Tines cottage cheese med mangosmak er for tiden vanskelig å finne i butikkene. Årsaken er vedlikeholdsarbeid på produksjonsanlegget på Frya, som har ført til redusert kapasitet.
Tine opplyser at de jobber med å øke kapasiteten og forventer at produksjonen vil være tilbake til normalen etter påske.
Cottage cheese har blitt svært populært de siste årene, med en markant økning i salget.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Artikkelen omhandler den store etterspørselen etter cottage cheese, som har ført til leveringsproblemer siden sommeren 2023. Tine, som er den største produsenten, har iverksatt flere tiltak for å øke produksjonen, inkludert rekruttering av nye medarbeidere, økt antall produksjonsdager og investering i nytt utstyr. Salget av cottage cheese økte med 42 prosent i 2024, og dette har ført til utsolgtsituasjoner. Tine forventer at situasjonen vil bedre seg gradvis de neste månedene, etter at de begynte å se effekten av tiltakene i slutten av november 2024.
2 måneder siden
Tine melder om en kraftig økning i salget av cottage cheese, og forklarer dette med populære treningstrender på sosiale medier som TikTok. Cottage cheese var også populært på 80-tallet. Salget av yoghurt naturell og søtmelk med smak har også økt. Fete meieriprodukter som smør, fløte og ost viser også en betydelig salgsvekst. Tallene er basert på det totale salget av meieriprodukter, ikke bare Tine.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler tilgjengeligheten av Østavind-ost i norske dagligvarebutikker. Etterspørselen økte kraftig etter «Kongsgård/Jarlsberg-skandalen», men nå meldes det om leveringsutfordringer. Tine avviser at det er mangel på ost, men bekrefter at en overgang til nytt design og vekt (fra 430g til 450g) har skapt et midlertidig vakuum i leveransene. Coop bekrefter også dette, og forsikrer at situasjonen er under bedring. Det nye designet er ment å gjøre osten mer synlig i butikkhyllene.
4 måneder siden
Tine økte produksjonen av julebrunost med 100 tonn i år, men melder likevel om utsolgte varer flere steder. Til tross for økt produksjon, ser det ikke ut til å dekke etterspørselen. Siste produksjonsdag var i slutten av november, og det vil ikke produseres mer julebrunost i år. Priskrig i butikkene kan ha bidratt til den økte etterspørselen. Tine vurderer nå å øke produksjonen ytterligere neste år. Som et alternativ til julebrunost, foreslår Tine Edamer.
4 måneder siden
Tine opplever problemer med å levere nok julegrøt på grunn av økt etterspørsel og priskrig i butikkene. Til tross for en daglig produksjon på opptil 80 000 beger, klarer ikke meieriet på Tretten å holde tritt med etterspørselen. Priskrigen har presset prisene ned til under 3 kroner per beger, noe som har ført til tomme hyller i flere butikker. Tine er kritisk til priskrigen og mener den er respektløs overfor produktet, som de anser som et kvalitetsprodukt med en god normalpris.
15 dager siden
Freias påskeegg er vanskelig å finne i butikkene på grunn av stor etterspørsel og priskrig. Kiwi meldte om rekordbestilling, men er nå tomme. Coop opplyser at de ikke har mer på lager, og at det heller ikke produseres mer hos leverandørene. Romerikes Blad fant egg kun på Meny Skedsmo, mens DinSide fant dem hos Meny og Spar til en høyere pris enn i priskrigen. Freia har produsert over tre millioner egg, men er utsolgt fra lager. Prisene varierer mellom butikkene.
2 måneder siden
Tine opplevde en markant økning i salget av cottage cheese, med en vekst på 40 prosent i fjor. Selskapet tilskriver denne økningen treningstrender som spres via sosiale medier, særlig Tiktok. Cottage cheese var også populært i Norge på 1980-tallet. I tillegg til cottage cheese, økte salget av yoghurt naturell og søtmelk med smak. Fete meierivarer som smør, fløte og ost opplevde også en betydelig salgsvekst.
18 dager siden
Kokosmelk har blitt en populær ingrediens, drevet av TikTok-trender som chia-pudding og mango sticky rice. Dette har ført til tomme hyller i flere butikker. Kiwi melder om leveringsutfordringer, men forsikrer at de fyller på så raskt de kan. Coop Extra har sett en betydelig salgsøkning, mens Rema 1000 ikke har opplevd mangel. Dette er ikke første gang populære trender har ført til at butikkhyllene tømmes for varer; tidligere har cottage cheese, Dubai-sjokolade og andre matvarer opplevd lignende etterspørsel.
13 dager siden
Flere butikker i Gjøvik melder om utsolgt påskegodteri før påskeferien. Priskrigen mellom dagligvarekjedene har ført til økt etterspørsel og tomme hyller for populære produkter som marsipan. Kjøpmann Morten Engen ved Rema 1000 Stadion forklarer at det er vanskelig å forutse hvilke produkter som rammes av priskrig, da bestillingene gjøres lang tid i forveien. Til tross for mangel på enkelte varer, forsikrer han at det fortsatt er rikelig med andre alternativer, spesielt frukt og grønt.
3 måneder siden
Flere dagligvarebutikker i Norge har opplevd tomme egghyller den siste tiden. Dette skyldes en kombinasjon av høy etterspørsel, spesielt i forbindelse med høytider, og en begrenset produksjonskapasitet. Nordmenn spiser dobbelt så mange egg i høytider som ellers. I tillegg har lav kronekurs og sykdom hos utenlandske eggprodusenter bidratt til økt etterspørsel etter norske egg. Nortura jobber med å rekruttere flere eggbønder for å møte den økende etterspørselen, og forventer at situasjonen vil bedre seg i løpet av sommeren. Butikkene forventer å fylle opp hyllene fortløpende etter jul og røde dager.