Nyhetssaker

Oslo-familie byttet ut byliv med bollesalg i Østmarka

Dagbladet logo

Dagbladet

701 ord

økonomi og næringsliv

20 dager siden

Selger 1000 daglig

Hovedpunkter

  • Oslo-familie forlot A4-livet for å drive sportsstue i Østmarka.
  • De opplevde rekordomsetning med 1000 boller solgt på én dag.
  • Ekteparet realiserte gründerdrømmen, men jobben krever lange dager.
  • De bor på eiendommen og kombinerer jobb og familieliv.
  • Gründer-rådet er å være villig til å jobbe hardt og være motivert.

Vurderinger (AI)

Opplysendende5
Dybde4
Positivitet7
Anbefaling4

Sammendrag

En familie fra Oslo sa opp sine vanlige jobber for å drive Mariholtet Sportsstue i Østmarka. Under vinterferien opplevde de en rekordomsetning av boller, med hele 1000 solgte på én dag. Ekteparet, med bakgrunn fra kaffebransjen og kokkeyrket, realiserte drømmen om å starte egen bedrift, men innrømmer at det krever lange arbeidsdager og mye innsats. De bor på eiendommen og har integrert jobb og familieliv. Til tross for utfordringene stortrives de og oppfordrer andre med gründerdrømmer til å satse, men understreker viktigheten av hardt arbeid og sterk motivasjon.

Liknende artikler

Mathea (24) skaper kaostilstander: – Fikk høre det fra vekterne

Nettavisen logonettavisen.no

3 dager siden

Mathea (24) skaper køkaos med sin pop-up-butikk i Oslo

Mathea Bjørndalen (24), en matinfluenser kjent fra TikTok, driver en svært populær pop-up-butikk på Paleet i Oslo. Hennes «store, tjukke og myke» boller har skapt lange køer, og baksten selges ut på bare noen minutter. Bjørndalen jobber fra tidlig morgen til sent på natt for å møte etterspørselen, og oppdaterer følgerne sine på Snapchat om nye bakepartier. Populariteten har ført til at vekterne har reagert på de lange køene. Etter at pop-up-en stenger i slutten av mars, planlegger Bjørndalen en velfortjent ferie.

Lange køer hver eneste dag: – Utsolgt på 45 minutter

TV2 logotv2.no

21 dager siden

TikTok-hype: Skoleboller skaper lange køer i Oslo

Kaféen Lille Betong i Oslo har opplevd en markant økning i popularitet etter at en video av deres skoleboller ble en viral sensasjon på TikTok. Dette har ført til lange, daglige køer og at bollene ofte er utsolgt på under en time. Eieren uttrykker et ønske om at «hypen» vil avta, slik at kaféen kan opprettholde sin avslappede atmosfære. En annen restaurant, Bob the Bagel, har også hatt lignende suksess gjennom sosiale medier. Forskning viser at influensere har stor påvirkningskraft, og at sosiale medier har endret restaurantbransjen, hvor autentisitet og evnen til å skape engasjement er nøkkelfaktorer for suksess.

- Ekstremt stor pågang

Dagbladet logodinside.dagbladet.no

7 dager siden

Stor pågang: TikTok-profil skaper lange køer på kjøpesenter

En pop-up-butikk av TikTok-profilen Mathea Bjørndalen har ført til lange køer på kjøpesenteret Paleet i Oslo. Bjørndalen er kjent for sine videoer av fristende bakverk, og tiltrekker seg mange besøkende. Et kjærestepar har reist helt fra Moss for å smake på bakverkene. Den store pågangen gjør at det daglig selges mellom 500 og 700 boller og cookies.

Står midt i omfattende boligprosjekt: – Budsjettet er sprengt for lengst

Nettavisen logonettavisen.no

1 måned siden

Ulrikke Brandstorp: Boligprosjekt sprenger budsjettet mens babyen er på vei

Ulrikke Brandstorp og ektemannen Oskar Nordberg står midt i et omfattende boligprosjekt samtidig som de venter sitt første barn. Renoveringen av huset, som er over 100 år gammelt, har vist seg å være mer utfordrende og kostbart enn forventet. Ekteparet bor for tiden hos Brandstorps foreldre mens de jobber med å få huset beboelig. De håper å fullføre de viktigste rommene før babyen kommer, men innrømmer at budsjettet allerede er overskredet. Til tross for utfordringene, møter de fremtiden med optimisme og godt humør.

