Artikkelen omhandler den store etterspørselen etter cottage cheese, som har ført til leveringsproblemer siden sommeren 2023. Tine, som er den største produsenten, har iverksatt flere tiltak for å øke produksjonen, inkludert rekruttering av nye medarbeidere, økt antall produksjonsdager og investering i nytt utstyr.
Salget av cottage cheese økte med 42 prosent i 2024, og dette har ført til utsolgtsituasjoner.
Tine forventer at situasjonen vil bedre seg gradvis de neste månedene, etter at de begynte å se effekten av tiltakene i slutten av november 2024.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Tine økte produksjonen av julebrunost med 100 tonn i år, men melder likevel om utsolgte varer flere steder. Til tross for økt produksjon, ser det ikke ut til å dekke etterspørselen. Siste produksjonsdag var i slutten av november, og det vil ikke produseres mer julebrunost i år. Priskrig i butikkene kan ha bidratt til den økte etterspørselen. Tine vurderer nå å øke produksjonen ytterligere neste år. Som et alternativ til julebrunost, foreslår Tine Edamer.
11 dager siden
Tines cottage cheese med mangosmak er for tiden vanskelig å finne i butikkene. Årsaken er vedlikeholdsarbeid på produksjonsanlegget på Frya, som har ført til redusert kapasitet. Tine opplyser at de jobber med å øke kapasiteten og forventer at produksjonen vil være tilbake til normalen etter påske. Cottage cheese har blitt svært populært de siste årene, med en markant økning i salget.
3 måneder siden
Norsk melkeproduksjon har økt med 8 prosent i 2024 sammenlignet med 2023, noe som indikerer at det ikke vil bli en ny melkekrise i vinter. Økningen skyldes blant annet høyere melkekvoter, som for 2025 er satt 20 prosent høyere enn i fjor. Til tross for økt produksjon forventes det fortsatt en stram tilførselssituasjon gjennom sommeren og høsten. Tine bygger derfor melkelager for å sikre forsyningen. I fjor måtte Tine importere melkepulver for å dekke etterspørselen, noe som førte til at Nyt Norge-merket ble fjernet fra enkelte yoghurtprodukter. Importen av melkepulver fortsatte utover året i fjor.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler tilgjengeligheten av Østavind-ost i norske dagligvarebutikker. Etterspørselen økte kraftig etter «Kongsgård/Jarlsberg-skandalen», men nå meldes det om leveringsutfordringer. Tine avviser at det er mangel på ost, men bekrefter at en overgang til nytt design og vekt (fra 430g til 450g) har skapt et midlertidig vakuum i leveransene. Coop bekrefter også dette, og forsikrer at situasjonen er under bedring. Det nye designet er ment å gjøre osten mer synlig i butikkhyllene.
2 måneder siden
Tine melder om en kraftig økning i salget av cottage cheese, og forklarer dette med populære treningstrender på sosiale medier som TikTok. Cottage cheese var også populært på 80-tallet. Salget av yoghurt naturell og søtmelk med smak har også økt. Fete meieriprodukter som smør, fløte og ost viser også en betydelig salgsvekst. Tallene er basert på det totale salget av meieriprodukter, ikke bare Tine.
2 måneder siden
Tine opplevde en markant økning i salget av cottage cheese, med en vekst på 40 prosent i fjor. Selskapet tilskriver denne økningen treningstrender som spres via sosiale medier, særlig Tiktok. Cottage cheese var også populært i Norge på 1980-tallet. I tillegg til cottage cheese, økte salget av yoghurt naturell og søtmelk med smak. Fete meierivarer som smør, fløte og ost opplevde også en betydelig salgsvekst.
3 måneder siden
Flere dagligvarebutikker i Norge har opplevd tomme egghyller den siste tiden. Dette skyldes en kombinasjon av høy etterspørsel, spesielt i forbindelse med høytider, og en begrenset produksjonskapasitet. Nordmenn spiser dobbelt så mange egg i høytider som ellers. I tillegg har lav kronekurs og sykdom hos utenlandske eggprodusenter bidratt til økt etterspørsel etter norske egg. Nortura jobber med å rekruttere flere eggbønder for å møte den økende etterspørselen, og forventer at situasjonen vil bedre seg i løpet av sommeren. Butikkene forventer å fylle opp hyllene fortløpende etter jul og røde dager.
4 måneder siden
Norske melkebønder opplever en uventet inntektsøkning på grunn av økt etterspørsel etter melk. Flere bønder investerer i nye fjøs og øker produksjonen. Bøndene kan i år produsere så mye melk de klarer, og neste år kan de gå over kvoten med 20 prosent. Melkeproduksjonen har økt med 70 millioner liter i år, og målet er ytterligere 50 millioner liter neste år. Økt salg av meieriprodukter, spesielt proteinprodukter, bidrar til økt etterspørsel. Bondelaget er fornøyd med de økte inntektsmulighetene for melkeprodusentene.
17 dager siden
Artikkelen melder om at det ser ut til å være nok egg i butikkene før påske, etter en periode med mangel. Butikkjeder som Rema 1000, Kiwi og Coop melder om god tilgang, selv om enkelte varianter kan være utsolgt. Import av danske egg har bidratt til å bedre situasjonen. Nortura opplyser at de har rekruttert nye eggprodusenter og forventer at markedet vil stabilisere seg mot slutten av sommeren. Coop er mindre berørt av mangelen, da de har en annen hovedleverandør.
4 måneder siden
Tines meieri i Gudbrandsdalen opplever stor etterspørsel etter risengrynsgrøt på grunn av en priskrig som har ført til tomme butikkhyller. Meieriet produserer 70 tonn grøt daglig, men klarer likevel ikke å dekke etterspørselen. Produksjonen er utvidet fra tidlig morgen til sen kveld. Tine-ledelsen er misfornøyd med at grøten selges til under tre kroner, da de mener det er respektløst overfor produktet. Til tross for dette er de glade for at folk ønsker å kjøpe produktene deres.