagligvarekjeder som Meny og Spar ser betydelig vekst i salget av lokalproduserte varer i 2024. Forbrukerne prioriterer kvalitet, norsk opprinnelse og muligheten til å kjøpe nøyaktig mengde. Aktører som Norsk Mat og Norges Bondelag bekrefter trenden. I 2025 fortsetter interessen for norsk matkultur og tradisjonelle produkter å øke. Ernæringsfysiologer fremhever at denne utviklingen er positiv for både helse og miljø, da den bidrar til redusert matsvinn og bedre kosthold.

Denne pepperkakedeigen koster 2,70 kroner på Rema: – Bidrar til matsvinn

NRK logonrk.no

3 måneder siden

Prispress på julevarer skaper debatt om matsvinn

Dagligvarekjeder som Rema 1000 har senket prisene på julevarer til rekordlave nivåer, med pepperkakedeig til 2,70 kroner som et eksempel. Dette har skapt debatt om hvordan prispress påvirker matens verdi og matsvinn. Anja Bakken Riise fra Framtiden i våre hender mener slike priser gir et skjevt bilde av matens verdi og bidrar til økt matsvinn. Samtidig forklarer markedsføringsekspert Trond Blindheim at lave priser er en strategi for å tiltrekke kunder til butikkene. Regjeringen har sendt en ny matsvinnlov ut på høring, som blant annet vil pålegge matbransjen å donere overskuddsmat og redusere datovarer. Rema 1000 hevder de allerede jobber aktivt med å redusere matsvinn.

Rives bort

Dagbladet logodagbladet.no

2 måneder siden

Tine iverksetter tiltak for å sikre cottage cheese-levering

Artikkelen omhandler den store etterspørselen etter cottage cheese, som har ført til leveringsproblemer siden sommeren 2023. Tine, som er den største produsenten, har iverksatt flere tiltak for å øke produksjonen, inkludert rekruttering av nye medarbeidere, økt antall produksjonsdager og investering i nytt utstyr. Salget av cottage cheese økte med 42 prosent i 2024, og dette har ført til utsolgtsituasjoner. Tine forventer at situasjonen vil bedre seg gradvis de neste månedene, etter at de begynte å se effekten av tiltakene i slutten av november 2024.

Tomme butikkhyller over hele landet: – Det er litt kjipt

NRK logonrk.no

2 måneder siden

Tomme butikkhyller: Leveringsproblemer og priskrig

Butikkhyller over hele landet har de siste dagene vært tomme for en rekke varer, spesielt i Coop-butikker. Kunder har møtt beskjeder om leveringsutfordringer, råvaremangel og utsolgte varer. Høytider og en intens priskrig før jul har ført til lavere produksjon og økt etterspørsel, noe som har tømt lagrene. Mens noen butikker har hatt store problemer, har andre, som Kiwi, hatt fulle hyller. Dagligvarekjedene jobber med å fylle opp hyllene igjen og forventer at situasjonen vil normalisere seg i løpet av kort tid.

- Interessant

Dagbladet logodagbladet.no

2 måneder siden

Grandiosa lanserer mindre pizza med tydelig merking

Grandiosa har lansert en mindre utgave av sin pizza, som veier 375 gram og er tydelig merket med størrelsen på pakken. Denne kampanjevarianten selges eksklusivt hos Rema 1000 i en begrenset periode. Selv om kiloprisen er høyere enn for den vanlige Grandiosaen, får Orkla ros for tydelig merking og for å tilby en mindre porsjonsstørrelse som kan redusere matsvinn. Matinfluenser Kristoffer Tvilde fremhever at dette er positivt for de som bor alene. Orkla har tidligere lansert spesialversjoner av Grandiosa eksklusivt for ulike dagligvarekjeder.