Fikk nok, sa opp jobbene sine og startet for seg selv: – Det beste vi har gjort

Nettavisen logonettavisen.no

28 dager siden

Ektepar startet hudpleiebedrift etter å ha sagt opp jobbene: – Beste valget

Alexandra og Robin Amundsen sa opp jobbene sine for å starte Nordic-Cosmetics AS, som selger koreansk hudpleie. De ønsket mer tid med familien og å skape lokale arbeidsplasser. Selskapet har hatt stor vekst siden 2021, med en omsetning på 25 millioner i 2024. Ekteparet leverer og henter barna i barnehagen hver dag, og jobber etter at barna er lagt. De sysselsetter nå seks personer lokalt og planlegger videre ekspansjon i Norden.

Aurora (20), Astri (20) og Malene (19) satser på seg selv: – Ingen dans på roser

Nettavisen logonettavisen.no

1 måned siden

Rekordmange unge gründere, men utfordringer i vekstfasen

En ny studie fra SSB viser en økning i antall unge gründere, spesielt blant kvinner. Aurora, Astri og Malene, tre unge kvinner, driver bruktbutikken Dilla i Oslo. De opplever utfordringer som høy konkurranse og moms på bruktklær. Jentene startet butikken med egne midler, drevet av en drøm og inspirert av Auroras mormor. De mener flere unge ønsker å ta sjanser og bestemme over egen karriere. Professor Thomas Hoholm ved BI ser en økende interesse for gründerskap blant unge, men påpeker at vekst krever kompetanse og investeringer. Innovasjon Norge understreker viktigheten av å støtte unge gründere og gi dem rom til å feile, da dette gir verdifull læring.

Maria Haukaas Mittet og ektemannen dumpet prisen på villaen

Nettavisen logonettavisen.no

1 måned siden

Maria Haukaas Mittet og ektemannen reduserer prisen på villa for å få den solgt

Maria Haukaas Mittet og ektemannen Hans Marius Hoff Mittet sliter med å selge sin tidligere bolig på Jeløya etter å ha kjøpt en sveitservilla like i nærheten. Boligen har vært på markedet siden september i fjor, og ekteparet har redusert prisen i to omganger med totalt 700.000 kroner. De sitter nå med to boliglån, men forsikrer at de har god dialog med banken. Paret opplyser at de ønsker å selge for å realisere et nytt oppussingsprosjekt, og ser frem til å pusse opp et nytt hus.

Solgte alt de eide: – Tror alle hadde fått en aha-opplevelse

TV2 logotv2.no

2 måneder siden

Familie byttet ut A4-livet med reise i buss

Silje Dahl og Elias Øyjord solgte alt de eide, inkludert huset i Skiptvedt, for å realisere drømmen om et minimalistisk liv på veien. Sammen med sine to barn og hund reiser de nå rundt i Europa i en ombygd Mercedes-Benz Vario. Familien opplevde et hektisk hverdagsliv med tidsklemme før de tok det drastiske valget. De lever nå på oppsparte midler med et budsjett på 400.000 kroner for ett år. De opplever at de har mer tid med barna og mindre stress. En spareøkonom gir tips om hvordan man kan nå sparemål ved å kutte unødvendige utgifter og tenke kreativt.

Helene Olafsen deler ærlig: – Det går aldri rundt

Nettavisen logonettavisen.no

2 måneder siden

Helene Olafsen ærlig om utfordrende småbarnsliv

Helene Olafsen deler åpent om utfordringene som småbarnsmor i en podkast. Hun forteller at hun ikke opplevde umiddelbar forelskelse ved fødslene, og at det tok lengre tid å knytte seg til barn nummer to. Hun beskriver en hektisk hverdag der tiden ikke strekker til, og at både jobb og familie krever mye. Olafsen påpeker også at samboeren har en jobb som gjør at han er mye borte til vanlig, men at "Skal vi danse"-perioden gir mer tid sammen.

Marlin gikk opp 54 kilo på få måneder: – Folk ser på deg med et annet blikk

Nettavisen logonettavisen.no

2 måneder siden

Marlin gikk opp 54 kilo og tok slankeoperasjon

Marlin Primdahl Christensen opplevde en betydelig vektøkning under graviditeten på grunn av en hormonforstyrrelse. Til tross for forsøk på slanking, måtte hun gjennomgå en slankeoperasjon. Marlin driver nå kafeen Grønn Oase i Lillestrøm sammen med en kollega, og de tilbyr også catering. Hun har en bakgrunn som gründer med erfaring fra eiendom og reiseliv, og har en datter på tre år. Marlin har en allsidig bakgrunn og er kjent for sin kreativitet og risikovilje. Hun har også erfart hvordan overvekt kan påvirke hvordan man blir behandlet av andre. Hun arrangerer julefeiring i kafeen for alle som ønsker å delta.