Meny har en kampanje med hamburgere og tilbehør, men uten hamburgerbrød. Bloggeren 'Gjerrigknarken' kritiserer dette som et prisgrep, da brødene selges separat til en høyere pris.
Meny forklarer at brødene ikke er inkludert i tilbudet fordi de ikke oppbevares kjølig, men dette avvises av kritikeren som mener det er en dårlig unnskyldning. Tilbudet gjelder kun for 'Meny mer'-kunder og rabatten gis som Trumf-bonus, noe som krever at kundene selv henter ut bonuspoengene.
Det er også et poeng at dette ikke kommer tydelig frem i markedsføringen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Kiwi får kritikk for å reklamere med et tilbud på kyllingfilet som viser seg å være betydelig dyrere enn konkurrenten Bunnpris. En blogger påpeker at Kiwi, til tross for å hevde å presse prisene, ikke tilbyr den billigste kyllingen. Kiwi forsvarer seg med at deres kampanje varer over en lengre periode, og at de ikke matcher kortvarige tilbud fra mindre supermarkeder. Kritikken går ut på at dette undergraver tilliten til Kiwis løfte om å være billigst.
2 måneder siden
Anneli Romberg (60) reagerte på at kjøttdeig var dyrere enn hamburger hos Kiwi, til tross for liten forskjell i innhold. Hun stusset også over at kjøttdeig av merket Folkets, som eies av Norgesgruppen, var dyrere enn Gilde sin kjøttdeig, selv om begge produseres av samme selskap. Romberg kritiserer mangelen på forbrukeropprør og mener politikerne ikke tar ansvar. Kiwi forklarer prisforskjellene med konkurranse, kampanjer og at de jobber for logiske priser.
1 måned siden
Kiwi kritiseres for å markedsføre grillpølser som «billig» til tross for at Bunnpris har en betydelig lavere pris på samme produkt. Bloggeren «Gjerrigknarken» Nikolaisen kaller markedsføringen «småfrekt» og latterliggjør Kiwis prisløfte. Kiwi svarer at det er en god kampanjepris og at de ikke matcher alle kortvarige tilbud fra konkurrenter. Nikolaisen har også kåret ukens beste tilbud, der Bunnpris og Meny utmerker seg med gode priser på smør, frukt, kyllingfilet, ost og pizza.
1 måned siden
En Meny-butikk solgte Stranda spekeskinke i større pakker til en høyere kilopris enn mindre pakker, stikk motsatt av hva kundene forventer. Blogger Anders Nordstad påpekte at den dyreste pakken var feilaktig merket som et «Fast knallkjøp», noe han kritiserte som villedende. Kommunikasjonssjef i Meny, Nina Hynne, beklager feilen og forklarer at det har skjedd en glipp i prisingen i en enkeltbutikk. Hun lover å rette opp feilen umiddelbart og ser frem til å implementere et nytt prisverktøy som skal forhindre lignende feil i fremtiden.
1 måned siden
En Meny-butikk solgte Stranda spekeskinke i større pakker til en høyere kilopris enn mindre pakker, stikk motsatt av hva kundene forventer. Blogger Anders Nordstad påpekte at den dyreste pakken var feilaktig merket som et «Fast knallkjøp», noe han kritiserte som villedende. Kommunikasjonssjef i Meny, Nina Hynne, beklager feilen og forklarer at det har skjedd en glipp i prisingen i en enkeltbutikk. Hun lover å rette opp feilen umiddelbart og ser frem til å implementere et nytt prisverktøy som skal forhindre lignende feil i fremtiden.
2 måneder siden
Anneli Romberg (60) reagerer kraftig på prisene hun fant hos Kiwi i Porsgrunn, hvor kjøttdeig var betydelig dyrere enn hamburgere, selv om begge inneholder storfekjøtt med samme fettprosent. Hun stusset også over at butikkens eget merke, Folkets, var dyrere enn Gilde, til tross for at de produseres av samme selskap. Romberg kritiserer mangelen på prisopprør fra forbrukere og etterlyser grep fra politikere. Kiwi forklarer at prisene varierer og at hamburgere er presset i pris, og at de jobber for å ha logiske priser.
2 måneder siden
Kiwi får kritikk for å markedsføre grillpølser med slagordet «Gjør hverdagen billigere», selv om prisen har økt betraktelig det siste året. Kunder reagerer på prisøkningen, som er på over 17 prosent siden februar i fjor. Kiwi forklarer prisstigningen med økte innkjøpspriser og viser til fjorårets påskekampanje. Samtidig tilbyr konkurrenter som Obs pølser til en lavere pris. Kiwi hevder å ha den laveste prisen i lavprismarkedet, men både Extra og Rema 1000 har samme pris.
1 måned siden
Coop Mega tilbyr store rabatter på usunne matvarer som godteri og snacks gjennom sitt kronemarked, noe som har fått kritikk fra ernæringsrådgiver Helene Ragnhild Sollie. Hun mener slike tilbud bidrar til økt sukkerinntak og fremmer konsumet av ultraprosessert mat. Sollie etterlyser flere tilbud på frukt, grønnsaker og rene råvarer, og uttrykker bekymring for at billig, usunn mat kan føre til et dårligere kosthold i befolkningen. Coop forsvarer kampanjen ved å fremheve at kronemarkedet har et variert utvalg som appellerer til ulike kundegrupper, inkludert ferskvarer, sjømat og grønnsaker.
1 måned siden
Artikkelen kritiserer de høye matprisene i Norge og etterlyser en forklaring fra matvarekjedene om hvordan de fastsetter priser og tilbud. Prisene har steget kraftig de siste årene, og Konkurransetilsynet har bøtelagt flere kjeder for ulovlig prissamarbeid. Forfatteren hevder at matbutikkene bruker lokkepriser og villedende tilbud for å lure kundene, og at de konkurrerer mer om medlemsprogrammer enn om å tilby lave priser. Det understrekes at sunn mat bør være tilgjengelig og rimelig for alle, og at dagens situasjon bidrar til usunne kostholdsvalg.
2 måneder siden
Gerd og Ola Rotevatn er frustrerte over dagligvarekjedenes bruk av apper og kompliserte bonusordninger for å gi rabatter. De føler seg lurt og mener tilbud bør være tilgjengelige for alle, uavhengig av digitale ferdigheter. Spesielt kritiserer de Rema 1000s nylige endringer i sitt fordelsprogram. Paret er også skeptiske til kjedenes egne merkevarer og dårlig merking av priser. Dagligvarekjedene svarer at de forsøker å tilrettelegge for alle, og at de fleste kundene opplever digitaliseringen som en fordel.