Detaljhandelen i Norge opplevde en liten økning på 0,3 prosent fra oktober til november 2024, ifølge sesongjusterte tall fra SSB. Denne økningen følger en flat trend som har vart det siste året.
Spesielt butikker innenfor kategorien 'annen butikkhandel i spesialforretninger', som inkluderer salg av klær og kosmetikk, bidro til veksten. Samtidig fortsatte bensinstasjoner å oppleve en nedgang i omsetningen.
I oktober var økningen i detaljhandelen 0,2 prosent. Tallene er basert på omsetningen av varer som mat, drikke, klær, elektronikk, møbler og byggevarer.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Detaljhandelen i Norge viser en positiv utvikling med en økning på 1,1 prosent fra desember til januar, ifølge sesongjusterte tall fra SSBs varehandelsindeks. Økningen kommer etter en periode med flat utvikling siden starten av 2023, og en nedgang fra november til desember. Særlig salg av møbler bidro til den positive utviklingen. SSBs varehandelsindeks måler utviklingen i varehandelen og publiseres månedlig.
1 måned siden
Dagligvaremarkedet i Norge vokste til 266 milliarder kroner i 2024, en økning på 5,1 prosent, hovedsakelig drevet av prisvekst. Tradisjonelle dagligvarebutikker som Kiwi og Rema 1000 står for størstedelen av salget, men lavprisbutikker øker sin markedsandel. Samtidig viser rapporten en nedgang i antall nærbutikker, bredsortimentsbutikker, bensinstasjoner og kiosker. Kjedenes egne merkevarer har også hatt en liten økning i omsetning.
4 måneder siden
Til tross for uendrede renter, viser tall fra Nets at nordmenn julehandler for rekordhøye summer i 2024. Omsetningen har økt betydelig både på nett og i fysiske butikker, spesielt innen klær og sko. Samtidig ser man en nedgang i salg av smykker og blomster. Forbruket på restauranter og barer har også økt. Sentralbanksjefen forventer at det private forbruket vil fortsette å stige, drevet av økte inntekter og bedre kjøpekraft. Enkelte forbrukere har imidlertid valgt å redusere julegaveinnkjøp for å fokusere på andre verdier.
3 måneder siden
Julehandelen i norske kjøpesentre økte med 3,8 prosent sammenlignet med 2023, ifølge tall fra Virke. Dette overgikk deres forventning om en vekst på 3,5 prosent. Virke mener den økonomiske bedringen er positiv for både forbrukere og handelsstanden, og at veksten kan bidra til at mange butikker er bedre rustet fremover. Undersøkelsen omfatter handelen i uke 47 til 52 i 221 kjøpesentre, men inkluderer ikke butikkhandel utenfor kjøpesentrene eller netthandel. Virke antar at tallene gir en god indikasjon på den totale detaljhandelen. For mat og drikke var veksten mer moderat enn forventet, muligens på grunn av økt grensehandel og priskampanjer.
4 måneder siden
Til tross for dyrtiden, melder butikker om god julehandel med økt salg sammenlignet med fjoråret. Spesielt populære er merkevarer som Lululemon, Ugg og det norske merket Caspara. Helsefokuserte gaver som lysterapilamper og elektronikk som airfryers er også ettertraktet. I tillegg er det stor etterspørsel etter brettspill som Kluster, Lego-blomster, treredskaper, stekepanner og Mummikopper. Mange butikker opplever at kundene bruker mer penger per gave i år. Det er en forsiktig salgsvekst, spesielt for tekstil og utstyr til hus og hjem, mens sportsbutikker har det tøffere.
1 måned siden
I fjor handlet nordmenn dagligvarer for 266 milliarder kroner, en økning på 5,1 prosent. Denne veksten skyldes i stor grad inflasjon og kronesvekkelse. Lavprisbutikker som Kiwi, Extra og Rema 1000 øker markedsandelene sine på bekostning av bredsortimentsbutikker og nærbutikker. Antallet lavprisbutikker øker, mens antallet nærbutikker og bredsortimentsbutikker reduseres. Verdibutikker som Normal, Rusta og Europris, samt netthandel, fortsetter også å vokse.
4 måneder siden
Prisveksten i Norge endte på 2,4 prosent i november, en nedgang fra 2,6 prosent i oktober, ifølge SSB. Strømprisene, som var 10,5 prosent lavere enn i fjor, bidro til å dempe veksten, mens mat- og husleiepriser steg med 4,1 prosent hver. Norges Bank forventes å holde styringsrenten uendret på 4,5 prosent under rentemøtet 19. desember. Sjeføkonom Kjersti Haugland i DNB Markets mener at et rentekutt tidligst kan komme i mars, da kjerneinflasjonen har økt. Samtidig peker Sparebank1 Markets på at reallønnen stiger raskt, og at pris- og lønnsutviklingen gir blandede signaler for rentebanen.
4 måneder siden
Vinmonopolet opplever en nedgang i salget på 4 prosent i 2024, men ligger fortsatt over nivået før pandemien. Denne nedgangen tilskrives økt grensehandel og taxfree-salg. Samtidig ser man en kraftig vekst i salget av alkoholfritt drikke, som øker med 18 prosent og setter ny rekord. Salget av øl og cider øker også, mens rødvin, hvitvin og brennevin opplever nedgang. Trenden viser at nordmenn foretrekker lettere drikke med lavere alkoholprosent. Vinmonopolet er forberedt på økt salg før nyttårsaften og har gode lagre.
4 måneder siden
Store varehus som Byggmax og Obs Bygg har senket prisene på bjørkeved, noe som kommer forbrukerne til gode midt i en periode med stigende strømpriser. Strømprisene i Sør-Norge nådde tirsdag 1,86 kroner per kWh, den høyeste gjennomsnittsprisen hittil i 2024, og forventes å stige ytterligere. Samtidig har vedsalget økt betydelig; Obs Bygg rapporterer en økning på 34 prosent fra august til november, mens Byggmax har hatt en økning på 80 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Lokale vedprodusenter uttrykker bekymring for kvaliteten på billig veden og hevder at prisene er lokketilbud.
2 måneder siden
Statistisk sentralbyrå (SSB) melder om svak vekst i norsk økonomi i 2024. Bruttonasjonalproduktet for Fastlands-Norge økte med beskjedne 0,6 prosent. Den samlede BNP-veksten var på 2,1 prosent, drevet av høy aktivitet i utvinningsnæringen. Etterspørsel fra offentlig sektor og økt eksport bidro positivt, mens reduserte investeringer i bolig og næringsbygg samt svakere vekst i privat konsum hadde en negativ innvirkning.