Nyhetssaker

Tine takker TikTok for økt salg av cottage cheese

Nettavisen logo

Nettavisen

168 ord

helse og livsstil

1 måned siden

Tine takker Tiktok for cottage cheese-boom

Hovedpunkter

  • Cottage cheese opplevde en salgsvekst på 40 prosent i fjor.
  • Tine mener treningstrender på TikTok har bidratt til økningen.
  • Salget av yoghurt naturell og søtmelk med smak økte også.
  • Fete meierivarer som smør, fløte og ost hadde også en salgsvekst.

Vurderinger (AI)

Opplysendende4
Dybde3
Positivitet6
Anbefaling4

Sammendrag

Tine melder om en kraftig økning i salget av cottage cheese, og forklarer dette med populære treningstrender på sosiale medier som TikTok. Cottage cheese var også populært på 80-tallet. Salget av yoghurt naturell og søtmelk med smak har også økt. Fete meieriprodukter som smør, fløte og ost viser også en betydelig salgsvekst. Tallene er basert på det totale salget av meieriprodukter, ikke bare Tine.

Liknende artikler

Tine takker Tiktok for cottage cheese-boom

VG logovg.no

1 måned siden

Tiktok-trend gir Tine cottage cheese-boom

Tine opplevde en markant økning i salget av cottage cheese, med en vekst på 40 prosent i fjor. Selskapet tilskriver denne økningen treningstrender som spres via sosiale medier, særlig Tiktok. Cottage cheese var også populært i Norge på 1980-tallet. I tillegg til cottage cheese, økte salget av yoghurt naturell og søtmelk med smak. Fete meierivarer som smør, fløte og ost opplevde også en betydelig salgsvekst.

Rives bort

Dagbladet logodagbladet.no

2 måneder siden

Tine iverksetter tiltak for å sikre cottage cheese-levering

Artikkelen omhandler den store etterspørselen etter cottage cheese, som har ført til leveringsproblemer siden sommeren 2023. Tine, som er den største produsenten, har iverksatt flere tiltak for å øke produksjonen, inkludert rekruttering av nye medarbeidere, økt antall produksjonsdager og investering i nytt utstyr. Salget av cottage cheese økte med 42 prosent i 2024, og dette har ført til utsolgtsituasjoner. Tine forventer at situasjonen vil bedre seg gradvis de neste månedene, etter at de begynte å se effekten av tiltakene i slutten av november 2024.

Brunost-salget på vei opp igjen

Nettavisen logonettavisen.no

9 dager siden

Brunost-salget øker etter flere år med nedgang

Brunost opplever en salgsøkning etter flere år med nedgang, viser tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Salget har økt med 9,2 % de siste to årene. Ernæringsrådgiver Terese Glemminge Arnesen i MELK mener at økt interesse for tradisjonell mat bidrar til at brunosten igjen er å finne på flere frokostbord. Over halvparten av alle nordmenn anser brunost som Norges nasjonalost.

Salget eksploderer

Dagbladet logodinside.dagbladet.no

1 måned siden

TikTok-trend gir salgsboom for bakte poteter

En viral trend på TikTok har ført til en markant økning i salget av bakte poteter i norske dagligvarebutikker. Rema 1000 har sett en salgsøkning på 22 prosent de siste to ukene, mens Kiwi melder om en økning på 27 prosent for bakte poteter og hele 80 prosent for kebabdressing. Coop har også registrert en betydelig vekst på 33 prosent i salget av bakepoteter siden nyttår. Trenden har også påvirket salget av tilbehør som bacon, kebabdressing og revet ost. Dagligvarekjedene ser positivt på trenden, da den fremmer et sunt kosthold med økt inntak av grønnsaker.

Melkeproduksjonen i Norge har økt – trolig ingen ny melkekrise i vinter

Nettavisen logonettavisen.no

2 måneder siden

Økt melkeproduksjon i Norge, ingen ny melkekrise ventes

Norsk melkeproduksjon har økt med 8 prosent i 2024 sammenlignet med 2023, noe som indikerer at det ikke vil bli en ny melkekrise i vinter. Økningen skyldes blant annet høyere melkekvoter, som for 2025 er satt 20 prosent høyere enn i fjor. Til tross for økt produksjon forventes det fortsatt en stram tilførselssituasjon gjennom sommeren og høsten. Tine bygger derfor melkelager for å sikre forsyningen. I fjor måtte Tine importere melkepulver for å dekke etterspørselen, noe som førte til at Nyt Norge-merket ble fjernet fra enkelte yoghurtprodukter. Importen av melkepulver fortsatte utover året i fjor.

