Det private selskapet OnRail starter opp godstog på Raumabanen for tredje gang, til tross for betydelige økonomiske tap som følge av knekte jernbanebruer og manglende erstatning fra staten. Selskapet har tidligere opplevd at ekstremvær og feilslått sikring har ført til stengninger og store inntektsbortfall.
Gründer Henning Aandal mener godstog er et viktig miljøvennlig alternativ som erstatter mange vogntog på veiene, men føler seg alene i kampen mot statlige selskaper som Bane Nor. Han frykter at godstoget aldri vil komme tilbake på Raumabanen hvis de gir opp nå, og håper at ekstremværet ikke vil stanse dem igjen.
Bane Nor påpeker at godstransport på bane er viktig, men gir ingen erstatning for tap.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Det private togselskapet Onrail har i halvannet år blitt nektet tilgang til det statlige verkstedet på Alnabru i Oslo. Dette har ført til at en kilometer med godsvogner står ubrukte og selskapet har pådratt seg store kostnader. Onrail mener dette fører til mer veitransport og dårligere tilbud for forbrukerne. Jernbanetilsynet har konkludert med at Onrail har rett til tilgang til verkstedet, men ansvaret for utestengelsen er uklart. Både Bane Nor, CargoNet og Mantena peker på hverandre. CargoNet sier de jobber med å finne en løsning, men Onrail er fortsatt utestengt.
1 måned siden
Dovrebanen opnar igjen 7. april etter å ha vore stengd sidan slutten av januar på grunn av skadar på Otta bru. Isophoping i elva hadde ført til at brua flytta seg, noko som stoppa all trafikk mellom Vinstra og Dombås. Bane Nor melder at reparasjonen av brua har gått bra, og at dei også har gjennomført ekstra vedlikehaldsarbeid på strekninga. SJ Norge, som køyrer persontoga på Dovrebanen, har hatt store tap som følgje av stenginga, og fryktar at dette vil påverke dei negativt. Etter opninga vil det fortsatt vere arbeid ved Otta bru for å redusere risikoen for isdanning.
3 måneder siden
Norsk jernbane er i en kritisk tilstand med store problemer som forsinkelser, innstillinger og manglende vedlikehold. Riksrevisjonen kritiserer at iverksatte tiltak og bevilgninger ikke har gitt forventede resultater. Jernbanepolitikken er blitt en ideologisk slagmark, med uenighet om privatisering og anbud. Regjeringen og Vy forventer forbedringer fra 2028, men det vil ta tid å implementere nye togsett og digitalt signalsystem. Det er usikkert når jernbanen vil bli «god nok», og negative historier vil trolig dominere debatten i årene som kommer.
2 måneder siden
Togsituasjonen på Nordlandsbanen er kritisk på grunn av gammelt materiell og lav regularitet etter en togulykke i fjor. Lederen for Polarsirkelrådet krever en full opprustning av banen, ikke bare nye tog. Fire nye tog er bestilt, men er ikke klare før om flere år. Norske Tog ønsker å bestille to ekstra tog for å styrke robustheten, men mangler finansiering. Det er usikkert når normal trafikk vil gjenopptas, men det jobbes med å leie inn lokomotiv. De nye togene vil være høyteknologiske og fleksible med tanke på fremtidig teknologi.
3 måneder siden
Norsk jernbane sliter med store problemer knyttet til punktlighet og driftsforstyrrelser. Bane Nor nådde ikke sine mål for 2024, og tallene er dårligere enn året før. En teknisk feil førte til at all togtrafikk i landet sto stille i nesten 13 timer 1. juledag. Kuldegrader og rim på kjøreledningene skapte strømproblemer og togstans på Sørlandsbanen. Artikkelen kritiserer den fragmenterte organiseringen av jernbanedriften med flere operatører, noe som gjør det vanskelig å plassere ansvar. Det stilles spørsmål ved om det var bedre med en generaldirektør i NSB med et tydelig ansvar.
2 måneder siden
Bolleland på Espa opplever en vanskelig situasjon etter at E6 ble stengt grunnet et steinras. Bedriften mistet en halv million kroner i omsetning da veien stengte, og 15.000 boller var klare for salg. For å unngå at bollene skulle gå til spille, donerte Bolleland dem til Stange kommune, som distribuerte dem til sykehjem, skoler og institusjoner. Statens vegvesen arbeider med å rydde veien og forventer å kunne åpne den tidligst onsdag, men med redusert kapasitet. Bolleland frykter store tap hvis veien ikke åpner snart, spesielt med tanke på den kommende vinterferieutfarten, og er bekymret for sine kjøttvarer.
3 måneder siden
Alle tog på Nordlandsbanen er innstilt til og med fredag på grunn av rasfare og uvær. Det er begrenset alternativ transport, med buss for tog kun mellom Bodø og Rognan. Trønderbanen er også rammet, med stengning mellom Åsen og Skatval etter et ras. Det er satt opp buss for tog mellom Stjørdal og Steinkjer. Det er ventet rødt nivå for snøskredfare i Nordland fra midnatt. Væromslag har ført til innstillinger og forsinkelser over hele landet. SJ beklager ulempene dette medfører, og ny oppdatering om togtrafikken kommer fredag klokka 12.
4 måneder siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) møtte kritikk i Stortinget for manglende forbedring av togpunktligheten. Tall viser at punktligheten er dårligere i år enn i fjor, og næringslivet taper milliarder på forsinkelser. Nygård erkjente at han ikke har lykkes med sine tiltak, men påpekte økte bevilgninger til jernbanesektoren. Han forklarte at manglende vedlikehold over tid er en årsak til problemene. Representant fra Høyre, Liv Kari Eskeland, etterlyste resultater og uttrykte bekymring for de reisende. Hun påpekte at under 75 prosent av togene rundt Oslo var i rute i rushtiden i november.
4 måneder siden
Togselskaper som Go Ahead og SJ Norge er frustrerte over en teknisk feil hos Bane NOR som førte til full togstans første juledag. Dette resulterte i store problemer for reisende og betydelige ekstrakostnader for togselskapene, som nå planlegger å sende økonomiske krav til Bane NOR. Selskapene opplever at det har vært et krevende år med mange togproblemer, noe som påvirker både regnskap og kundenes tillit. Samferdselsministeren har uttalt at han vil følge opp Bane NOR for å finne årsaken til feilen og forhindre lignende hendelser i fremtiden.
1 måned siden
Uvær og skredfare i Nord-Norge har ført til at Loppa kommune er isolert, noe som skaper store problemer for fiskerinæringen. Øksfjord fiskeindustri står med fisk til en verdi av 20 millioner kroner som ikke kan transporteres ut, og frykter store tap. Konsernsjef i Nergård påpeker at næringen er for avhengig av biltransport på rasutsatte veier, og etterlyser bedre infrastruktur, spesielt en oppgradering av E6. Finnmark fylkeskommune beklager situasjonen og lover å evaluere håndteringen for å finne bedre løsninger i fremtiden.