Skiforbundet har forlenget sin samarbeidsavtale med Craft, en leverandør av klær og utstyr, frem til 2030. Avtalen er verdt et tresifret millionbeløp og gir ifølge forbundet stabilitet i en tid preget av økonomiske utfordringer.
Signeringen kommer etter at Skiforbundet nylig besluttet å legge ned junior- og rekruttlandslagene i langrenn på grunn av mangel på midler.
Tidligere har også store sponsorer som Equinor og Sparebank1 trukket seg.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Norsk langrenn har sikret seg en ny sponsoravtale med energiselskapet Å Entelios før VM i Trondheim. Avtalen strekker seg ut OL-sesongen og er verdt en millionsum. Dette gir verdifull økonomisk støtte etter nedleggelsen av rekrutt- og juniorlandslagene. Skiforbundet har også forlenget flere eksisterende sponsoravtaler. Til tross for medieomtale om en potensiell sponsorkrise, uttrykker langrennssjefen optimisme og understreker at de jobber aktivt med å sikre en ny hovedsponsor. Hun mener norsk langrenn står sterkt med engasjerte utøvere og et kommende VM på hjemmebane.
1 måned siden
Hopplandslaget har inngått en sponsoravtale med Adidas, gjeldende fra 1. mai 2025. Hoppsjef Jan-Erik Aalbu presenterte avtalen sammen med utøverne Marius Lindvik og Anna Odine Strøm. Avtalen innebærer både utstyr og finansielle bidrag, og beskrives som langsiktig. Aalbu understreker at avtalen vil bidra til å løfte norsk hoppsport etter flere år med økonomiske utfordringer. Landslaget har redusert underskuddet og budsjetterer nå med sikre inntekter på 25,5 millioner kroner for 2025.
3 måneder siden
Norges Skiforbund har besluttet å legge ned junior- og rekruttlandslaget i langrenn etter denne sesongen. Denne avgjørelsen kommer som følge av en økonomisk vanskelig situasjon, der økte kostnader og tap av en stor sponsor har tvunget forbundet til å gjøre endringer. En arbeidsgruppe har anbefalt å legge ned de to landslagene som del av en ny strategi for norsk langrenn frem mot 2030. Beslutningen ble tatt i langrennskomiteen og kommunisert til skikretsene. Både junior- og rekruttlandslaget har tidligere vært viktige rekrutteringsarenaer for elitelandslagene.
3 måneder siden
Norges Skiforbund har besluttet å legge ned junior- og rekruttlandslaget i langrenn på grunn av økonomiske utfordringer. Bortfall av sponsorinntekter fra Equinor og andre har ført til økte kostnader, og en arbeidsgruppe anbefalte nedleggelse av lagene for å sikre en bærekraftig økonomi. Beslutningen ble tatt av langrennskomiteen etter en grundig vurdering. Skiforbundet vil nå fokusere på å styrke regionlagene og sikre finansiering av elitelagene. Det er forventet at dette vil føre til endringer i hvordan talentutviklingen i norsk langrenn organiseres.
18 dager siden
Hopplandslaget opplevde sponsorflukt etter jukseskandalen, men daglig leder Jan-Erik Aalbu melder nå om positive signaler. Flere av de eksisterende sponsorene, inkludert Nammo, har signalisert at de vil fortsette samarbeidet frem til 2027. Aalbu er optimistisk med tanke på å sikre nye sponsorer og understreker at økonomien er stabil. Kommunikasjonsdirektør i Nammo, Fredrik Tangeraas, bekrefter at avtalen gjelder, men logoen vil ikke vises før granskningen er fullført og alle fakta er på bordet.
4 måneder siden
Norges hopplandslag har sikret seg en ny, viktig sponsoravtale med en utenlandsk bank som strekker seg over tre år. Avtalen gir økonomisk trygghet for utøverne og gjør at de kan senke skuldrene inn mot kommende sesonger. Tidligere i år var landslaget i en vanskelig økonomisk situasjon, der utøverne måtte betale en egenandel for å delta, men dette ble avverget av en annen sponsor. Sportssjef Jan-Erik Aalbu har jobbet aktivt med å skaffe sponsorer siden han tiltrådte, og understreker at dette har vært en viktigere del av jobben enn forventet. Han håper den forbedrede økonomien vil bidra til bedre lagfølelse og at det vil komme flere positive nyheter for norsk hoppsport.
1 måned siden
Det norske hopplandslaget har inngått en femårig sponsoravtale med Adidas etter å ha slitt økonomisk. Avtalen trer i kraft 1. mai og ble presentert på en pressekonferanse i Granåsen. Landslaget har hatt økonomiske utfordringer de siste årene, men har oppnådd sportslig suksess, blant annet med Marius Lindviks gull i normalbakken under VM. Jan-Erik Aalbu har jobbet hardt for å sikre nye samarbeidspartnere.
2 måneder siden
Entelios har inngått en avtale med Norges Skiforbund Langrenn som ny samarbeidspartner for både herre- og damelandslaget. Avtalen annonseres like før ski-VM i Trondheim. Selskapet ønsker å bidra med energi inn mot mesterskapet på hjemmebane. Dette skjer etter at Equinor og Sparebank1 tidligere har trukket seg som sponsorer. Skiforbundet Langrenn fremhever at de deler verdier som bærekraft, langsiktighet og prestasjonskultur med Entelios, og ser frem til et godt samarbeid.
3 måneder siden
NRK har inngått en fireårig avtale med Norges Skiforbund som gir dem rettighetene til å sende alle skirenn i Norge frem til april 2030. Avtalen omfatter verdenscuprenn i langrenn, hopp og alpint, samt den nasjonale langrennsåpningen på Beitostølen og NM-øvelser. NRKs sportsredaktør understreker viktigheten av avtalen for både NRK og norsk skisport, og ser frem til å produsere sendinger fra store mesterskap som VM i Trondheim i 2025 og vinter-OL i Frankrike i 2030. Skipresident Tove Moe Dyrhaug er også fornøyd med å ha sikret det gode samarbeidet med NRK i årene som kommer.
3 måneder siden
Norges Skiforbund har besluttet å legge ned junior- og rekruttlandslagene i langrenn fra 30. april. Beslutningen er tatt på bakgrunn av økte kostnader og tap av viktige sponsorer, deriblant Equinor og Sparebank1. Nedleggelsen vil ramme en rekke talentfulle langrennsløpere, inkludert de som har deltatt i VM. Skiforbundet begrunner avgjørelsen med hensynet til de ansatte og den økonomiske situasjonen. Sponsorene har valgt å trekke seg for å prioritere andre områder som teknologi og vitenskap. Dette skaper usikkerhet rundt fremtiden for mange unge langrennstalenter.