Kongsbakken videregående skole i Tromsø gjeninnfører karakterer i høstsemesteret etter press fra elevrådet. Den tidligere ordningen med karakterdemping, som ble innført i 2022/2023 for å redusere stress og konkurranse, har ikke fungert etter hensikten, ifølge elevrådsleder Jacob Friis-Sandness.
Mange elever har opplevd økt karakterpress og usikkerhet rundt egen kompetanse. Skolen vil nå teste ut en ny ordning hvor lærere og elever i spesifikke fag kan tilpasse perioder med mindre karakterfokus.
Rektor Tonje Holm understreker viktigheten av elevenes engasjement, og elevorganisasjonen i Troms mener saken viser at elevråd kan påvirke skolehverdagen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Flere videregående skoler, som Kongsbakken i Tromsø, har redusert bruken av karakterer for å fremme læring og redusere stress. Tiltaket innebærer å erstatte løpende karakterer med muntlige og skriftlige tilbakemeldinger. Mens noen elever opplever mindre press, føler andre økt usikkerhet om egen faglige utvikling. Forskning viser at tiltaket kan fungere hvis lærerne gir klare tilbakemeldinger, men mange skoler mangler opplæring og felles praksis. Lærere og elever etterlyser mer støtte og involvering i prosessen. Tiltaket omtales som en grasrotbevegelse, og forskere anbefaler fleksibilitet og god kommunikasjon for å tilpasse tiltaket til ulike behov.
2 måneder siden
En artikkel om hvordan Nordahl Grieg videregående skole i Bergen jobber aktivt for å bedre elevmiljøet og redusere sosialt press. Bakgrunnen er en økende bekymring for utenforskap og hierarkier i skolen, som også kommer frem i nasjonale undersøkelser. Skolen har blant annet ommøblert kantinen for å skape et tryggere miljø, og elevene melder om positive resultater. Tiltakene inkluderer også samarbeid med elevrådet og økt lærertilstedeværelse. Forskere understreker viktigheten av slike tiltak for å motvirke mobbing og mistrivsel, som er et økende problem i skolen.
1 måned siden
Regjeringen foreslår endringer i opptakssystemet til høyere utdanning, inkludert fjerning av de fleste tilleggspoeng og at 70 prosent av studieplassene skal gå til søkere med førstegangsvitnemål under 23 år. Målet er å redusere karakterpresset og få studenter raskere inn i høyere utdanning. Forslaget møter motstand fra Elevorganisasjonen og Norsk studentorganisasjon, som frykter at det vil gjøre det vanskeligere for de som trenger å forbedre karakterene sine etter videregående, og at det kan føre til økt press på elevene. NSO etterlyser en alternativ vei inn i høyere utdanning for de som trenger å ta opp fag etter videregående.
1 måned siden
Saltvern skole i Bodø har innført et totalt mobilforbud, etter anbefaling fra Utdanningsdirektoratet og ønske fra foreldrene. Rektor rapporterer om økt trygghet blant elevene og en mer avslappet atmosfære i skolen. Elever forteller at de er blitt mer sosiale. Lærerne er positive til forbudet, da de mener det bidrar til mindre uro og økt trygghet blant elevene. Foreldreutvalget for grunnopplæringa understreker viktigheten av at slike tiltak diskuteres lokalt, og at man jobber med holdninger i tillegg til restriksjoner.
25 dager siden
Arbeiderpartiet varsler endringer i skolen for å prioritere lek og redusere digitalt press for de yngste elevene. Kunnskapsministeren mener tidligere skolepolitikk har overdrevet digitaliseringen på bekostning av lek og sosial utvikling. Tiltak inkluderer å fjerne kartleggingsprøver i første klasse, redusere kravene til digitale ferdigheter, innføre heldagsskole for de yngste, og lovfeste retten til fysiske skolebøker. Målet er å bedre tilpasse skolen til barnas behov og redusere stress for småbarnsfamilier ved å integrere idrett og kultur i skoledagen.
2 måneder siden
Abid Raja (V) reagerer på VGs avsløringer om dårlig skolemiljø i Oslos videregående skoler, preget av vold, press og utestengelse. Han mener flere skolemiljøarbeidere er nødvendig for å løse elevenes utfordringer. Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) svarer med å tredoble satsingen på skolemiljøteam og etablere beredskapsteam mot ungdomskriminalitet. Hun er bekymret for grupperinger og utestengelser, særlig i forbindelse med russetiden, og understreker at skolen skal være et trygt sted. Helsesykepleieres rapporter om overgrep blir tatt svært alvorlig og fulgt opp.
3 måneder siden
En synkende andel elever velger realfag på videregående, noe som skaper bekymring i næringslivet. Kunnskapsministeren vil derfor endre læreplanen for samfunnsfaglig matte (S-matte) for å senke terskelen for å velge realfag. Elever fra Skeisvang videregående skole deltok på en inspirasjonstur hos Aibel og DeepOcean for å se mulighetene med realfag. Næringslivet i Haugesund opplever rekrutteringsutfordringer på grunn av den lave realfagsinteressen. Møre og Romsdal fylkeskommune jobber også med å øke relevansen i realfagsopplæringen gjennom samarbeid med næringslivet.
1 måned siden
Artikkelen belyser klespress blant grunnskoleelever, der deling av antrekksbilder fører til frykt for utestenging basert på klesmerke og stil. I Kristiansand bekrefter elever at det er vanlig å sende bilder av antrekk, og at presset for å ha dyre merkeklær er stort. Rektor ved en lokal skole forteller at enkelte foreldre sliter med å imøtekomme barnas ønsker om merkeklær, mens ungdomspolitikere påpeker at klespress kan påvirke unges mentale helse. En undersøkelse viser at mange barn har mobil og er aktive på sosiale medier, noe som bidrar til presset.
1 måned siden
Unge Venstre tar til orde for å redusere antall obligatoriske fellesfag i videregående skole, og heller satse på valgfag for å øke elevenes motivasjon og redusere frafallet. Lederen i Unge Venstre mener grunnskolen skal gi allmenndannelse, mens videregående skal forberede elevene på høyere utdanning og arbeidsliv. Forslaget møter motstand fra NITO, som frykter at det vil føre til færre realfagsstudier, og fra Høyre, som mener dagens fagkombinasjoner er viktige for å forberede elevene på arbeidslivet og mener Unge Venstre starter i feil ende.
1 måned siden
Elever ved Sandefjord videregående skole reagerer på kunnskapsministerens beslutning om å flytte eksamen tidligere, og truer med å prioritere russetiden. Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun avviser kritikken og mener det er uaktuelt å endre planene. Lærere og politikere uttrykker bekymring for at elevene får mindre tid til å forberede seg til eksamen, og at motivasjonen vil synke når det er en hel måned igjen etter eksamen. Kunnskapsministeren påpeker at elevene fortsatt skal ha standpunktkarakterer og kan trekkes ut til muntlig eksamen.