Nyhetssaker

Virke: Julehandelen bedre enn korttall viser

e24 logo

e24

537 ord

økonomi og næringsliv

2 måneder siden

Virke anslår litt høyere volum i julehandelen

Hovedpunkter

  • Virke anslår 3,5 prosent vekst i julehandelen, til tross for nedgang i BankAxepts tall.
  • BankAxepts tall inkluderer ikke netthandel og andre bransjer enn butikker.
  • Antall søndager i måleperioden påvirker BankAxepts tall negativt.
  • BankAxepts markedsandel for betalinger har sunket.
  • Black Week og andre tilbud i november har påvirket julehandelen.

Vurderinger (AI)

Opplysendende8
Dybde7
Positivitet6
Anbefaling7

Sammendrag

Til tross for at tall fra BankAxept viste en nedgang i julehandelen, anslår næringsorganisasjonen Virke at den totale julehandelen økte med 3,5 prosent sammenlignet med fjoråret. Sjefanalytiker i Virke, Runar Wiksnes, mener BankAxepts tall ikke gir et korrekt bilde av julehandelen, da de inkluderer andre bransjer enn butikker, og ikke fanger opp netthandel. Han peker også på at færre søndager i måleperioden i fjor og en synkende markedsandel for BankAxept påvirker tallene. I tillegg har Black Week og andre tilbud i november trolig flyttet deler av julehandelen fra desember.

Liknende artikler

Virke: Julehandelen overgikk forventningene

Nettavisen logonettavisen.no

2 måneder siden

Julehandelen i kjøpesentre overgikk forventningene

Julehandelen i norske kjøpesentre økte med 3,8 prosent sammenlignet med 2023, ifølge tall fra Virke. Dette overgikk deres forventning om en vekst på 3,5 prosent. Virke mener den økonomiske bedringen er positiv for både forbrukere og handelsstanden, og at veksten kan bidra til at mange butikker er bedre rustet fremover. Undersøkelsen omfatter handelen i uke 47 til 52 i 221 kjøpesentre, men inkluderer ikke butikkhandel utenfor kjøpesentrene eller netthandel. Virke antar at tallene gir en god indikasjon på den totale detaljhandelen. For mat og drikke var veksten mer moderat enn forventet, muligens på grunn av økt grensehandel og priskampanjer.

Nordmenn shopper som aldri før

TV2 logotv2.no

2 måneder siden

Nordmenn bruker rekordhøye summer på julehandel

Til tross for uendrede renter, viser tall fra Nets at nordmenn julehandler for rekordhøye summer i 2024. Omsetningen har økt betydelig både på nett og i fysiske butikker, spesielt innen klær og sko. Samtidig ser man en nedgang i salg av smykker og blomster. Forbruket på restauranter og barer har også økt. Sentralbanksjefen forventer at det private forbruket vil fortsette å stige, drevet av økte inntekter og bedre kjøpekraft. Enkelte forbrukere har imidlertid valgt å redusere julegaveinnkjøp for å fokusere på andre verdier.

Ikke gå i fella

Dagbladet logodagbladet.no

3 måneder siden

Nordmenns julehandel øker, men planlegger å bruke mindre

Tall fra Virke viser at nordmenn i snitt vil bruke 24 900 kroner på julehandelen i november og desember, inkludert gaver, dagligvarer og vinmonopol. Totalt anslås julehandelen å nå 138,7 milliarder kroner, en økning på 3,5 prosent fra i fjor. Samtidig viser en undersøkelse fra Respons Analyse for Sparebank 1 at nordmenn planlegger å bruke 8330 kroner ekstra til jul, en nedgang på fem prosent fra året før. Forbrukerøkonom Magne Gundersen peker på høye renter som en årsak til at mange ønsker å redusere utgiftene. Han advarer mot å bruke mer enn man har råd til og oppfordrer til planlegging for å unngå økonomiske feller.

Virke urolig for grensehandelen: – Kaster penger over svenskegrensen

Nettavisen logonettavisen.no

2 måneder siden

Virke bekymret over økende grensehandel

Virke uttrykker bekymring over økningen i grensehandel, som de mener fører til tap av inntekter og arbeidsplasser i Norge. Ifølge deres rapport grensehandlet nordmenn for 9,35 milliarder kroner i 2023, og i tredje kvartal 2024 økte handelen med nesten 18 prosent sammenlignet med året før. Virke påpeker at denne omsetningen kunne ha bidratt til norsk økonomi. Samtidig viser rapporten at prisveksten på mat i Norge har vært lavere enn i Sverige, og at dagligvarekjedenes marginer har gått ned i perioden med høyest prisvekst.

