Flere videregående skoler, som Kongsbakken i Tromsø, har redusert bruken av karakterer for å fremme læring og redusere stress. Tiltaket innebærer å erstatte løpende karakterer med muntlige og skriftlige tilbakemeldinger.
Mens noen elever opplever mindre press, føler andre økt usikkerhet om egen faglige utvikling. Forskning viser at tiltaket kan fungere hvis lærerne gir klare tilbakemeldinger, men mange skoler mangler opplæring og felles praksis.
Lærere og elever etterlyser mer støtte og involvering i prosessen. Tiltaket omtales som en grasrotbevegelse, og forskere anbefaler fleksibilitet og god kommunikasjon for å tilpasse tiltaket til ulike behov.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Kongsbakken videregående skole i Tromsø gjeninnfører karakterer i høstsemesteret etter press fra elevrådet. Den tidligere ordningen med karakterdemping, som ble innført i 2022/2023 for å redusere stress og konkurranse, har ikke fungert etter hensikten, ifølge elevrådsleder Jacob Friis-Sandness. Mange elever har opplevd økt karakterpress og usikkerhet rundt egen kompetanse. Skolen vil nå teste ut en ny ordning hvor lærere og elever i spesifikke fag kan tilpasse perioder med mindre karakterfokus. Rektor Tonje Holm understreker viktigheten av elevenes engasjement, og elevorganisasjonen i Troms mener saken viser at elevråd kan påvirke skolehverdagen.
2 måneder siden
En artikkel om hvordan Nordahl Grieg videregående skole i Bergen jobber aktivt for å bedre elevmiljøet og redusere sosialt press. Bakgrunnen er en økende bekymring for utenforskap og hierarkier i skolen, som også kommer frem i nasjonale undersøkelser. Skolen har blant annet ommøblert kantinen for å skape et tryggere miljø, og elevene melder om positive resultater. Tiltakene inkluderer også samarbeid med elevrådet og økt lærertilstedeværelse. Forskere understreker viktigheten av slike tiltak for å motvirke mobbing og mistrivsel, som er et økende problem i skolen.
1 måned siden
Regjeringen foreslår endringer i opptakssystemet til høyere utdanning, inkludert fjerning av de fleste tilleggspoeng og at 70 prosent av studieplassene skal gå til søkere med førstegangsvitnemål under 23 år. Målet er å redusere karakterpresset og få studenter raskere inn i høyere utdanning. Forslaget møter motstand fra Elevorganisasjonen og Norsk studentorganisasjon, som frykter at det vil gjøre det vanskeligere for de som trenger å forbedre karakterene sine etter videregående, og at det kan føre til økt press på elevene. NSO etterlyser en alternativ vei inn i høyere utdanning for de som trenger å ta opp fag etter videregående.
3 måneder siden
En rekke lærere og fagfolk melder om en nedgang i skriveferdighetene blant ungdom. Elever gjør barneskolefeil, sliter med grunnleggende grammatikk og blander norske og engelske ord. Mange mener at overgangen til en mer digital og muntlig verden, samt økt bruk av KI-verktøy, bidrar til problemet. Aviser merker også at jobbsøkere skriver dårligere, noe som kan påvirke troverdigheten. Det etterlyses mer regulering av KI-bruk i undervisningen og økt fokus på tradisjonell lese- og skriveopplæring. Nasjonale prøver i skriving ble fjernet i 2016, og det finnes ingen måling av utviklingen i rettskriving.
1 måned siden
Nedleggelsen av seks videregående skoler i Innlandet har skapt usikkerhet og bekymring blant elever og foreldre før søknadsfristen. Elever presses til å søke seg til andre skoler, og det er frykt for lange reiseveier, mangel på hybler og kapasitetsproblemer. Samtidig kritiseres fylkeskommunen for manglende forberedelser og en omstridt mediekartlegging av negative medieoppslag. Foreldre melder om manglende informasjon, mens fylkeskommunen forsikrer at de jobber med å løse situasjonen.
6 dager siden
Lærere i Østfold står overfor oppsigelser som følge av store økonomiske kutt i fylkeskommunens skolebudsjett. Kuttene på 167 millioner kroner har allerede ført til nedleggelse av to videregående skoler og færre studieretninger, noe som reduserer behovet for lærere. Lektorlaget advarer om at flere fylker vil følge etter Østfolds eksempel, og at situasjonen skaper stor usikkerhet og bekymring blant lærerne. Søknadstallene til lærerutdanningene har falt kraftig siden 2019, noe som forverrer situasjonen. Fagforeningene ønsker at kuttene skal fordeles over flere år for å unngå tap av kompetanse og dårligere oppfølging av elever. Østfold fylkeskommune forsikrer at de jobber grundig og vil tilby et godt skoletilbud, men mange lærere har allerede begynt å søke nye jobber på grunn av usikkerheten.
1 måned siden
Oslo vurderer å legge ned flere skoler på grunn av synkende elevtall i barneskolealderen. Utdanningsetaten anbefaler å avvikle eksisterende skoler, endre skoletyper og stoppe planlagte byggeprosjekter for å tilpasse skolestrukturen og spare penger. Rødt er bekymret for at dette er kortsiktig og vil ramme skolemiljøene, mens Frp vil sikre et best mulig skoletilbud. Forslagene skal på høring før endelig vedtak i bystyret i desember.
3 måneder siden
En synkende andel elever velger realfag på videregående, noe som skaper bekymring i næringslivet. Kunnskapsministeren vil derfor endre læreplanen for samfunnsfaglig matte (S-matte) for å senke terskelen for å velge realfag. Elever fra Skeisvang videregående skole deltok på en inspirasjonstur hos Aibel og DeepOcean for å se mulighetene med realfag. Næringslivet i Haugesund opplever rekrutteringsutfordringer på grunn av den lave realfagsinteressen. Møre og Romsdal fylkeskommune jobber også med å øke relevansen i realfagsopplæringen gjennom samarbeid med næringslivet.
1 måned siden
Norske skoler har tatt i bruk Microsoft Teams-funksjonen «Reflect» for å registrere elevers følelser, der elevene velger smileys og følelsesord for å uttrykke hvordan de har det. Lærere får tilgang til disse svarene gjennom grafer og statistikk. Elevorganisasjonen og Lektorlaget har uttrykt bekymring for personvern, risiko for misbruk, og at elevene kanskje ikke er klar over at lærerne kan se svarene deres. Microsoft hevder at verktøyet hjelper elevene med å utvikle sitt emosjonelle språk og gir lærerne nyttig tilbakemelding. Forbrukerrådet stiller spørsmål ved innsamlingen av følelsesdata og antyder at tjenesten kan være problematisk i henhold til personopplysningsloven. Kunnskapsministeren vurderer nå å innføre felles støttetjenester for personvern og IT-sikkerhet i skolenes digitale verktøy.
2 måneder siden
Utdanningsdirektoratet fraråder regjeringen å flytte eksamen for russen til før 17. mai i 2026, da skolene allerede sliter med å gi elevene nok undervisningstid før eksamen. Kunnskapsministeren ønsker likevel å finne en løsning for å avvikle eksamen før russefeiringen, men møter motstand fra flere hold, inkludert Utdanningsdirektoratet. KS, Utdanningsforbundet og Skolelederforbundet støtter Utdanningsdirektoratets vurdering, og frykter at en flytting vil gå ut over elevenes læring og øke presset på både elever og lærere. De mener eksamen bør tilpasses elevene, ikke russefeiringen.