Oppfordret til Tine-boikott etter bruk av metanhemmere – slik har salget gått

Nettavisen logonettavisen.no

2 måneder siden

Tine-boikott ga ikke store utslag i melkesalg

En boikottkampanje mot Tine, som bruker metanhemmere i fôret til kyr, oppsto i sosiale medier. Kampanjen oppfordret til å kjøpe melk fra Rørosmeieriet, som ikke bruker metanhemmere. Salgstall viser at Rørosmeieriet hadde vekst, delvis på grunn av kampanjer, mens Tine ikke opplevde nedgang. Coop ser en liten økning i salget av Q-melk, men ingen store endringer i salget av Tine-melk. Rema 1000 har ikke merket nedgang i melkesalget, men ser en økning i salget av alternativer som mandel- og havremelk. Dagligvarekjedene har ikke mottatt mange henvendelser om metanhemmere fra kundene.

Enorm interesse: – Tidenes høyeste omsetning

TV2 logotv2.no

22 dager siden

Rekord for lokalmat: Nordmenn vil ha kortreiste råvarer

Norske matvarebutikker rapporterer om rekordomsetning grunnet økt etterspørsel etter lokalmat og rene råvarer. Dagligvarekjeder som Meny og Spar ser betydelig vekst i salget av lokalproduserte varer i 2024. Forbrukerne prioriterer kvalitet, norsk opprinnelse og muligheten til å kjøpe nøyaktig mengde. Aktører som Norsk Mat og Norges Bondelag bekrefter trenden. I 2025 fortsetter interessen for norsk matkultur og tradisjonelle produkter å øke. Ernæringsfysiologer fremhever at denne utviklingen er positiv for både helse og miljø, da den bidrar til redusert matsvinn og bedre kosthold.

Vi kjøper over 100 tonn mer enn i fjor etter prisdump

NRK logonrk.no

3 måneder siden

Kraftig økning i ostesalg etter priskrig

En priskrig på ost før jul har ført til en betydelig økning i salget av Edamer og Gräddost. Tine har solgt over 100 tonn mer av disse ostene sammenlignet med fjoråret. Til tross for økt etterspørsel, forsikrer Tine at det fortsatt er ost på lager. Priskrigen ser ikke ut til å påvirke salget av lokalprodusert mat. Likevel uttrykkes det bekymring for at forbrukerne kan venne seg til at mat skal være billig, og at det kan redusere verdsettingen av norsk matproduksjon.

Ellevill etterspørsel

TV2 logotv2.no

1 måned siden

TikTok-trender gir økt salg av kiwi og bakepotet

Artikkelen omhandler en markant økning i salget av kiwi og bakepoteter hos flere dagligvarekjeder i Norge. Sosiale medier, spesielt TikTok, har skapt trender som fører til økt etterspørsel etter disse produktene. Norgesgruppen melder om over 100 prosent økning i salget av kiwi, grunnet påstander om at frukten kan forbedre søvn. Salget av bakepotet har også økt, inspirert av «Potetmannen98» på TikTok. Coop og Rema 1000 bekrefter også økt salg av bakepoteter, og Rema 1000 ser positivt på trenden som fremmer grønnsaker. Dagligvarekjedene jobber for å holde tritt med den plutselige etterspørselen.

Bonanza i hyllene

Dagbladet logodinside.dagbladet.no

24 dager siden

Proteintrend i matvarer: Er det nødvendig med ekstra protein?

Artikkelen tar for seg trenden med økt fokus på proteininnhold i dagligvareprodukter, spesielt meierivarer. Klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius påpeker at forskjellen i proteininnhold mellom vanlige produkter og de med ekstra markert proteininnhold ofte er minimal og ubetydelig for de fleste. Hun understreker at et variert kosthold vanligvis dekker proteinbehovet, og at fokuset heller bør være på å spise mer plantemat og fiber. Produsenter som Tine og Synnøve bekrefter at de møter en økende etterspørsel etter proteinrike produkter, men at proteininnholdet ofte kommer naturlig fra melken eller gjennom konsentrering.