En boikottkampanje mot Tine, som bruker metanhemmere i fôret til kyr, oppsto i sosiale medier. Kampanjen oppfordret til å kjøpe melk fra Rørosmeieriet, som ikke bruker metanhemmere.
Salgstall viser at Rørosmeieriet hadde vekst, delvis på grunn av kampanjer, mens Tine ikke opplevde nedgang. Coop ser en liten økning i salget av Q-melk, men ingen store endringer i salget av Tine-melk.
Rema 1000 har ikke merket nedgang i melkesalget, men ser en økning i salget av alternativer som mandel- og havremelk. Dagligvarekjedene har ikke mottatt mange henvendelser om metanhemmere fra kundene.
1 måned siden
En oppfordring om å boikotte store dagligvarekjeder i Sverige har spredt seg i sosiale medier, på grunn av de høye matprisene. Initiativtaker Annika Morina oppfordrer folk til å boikotte Ica, Coop, Hemköp, Willys, City Gross og Lidl neste uke, og heller bruke mat man har hjemme eller handle i mindre butikker. Morinas video har fått stor oppmerksomhet, og hun håper boikotten vil skape debatt rundt de økende matvareprisene. Den svenske regjeringen har allerede innkalt dagligvarebransjen til et møte angående prisstigningen.
3 måneder siden
Norsk melkeproduksjon har økt med 8 prosent i 2024 sammenlignet med 2023, noe som indikerer at det ikke vil bli en ny melkekrise i vinter. Økningen skyldes blant annet høyere melkekvoter, som for 2025 er satt 20 prosent høyere enn i fjor. Til tross for økt produksjon forventes det fortsatt en stram tilførselssituasjon gjennom sommeren og høsten. Tine bygger derfor melkelager for å sikre forsyningen. I fjor måtte Tine importere melkepulver for å dekke etterspørselen, noe som førte til at Nyt Norge-merket ble fjernet fra enkelte yoghurtprodukter. Importen av melkepulver fortsatte utover året i fjor.
4 måneder siden
En priskrig på ost før jul har ført til en betydelig økning i salget av Edamer og Gräddost. Tine har solgt over 100 tonn mer av disse ostene sammenlignet med fjoråret. Til tross for økt etterspørsel, forsikrer Tine at det fortsatt er ost på lager. Priskrigen ser ikke ut til å påvirke salget av lokalprodusert mat. Likevel uttrykkes det bekymring for at forbrukerne kan venne seg til at mat skal være billig, og at det kan redusere verdsettingen av norsk matproduksjon.
4 måneder siden
Norske melkebønder opplever en uventet inntektsøkning på grunn av økt etterspørsel etter melk. Flere bønder investerer i nye fjøs og øker produksjonen. Bøndene kan i år produsere så mye melk de klarer, og neste år kan de gå over kvoten med 20 prosent. Melkeproduksjonen har økt med 70 millioner liter i år, og målet er ytterligere 50 millioner liter neste år. Økt salg av meieriprodukter, spesielt proteinprodukter, bidrar til økt etterspørsel. Bondelaget er fornøyd med de økte inntektsmulighetene for melkeprodusentene.
3 måneder siden
Tine vil ikke endre emballasjen på sine økologiske melkekartonger, til tross for kritikk fra blant andre Katarina Flatland. Flatland mener kartongene er vanskelige å åpne uten saks, og at dette gjør produktet dårligere. Tine hevder at de ikke har mottatt tilbakemeldinger fra kunder om at dette er et problem, og at de innførte den klassiske åpningen for å redusere klimaavtrykket. De vil beholde skrukorken på vanlig melk, da forbrukerne ønsker dette.
2 måneder siden
Tine melder om en kraftig økning i salget av cottage cheese, og forklarer dette med populære treningstrender på sosiale medier som TikTok. Cottage cheese var også populært på 80-tallet. Salget av yoghurt naturell og søtmelk med smak har også økt. Fete meieriprodukter som smør, fløte og ost viser også en betydelig salgsvekst. Tallene er basert på det totale salget av meieriprodukter, ikke bare Tine.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler en markant økning i salget av kiwi og bakepoteter hos flere dagligvarekjeder i Norge. Sosiale medier, spesielt TikTok, har skapt trender som fører til økt etterspørsel etter disse produktene. Norgesgruppen melder om over 100 prosent økning i salget av kiwi, grunnet påstander om at frukten kan forbedre søvn. Salget av bakepotet har også økt, inspirert av «Potetmannen98» på TikTok. Coop og Rema 1000 bekrefter også økt salg av bakepoteter, og Rema 1000 ser positivt på trenden som fremmer grønnsaker. Dagligvarekjedene jobber for å holde tritt med den plutselige etterspørselen.
1 måned siden
Artikkelen omhandler en økende trend der forbrukere boikotter amerikanske varer som en reaksjon på politikk og handlinger fra USA. Dette inkluderer initiativer som Facebook-grupper for å identifisere og unngå amerikanske produkter, merking av europeiske varer i Danmark, og en nedgang i reiser til USA. Spesielt nevnes Tesla og Elon Musk, samt dagligvarekjeden Target, som selskaper som merker forbrukernes misnøye. Canada er et foregangsland i boikotten, der lokale produkter prioriteres og amerikanske varer fjernes fra hyllene som svar på amerikansk straffetoll og politiske utspill.
2 måneder siden
Tine har introdusert en ny mellommelk med 2 prosent fett, noe som har utløst debatt. Produktet, beriket med D-vitamin, posisjonerer seg mellom lettmelk og helmelk. Tine argumenterer for at den fyller et markedsmessig tomrom som svar på endrede forbrukerpreferanser. En ernæringsfysiolog ser positivt på initiativet, særlig for de som ønsker et lavere fettinntak sammenlignet med helmelk. Meningene er delte blant forbrukerne, mens en kommentator antyder at lanseringen er drevet av et behov for innovasjon i meierisektoren.
1 måned siden
Misnøyen med Donald Trump og Elon Musk fører til økende boikott av amerikanske varer i Europa. Danske Ivan Hansen boikotter amerikanske produkter på grunn av Trumps uttalelser om Grønland og Musks støtte til AfD. En voksende bevegelse utveksler tips om alternativer til amerikanske produkter i Facebook-grupper. Tesla-salget har stupt, og et fransk selskap kansellerte en bestilling på 15 biler i protest. Danmarks største butikkjede merker europeiske varer for å møte forbrukernes krav om å unngå amerikanske produkter. Boikotten sprer seg også i Frankrike.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!