En ny undersøkelse viser at mobbetallene i Norge holder seg på samme nivå som i fjor, men det er store forskjeller mellom fylkene. Mens noen fylker opplever en økning i mobbing, har Begby skole i Fredrikstad redusert mobbingen betydelig.
Elevene ved Begby skole mener det gode klassemiljøet og at alle kjenner alle er årsaken til nedgangen. Skolen fokuserer på tidlig inngripen og dokumentasjon av saker.
I Tromsø har mobbingen økt, og kommunen inviterer elever og foreldre til å bidra for å finne årsaken. Elverum har også opplevd en kraftig økning i mobbing, og skolesjefen sier de tar situasjonen alvorlig.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Elevundersøkelsen 2024 viser at mobbetallene har stabilisert seg etter en økning de to foregående årene, men nivået er fortsatt høyt. 12 prosent av elevene på 7. trinn, 11 prosent på 10. trinn og 6 prosent i første klasse på videregående oppgir å ha blitt mobbet. Sammenlignet med 2018 er det færre skoler som har hele trinn uten mobbing. Kunnskapsministeren er ikke fornøyd med tallene, selv om de ikke øker. Undersøkelsen viser også at de fleste elevene trives på skolen. Utdanningsdirektoratet gir råd om hvordan man skal håndtere et utrygt skolemiljø, med vekt på tidlig involvering og oppfølging.
2 måneder siden
En ny undersøkelse viser at skolens plikt til å gripe inn i mobbesaker svikter i over 80 prosent av tilfellene. Statsforvalterne melder om økning i antall mobbesaker og brudd på aktivitetsplikten. Skolene unnlater ofte å ta elevene på alvor og iverksetter ikke tiltak tidsnok, noe som fører til at sakene eskalerer. Bekymringsfullt fravær og vanskelig samarbeid mellom skole og hjem er også vanlige problemer. Flere statsforvaltere påpeker manglende dokumentasjon av tiltak fra skolens side.
2 måneder siden
En artikkel om hvordan Nordahl Grieg videregående skole i Bergen jobber aktivt for å bedre elevmiljøet og redusere sosialt press. Bakgrunnen er en økende bekymring for utenforskap og hierarkier i skolen, som også kommer frem i nasjonale undersøkelser. Skolen har blant annet ommøblert kantinen for å skape et tryggere miljø, og elevene melder om positive resultater. Tiltakene inkluderer også samarbeid med elevrådet og økt lærertilstedeværelse. Forskere understreker viktigheten av slike tiltak for å motvirke mobbing og mistrivsel, som er et økende problem i skolen.
1 måned siden
En undersøkelse fra Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG) viser at tre av ti foreldre mener at foreldregruppen ikke bidrar nok til et godt klassemiljø, og at mange foreldre ikke gjør nok for inkludering og mot mobbing. FUG-leder Ståle Kalkvik er skuffet og understreker viktigheten av foreldrenes engasjement og relasjonsbygging. Undersøkelsen viser også at foreldre er mer aktive i saker som skolenedleggelser enn i å forbedre barnas skolehverdag. En mor og mormor fremhever betydningen av foreldreinnsats for trygghet og et godt miljø.
2 måneder siden
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun er bekymret over økende mobbetall i skolen. Hun mener dagens mobbeparagraf har ført til ubalanse og byråkrati, og frykter at lærere vegrer seg for å kalle mobbing for mobbing. Nordtun fremhever mobilforbud i skolen som et viktig tiltak for å redusere mobbing og øke trivsel. Hun understreker at det er viktig å slå ned på grov ordbruk og trusler på nett, og at foreldre må ta mer ansvar. Statsråden mener også at sosiale medier-selskaper må følge loven. Hun understreker at det er viktig å ikke gi opp kampen mot mobbing, og at målet er å redusere mobbingen i skolen så mye som mulig.
2 måneder siden
Artikkelen tar for seg den økende mobbingen blant unge, spesielt på nett og sosiale medier. Den viser til en elevundersøkelse som bekrefter at mobbing øker, og at skolens tiltak ofte ikke hjelper. Det understrekes at mobbing ikke bare skjer på skolen, men også digitalt, hvor anonymitet og mangel på pauser forverrer situasjonen. Forfatteren påpeker at mange normaliserer nettmobbing, men at dette er uakseptabelt og må tas på alvor. Peder Angel-saken trekkes frem som et tragisk eksempel på hvor alvorlig mobbing kan være. Artikkelen oppfordrer alle til å ta ansvar og stå imot mobbing, både på nett og i virkeligheten.
2 måneder siden
Kannik skole i Stavanger opplever en økning i grove tilfeller av nettmobbing. Rektor Finn Lea har innkalt elever og foreldre til obligatoriske møter for å informere og finne løsninger. Skolen, som er en av landets største ungdomsskoler, ser på dette som et samfunnsproblem og samarbeider nå med stiftelsen Barnevakten. Elever bekrefter at spredning av uønskede videoer og bilder forekommer på plattformer som TikTok og Snapchat. Tiltakene inkluderer kursing og samtaler for å gi foreldre verktøy til å håndtere nettmobbing.
2 måneder siden
Erna Solberg reagerer på avsløringer om at aktivitetsplikten mot mobbing brytes i mange skoler, og understreker de alvorlige konsekvensene mobbing kan ha. Hun oppfordrer til felles innsats for å forhindre mobbing. Elevorganisasjonen deler bekymringen og frykter at endringer i opplæringsloven vil svekke elevenes rettssikkerhet. Frp foreslår å straffe kommuner som ikke følger opp mobbeofre.
1 måned siden
En artikkel i VG belyser vold og trusler mot skoleassistenter, spesielt i Osloskolen, hvor de er mest utsatt. En anonym assistent forteller om fysisk og verbal vold fra elever, og føler seg lite involvert i oppfølgingen av hendelsene. Fagforbundet støtter henne og krever mer oppmerksomhet rundt assistentenes arbeidsforhold og bedre oppfølging fra ledelsen. Voldsepisoder øker i Trondheim og Stavanger, mens Bergen har hatt nedgang etter å ha iverksatt tiltak. Oslo kommune svarer med å etablere et team som skal gi støtte til ansatte ute på skolene fra 2025.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler økende grov ordbruk og mobbing blant barn og unge, både i skolen og på nettet. Mobbeombudet i Vestland observerer at mobbespråket blir mer grenseløst, også i barneskolen. En rektor i Asker iverksatte tiltak mot stygg ordbruk etter tilbakemeldinger om problemet. Medietilsynets rapport viser at stadig flere barn får tilgang til mobil tidlig, noe som sammenfaller med økning i digital mobbing. Undersøkelser viser at mange unge opplever stygge kommentarer og negative hendelser på nettet, og at dette rammer de yngste tenåringene hardest.