En artikkel om hvordan Nordahl Grieg videregående skole i Bergen jobber aktivt for å bedre elevmiljøet og redusere sosialt press. Bakgrunnen er en økende bekymring for utenforskap og hierarkier i skolen, som også kommer frem i nasjonale undersøkelser.
Skolen har blant annet ommøblert kantinen for å skape et tryggere miljø, og elevene melder om positive resultater. Tiltakene inkluderer også samarbeid med elevrådet og økt lærertilstedeværelse.
Forskere understreker viktigheten av slike tiltak for å motvirke mobbing og mistrivsel, som er et økende problem i skolen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Artikkelen diskuterer behovet for bedre sikkerhet i norske skoler etter skoleskytingen i Sverige og tidligere voldsepisoder i Norge. Det argumenteres for at skoler må iverksette tiltak for å hindre uvedkommende adgang, som for eksempel bedre oppsyn og innpasseringsrutiner. Forslag omfatter også kameraovervåking i fellesområder og strengere håndheving av forbud mot våpen. Artikkelen understreker viktigheten av foreldres og læreres engasjement for å sikre en trygg skolehverdag for elevene.
3 måneder siden
En ny undersøkelse viser at mobbetallene i Norge holder seg på samme nivå som i fjor, men det er store forskjeller mellom fylkene. Mens noen fylker opplever en økning i mobbing, har Begby skole i Fredrikstad redusert mobbingen betydelig. Elevene ved Begby skole mener det gode klassemiljøet og at alle kjenner alle er årsaken til nedgangen. Skolen fokuserer på tidlig inngripen og dokumentasjon av saker. I Tromsø har mobbingen økt, og kommunen inviterer elever og foreldre til å bidra for å finne årsaken. Elverum har også opplevd en kraftig økning i mobbing, og skolesjefen sier de tar situasjonen alvorlig.
2 måneder siden
Abid Raja (V) reagerer på VGs avsløringer om dårlig skolemiljø i Oslos videregående skoler, preget av vold, press og utestengelse. Han mener flere skolemiljøarbeidere er nødvendig for å løse elevenes utfordringer. Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) svarer med å tredoble satsingen på skolemiljøteam og etablere beredskapsteam mot ungdomskriminalitet. Hun er bekymret for grupperinger og utestengelser, særlig i forbindelse med russetiden, og understreker at skolen skal være et trygt sted. Helsesykepleieres rapporter om overgrep blir tatt svært alvorlig og fulgt opp.
1 måned siden
En artikkel i VG belyser vold og trusler mot skoleassistenter, spesielt i Osloskolen, hvor de er mest utsatt. En anonym assistent forteller om fysisk og verbal vold fra elever, og føler seg lite involvert i oppfølgingen av hendelsene. Fagforbundet støtter henne og krever mer oppmerksomhet rundt assistentenes arbeidsforhold og bedre oppfølging fra ledelsen. Voldsepisoder øker i Trondheim og Stavanger, mens Bergen har hatt nedgang etter å ha iverksatt tiltak. Oslo kommune svarer med å etablere et team som skal gi støtte til ansatte ute på skolene fra 2025.
2 måneder siden
Kongsbakken videregående skole i Tromsø gjeninnfører karakterer i høstsemesteret etter press fra elevrådet. Den tidligere ordningen med karakterdemping, som ble innført i 2022/2023 for å redusere stress og konkurranse, har ikke fungert etter hensikten, ifølge elevrådsleder Jacob Friis-Sandness. Mange elever har opplevd økt karakterpress og usikkerhet rundt egen kompetanse. Skolen vil nå teste ut en ny ordning hvor lærere og elever i spesifikke fag kan tilpasse perioder med mindre karakterfokus. Rektor Tonje Holm understreker viktigheten av elevenes engasjement, og elevorganisasjonen i Troms mener saken viser at elevråd kan påvirke skolehverdagen.
3 måneder siden
Elevundersøkelsen 2024 viser at mobbetallene har stabilisert seg etter en økning de to foregående årene, men nivået er fortsatt høyt. 12 prosent av elevene på 7. trinn, 11 prosent på 10. trinn og 6 prosent i første klasse på videregående oppgir å ha blitt mobbet. Sammenlignet med 2018 er det færre skoler som har hele trinn uten mobbing. Kunnskapsministeren er ikke fornøyd med tallene, selv om de ikke øker. Undersøkelsen viser også at de fleste elevene trives på skolen. Utdanningsdirektoratet gir råd om hvordan man skal håndtere et utrygt skolemiljø, med vekt på tidlig involvering og oppfølging.
1 måned siden
SV ønsker å innføre gratis skolemat, med prioritering av elever i ungdomsskole og videregående. Ingrid Vikse fra SV i Stavanger mener et felles, næringsrikt måltid bidrar til bedre læring, klassemiljø og redusert mobbing, basert på erfaringer fra Stavanger kommune. SVs landsmøte vedtok også å jobbe for en kortere arbeidsuke med sjutimers arbeidsdag, for å bedre fordelingen mellom arbeid og fritid, og for at flere kan stå lengre i arbeid.
1 måned siden
Saltvern skole i Bodø har innført et totalt mobilforbud, etter anbefaling fra Utdanningsdirektoratet og ønske fra foreldrene. Rektor rapporterer om økt trygghet blant elevene og en mer avslappet atmosfære i skolen. Elever forteller at de er blitt mer sosiale. Lærerne er positive til forbudet, da de mener det bidrar til mindre uro og økt trygghet blant elevene. Foreldreutvalget for grunnopplæringa understreker viktigheten av at slike tiltak diskuteres lokalt, og at man jobber med holdninger i tillegg til restriksjoner.
4 måneder siden
Flere videregående skoler, som Kongsbakken i Tromsø, har redusert bruken av karakterer for å fremme læring og redusere stress. Tiltaket innebærer å erstatte løpende karakterer med muntlige og skriftlige tilbakemeldinger. Mens noen elever opplever mindre press, føler andre økt usikkerhet om egen faglige utvikling. Forskning viser at tiltaket kan fungere hvis lærerne gir klare tilbakemeldinger, men mange skoler mangler opplæring og felles praksis. Lærere og elever etterlyser mer støtte og involvering i prosessen. Tiltaket omtales som en grasrotbevegelse, og forskere anbefaler fleksibilitet og god kommunikasjon for å tilpasse tiltaket til ulike behov.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler den økende grupperingen og uniformeringen i skolen, som fører til utestenging og press blant elevene. Forfatteren understreker at kommersielle interesser forsterker denne utviklingen, og at det truer den norske fellesskolen. Det argumenteres for et forbud mot ekskluderende gruppeuniformering for å skape et tryggere skolemiljø. Regjeringen er innstilt på å bekjempe kommersielle krefter og fremme fellesskapet, da samfunnet er i ferd med å bli for individfokusert.