Det private togselskapet Onrail har i halvannet år blitt nektet tilgang til det statlige verkstedet på Alnabru i Oslo. Dette har ført til at en kilometer med godsvogner står ubrukte og selskapet har pådratt seg store kostnader.
Onrail mener dette fører til mer veitransport og dårligere tilbud for forbrukerne. Jernbanetilsynet har konkludert med at Onrail har rett til tilgang til verkstedet, men ansvaret for utestengelsen er uklart.
Både Bane Nor, CargoNet og Mantena peker på hverandre. CargoNet sier de jobber med å finne en løsning, men Onrail er fortsatt utestengt.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
14 dager siden
Det private selskapet OnRail starter opp godstog på Raumabanen for tredje gang, til tross for betydelige økonomiske tap som følge av knekte jernbanebruer og manglende erstatning fra staten. Selskapet har tidligere opplevd at ekstremvær og feilslått sikring har ført til stengninger og store inntektsbortfall. Gründer Henning Aandal mener godstog er et viktig miljøvennlig alternativ som erstatter mange vogntog på veiene, men føler seg alene i kampen mot statlige selskaper som Bane Nor. Han frykter at godstoget aldri vil komme tilbake på Raumabanen hvis de gir opp nå, og håper at ekstremværet ikke vil stanse dem igjen. Bane Nor påpeker at godstransport på bane er viktig, men gir ingen erstatning for tap.
3 måneder siden
Bane NOR har siden 2018 utbetalt over én milliard kroner i erstatninger og kompensasjoner for togforsinkelser. De siste to årene har selskapet utbetalt 338 millioner kroner til togselskapene. I 2023 økte utbetalingene til 167 millioner kroner, fra 130 millioner året før. Bane NOR forklarer økningen med prisjusteringer og flere forsinkelser. De peker på manglende vedlikehold over flere tiår og økt trafikk som hovedårsaker til problemene. Togoperatørene betalte tilbake 60 millioner kroner til Bane NOR i 2024 for forsinkelser som skyldes deres egne feil.
4 måneder siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) møtte kritikk i Stortinget for manglende forbedring av togpunktligheten. Tall viser at punktligheten er dårligere i år enn i fjor, og næringslivet taper milliarder på forsinkelser. Nygård erkjente at han ikke har lykkes med sine tiltak, men påpekte økte bevilgninger til jernbanesektoren. Han forklarte at manglende vedlikehold over tid er en årsak til problemene. Representant fra Høyre, Liv Kari Eskeland, etterlyste resultater og uttrykte bekymring for de reisende. Hun påpekte at under 75 prosent av togene rundt Oslo var i rute i rushtiden i november.
19 dager siden
Anleggsarbeid ved Sundland verksted i Drammen fører til at Vy må redusere togtrafikken på Østlandet fra etter påske og frem til sommeren. Verkstedet er helt eller delvis utilgjengelig fra april til august, noe som fører til at Vy kan mangle 10–15 togsett. Dette kan føre til innstilte avganger og et dårligere tilbud for kundene. Vy frykter at de ikke vil klare å levere togtilbudet de er forpliktet til. Bane Nor forstår frustrasjonen og vil fortsette dialogen med Vy om mulige løsninger.
4 måneder siden
Togselskaper som Go Ahead og SJ Norge er frustrerte over en teknisk feil hos Bane NOR som førte til full togstans første juledag. Dette resulterte i store problemer for reisende og betydelige ekstrakostnader for togselskapene, som nå planlegger å sende økonomiske krav til Bane NOR. Selskapene opplever at det har vært et krevende år med mange togproblemer, noe som påvirker både regnskap og kundenes tillit. Samferdselsministeren har uttalt at han vil følge opp Bane NOR for å finne årsaken til feilen og forhindre lignende hendelser i fremtiden.
3 måneder siden
Norsk jernbane sliter med store problemer knyttet til punktlighet og driftsforstyrrelser. Bane Nor nådde ikke sine mål for 2024, og tallene er dårligere enn året før. En teknisk feil førte til at all togtrafikk i landet sto stille i nesten 13 timer 1. juledag. Kuldegrader og rim på kjøreledningene skapte strømproblemer og togstans på Sørlandsbanen. Artikkelen kritiserer den fragmenterte organiseringen av jernbanedriften med flere operatører, noe som gjør det vanskelig å plassere ansvar. Det stilles spørsmål ved om det var bedre med en generaldirektør i NSB med et tydelig ansvar.
3 måneder siden
En togpendler opplevde stadige forsinkelser og byttet til bil. Bane Nor kritiseres for manglende kompetanse i ledelsen, der topplederen har bakgrunn fra media og politikk, ikke jernbane. Jernbanereformen og manglende vedlikehold pekes på som årsaker til problemene. Fagforeninger krever ekstern gransking av togstansen første juledag, men Bane Nor foretrekker intern gransking. Artikkelen hevder at rotårsaken til problemene er politikernes fokus på nye prosjekter fremfor vedlikehold, samt en mislykket jernbanereform.
3 måneder siden
En brannmurfeil førte til 13 timers togstans i Norge. Artikkelen argumenterer for at jernbanens problemer skyldes tiår med svake investeringer, manglende vedlikehold og politisk styring, ikke antall direktører eller konkurranseutsetting. Punktligheten og regulariteten har falt, mens Flytoget utmerker seg med høy punktlighet. Tidligere jernbanereformer har delt opp NSB i flere selskaper, noe som har skapt tydeligere ansvarsfordeling. Artikkelen kritiserer samferdselsministerens planer om å slå sammen Flytoget og Vy, og mener at konkurranse er viktig for å sikre et godt togtilbud. Det konkluderes med at løsningen ikke er å omorganisere, men å investere i infrastruktur og vedlikehold.
3 måneder siden
Norsk jernbane er i en kritisk tilstand med store problemer som forsinkelser, innstillinger og manglende vedlikehold. Riksrevisjonen kritiserer at iverksatte tiltak og bevilgninger ikke har gitt forventede resultater. Jernbanepolitikken er blitt en ideologisk slagmark, med uenighet om privatisering og anbud. Regjeringen og Vy forventer forbedringer fra 2028, men det vil ta tid å implementere nye togsett og digitalt signalsystem. Det er usikkert når jernbanen vil bli «god nok», og negative historier vil trolig dominere debatten i årene som kommer.
4 måneder siden
Togtrafikken i Norge ble lammet i over 12 timer på grunn av en teknisk feil i en brannmur. Feilen rammet rundt 60.000 reisende og medførte en anslått samfunnskostnad på 36 millioner kroner. Kritikere mener Bane NOR manglet tilstrekkelig beredskap og alternative løsninger. Konsernsjefen i Bane NOR avviser kritikken og understreker at sikkerheten ble prioritert. Høyre kritiserer samferdselsministeren for manglende ansvar, mens ministeren viser til økte bevilgninger til jernbanen og innkaller Bane NOR til møte. Til tross for problemene, uttrykker samferdselsministeren fortsatt tillit til ledelsen i Bane NOR.