Detaljhandelen økte med 1,1 prosent i januar

e24 logoe24.no

16 dager siden

Detaljhandelen stiger: Oppgang på 1,1 prosent i januar

Detaljhandelen i Norge viser en positiv utvikling med en økning på 1,1 prosent fra desember til januar, ifølge sesongjusterte tall fra SSBs varehandelsindeks. Økningen kommer etter en periode med flat utvikling siden starten av 2023, og en nedgang fra november til desember. Særlig salg av møbler bidro til den positive utviklingen. SSBs varehandelsindeks måler utviklingen i varehandelen og publiseres månedlig.

Dette renner ut av butikkene: – Folk tør å bruke mer penger i år

Nettavisen logonettavisen.no

2 måneder siden

Julehandelen øker: Populære merker og gaver

Til tross for dyrtiden, melder butikker om god julehandel med økt salg sammenlignet med fjoråret. Spesielt populære er merkevarer som Lululemon, Ugg og det norske merket Caspara. Helsefokuserte gaver som lysterapilamper og elektronikk som airfryers er også ettertraktet. I tillegg er det stor etterspørsel etter brettspill som Kluster, Lego-blomster, treredskaper, stekepanner og Mummikopper. Mange butikker opplever at kundene bruker mer penger per gave i år. Det er en forsiktig salgsvekst, spesielt for tekstil og utstyr til hus og hjem, mens sportsbutikker har det tøffere.

«Alle» kjøper dette før jul

TV2 logotv2.no

3 måneder siden

Kraftig økning i salg av dobørster før jul

Dagligvarekjeden Extra opplever en tradisjonell salgsøkning av dobørster i ukene før jul. Salget øker gradvis, med en markant topp i uken før jul. I uke 51 i fjor var økningen på 65 prosent sammenlignet med gjennomsnittet for 2023. Kommunikasjonsrådgiver Simen Kjønnås Thorsen i Coop Norge antar at dette skyldes både økt forbruk av fet mat og et ønske om et presentabelt bad til julegjester. Extra har også solgt nesten dobbelt så mange pakker dopapir etter et priskutt. Rema 1000 og Kiwi har ikke kommentert sine salgstall for dobørster.

Nordmenn handlet mer i november

e24 logoe24.no

2 måneder siden

Detaljhandel økte svakt i november

Detaljhandelen i Norge opplevde en liten økning på 0,3 prosent fra oktober til november 2024, ifølge sesongjusterte tall fra SSB. Denne økningen følger en flat trend som har vart det siste året. Spesielt butikker innenfor kategorien 'annen butikkhandel i spesialforretninger', som inkluderer salg av klær og kosmetikk, bidro til veksten. Samtidig fortsatte bensinstasjoner å oppleve en nedgang i omsetningen. I oktober var økningen i detaljhandelen 0,2 prosent. Tallene er basert på omsetningen av varer som mat, drikke, klær, elektronikk, møbler og byggevarer.

- Helt ubegripelig

Dagbladet logodagbladet.no

2 måneder siden

Nordmenn opplever «fantom-fattigdom» tross sterk økonomi

Artikkelen diskuterer den tilsynelatende motsetningen mellom nordmenns opplevelse av dårlig økonomi og de faktiske økonomiske tallene. Til tross for lav arbeidsledighet, reallønnsvekst og høyt konsum, opplever mange nordmenn økonomien som vanskelig. Forbrukertillitsindeksen viser at et flertall tror økonomien er dårligere enn før og vil forverres. Økonomer mener denne oppfatningen er påvirket av psykologiske faktorer og mediedekning, og ikke samsvarer med de faktiske økonomiske indikatorene. Undersøkelser viser at Norge har et av de høyeste konsumnivåene i Europa, og at julehandelen forventes å øke.

Sterk svensk krone: – Ugunstig for oss

e24 logoe24.no

10 dager siden

Sterk svensk krone gjør grensehandel dyrere for nordmenn

Den svenske kronen har steget betydelig mot den norske, noe som gjør det dyrere for nordmenn å handle i Sverige. Styrkelsen har vært på rundt 8 øre siden november, og over 4 prosent den siste måneden. Til tross for dette har ikke butikksjefen ved Maximat på Nordby-senteret sett noen merkbar nedgang i handelen, da prisforskjellen mellom Norge og Sverige fortsatt er betydelig. Sjefstrateg i SEB mener den svenske kronens styrkelse er overraskende gitt den internasjonale politiske situasjonen. Butikksjefen forventer en god påskehandel, da tidspunktet er gunstig med tanke på lønnsutbetalinger.