Elevundersøkelsen 2024 viser at mobbetallene har stabilisert seg etter en økning de to foregående årene, men nivået er fortsatt høyt. 12 prosent av elevene på 7. trinn, 11 prosent på 10.
trinn og 6 prosent i første klasse på videregående oppgir å ha blitt mobbet. Sammenlignet med 2018 er det færre skoler som har hele trinn uten mobbing. Kunnskapsministeren er ikke fornøyd med tallene, selv om de ikke øker.
Undersøkelsen viser også at de fleste elevene trives på skolen. Utdanningsdirektoratet gir råd om hvordan man skal håndtere et utrygt skolemiljø, med vekt på tidlig involvering og oppfølging.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
En ny undersøkelse viser at mobbetallene i Norge holder seg på samme nivå som i fjor, men det er store forskjeller mellom fylkene. Mens noen fylker opplever en økning i mobbing, har Begby skole i Fredrikstad redusert mobbingen betydelig. Elevene ved Begby skole mener det gode klassemiljøet og at alle kjenner alle er årsaken til nedgangen. Skolen fokuserer på tidlig inngripen og dokumentasjon av saker. I Tromsø har mobbingen økt, og kommunen inviterer elever og foreldre til å bidra for å finne årsaken. Elverum har også opplevd en kraftig økning i mobbing, og skolesjefen sier de tar situasjonen alvorlig.
2 måneder siden
En artikkel om hvordan Nordahl Grieg videregående skole i Bergen jobber aktivt for å bedre elevmiljøet og redusere sosialt press. Bakgrunnen er en økende bekymring for utenforskap og hierarkier i skolen, som også kommer frem i nasjonale undersøkelser. Skolen har blant annet ommøblert kantinen for å skape et tryggere miljø, og elevene melder om positive resultater. Tiltakene inkluderer også samarbeid med elevrådet og økt lærertilstedeværelse. Forskere understreker viktigheten av slike tiltak for å motvirke mobbing og mistrivsel, som er et økende problem i skolen.
2 måneder siden
En ny undersøkelse viser at skolens plikt til å gripe inn i mobbesaker svikter i over 80 prosent av tilfellene. Statsforvalterne melder om økning i antall mobbesaker og brudd på aktivitetsplikten. Skolene unnlater ofte å ta elevene på alvor og iverksetter ikke tiltak tidsnok, noe som fører til at sakene eskalerer. Bekymringsfullt fravær og vanskelig samarbeid mellom skole og hjem er også vanlige problemer. Flere statsforvaltere påpeker manglende dokumentasjon av tiltak fra skolens side.
2 måneder siden
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun er bekymret over økende mobbetall i skolen. Hun mener dagens mobbeparagraf har ført til ubalanse og byråkrati, og frykter at lærere vegrer seg for å kalle mobbing for mobbing. Nordtun fremhever mobilforbud i skolen som et viktig tiltak for å redusere mobbing og øke trivsel. Hun understreker at det er viktig å slå ned på grov ordbruk og trusler på nett, og at foreldre må ta mer ansvar. Statsråden mener også at sosiale medier-selskaper må følge loven. Hun understreker at det er viktig å ikke gi opp kampen mot mobbing, og at målet er å redusere mobbingen i skolen så mye som mulig.
1 måned siden
En undersøkelse fra Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG) viser at tre av ti foreldre mener at foreldregruppen ikke bidrar nok til et godt klassemiljø, og at mange foreldre ikke gjør nok for inkludering og mot mobbing. FUG-leder Ståle Kalkvik er skuffet og understreker viktigheten av foreldrenes engasjement og relasjonsbygging. Undersøkelsen viser også at foreldre er mer aktive i saker som skolenedleggelser enn i å forbedre barnas skolehverdag. En mor og mormor fremhever betydningen av foreldreinnsats for trygghet og et godt miljø.
2 måneder siden
I 2024 har vold og trusler mot lærere og skoleansatte i Oslo nådd et rekordhøyt nivå, med 7835 registrerte hendelser. Utdanningsetaten i Oslo presenterte statistikken som viser en økning fra tidligere år, der assistenter i skole og AKS er mest utsatt. Utdanningsforbundet mener dette delvis skyldes bedre rapportering, men understreker at mange ansatte ikke tør å stå frem. En lærer deler sine erfaringer med vold i en spesialklasse og behovet for bedre verktøy for å håndtere slike situasjoner. Tiltak som obligatorisk kursing er iverksatt, men utviklingen gjenspeiler en samfunnstrend som også påvirker skolen.
4 måneder siden
Nye tall fra SSB viser at det er en nedgang i antall elever i norske grunnskoler. Fra 2023 til 2024 falt elevtallet med nesten 6000, en nedgang på 0,9 prosent. Dette er det største fallet i antall elever på 20 år. Antallet grunnskoler har også gått ned, mens antallet privatskoler har økt de siste ti årene, men opplevde en liten nedgang fra 2023 til 2024. Andelen elever som mottar spesialundervisning er stabil. Selv om 40 prosent av skolene har mellom 100 og 299 elever, går 60 prosent av elevene på større skoler.
2 måneder siden
Artikkelen tar for seg den økende mobbingen blant unge, spesielt på nett og sosiale medier. Den viser til en elevundersøkelse som bekrefter at mobbing øker, og at skolens tiltak ofte ikke hjelper. Det understrekes at mobbing ikke bare skjer på skolen, men også digitalt, hvor anonymitet og mangel på pauser forverrer situasjonen. Forfatteren påpeker at mange normaliserer nettmobbing, men at dette er uakseptabelt og må tas på alvor. Peder Angel-saken trekkes frem som et tragisk eksempel på hvor alvorlig mobbing kan være. Artikkelen oppfordrer alle til å ta ansvar og stå imot mobbing, både på nett og i virkeligheten.
2 måneder siden
Abid Raja (V) reagerer på VGs avsløringer om dårlig skolemiljø i Oslos videregående skoler, preget av vold, press og utestengelse. Han mener flere skolemiljøarbeidere er nødvendig for å løse elevenes utfordringer. Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) svarer med å tredoble satsingen på skolemiljøteam og etablere beredskapsteam mot ungdomskriminalitet. Hun er bekymret for grupperinger og utestengelser, særlig i forbindelse med russetiden, og understreker at skolen skal være et trygt sted. Helsesykepleieres rapporter om overgrep blir tatt svært alvorlig og fulgt opp.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler økende grov ordbruk og mobbing blant barn og unge, både i skolen og på nettet. Mobbeombudet i Vestland observerer at mobbespråket blir mer grenseløst, også i barneskolen. En rektor i Asker iverksatte tiltak mot stygg ordbruk etter tilbakemeldinger om problemet. Medietilsynets rapport viser at stadig flere barn får tilgang til mobil tidlig, noe som sammenfaller med økning i digital mobbing. Undersøkelser viser at mange unge opplever stygge kommentarer og negative hendelser på nettet, og at dette rammer de yngste tenåringene hardest.