Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) varsler Telenor et gebyr på 50 millioner kroner etter at nødnumrene var nede flere ganger høsten 2024. Problemene rammet nødnumrene 110, 112 og 113 i august, september, oktober og november. Nkom mener Telenor har gjort flere feil og hatt mangelfull risikovurdering.
Totalt har Telenor hatt 22 overtredelser av lov og forskrift. Bare i november ble nesten 1500 nødanrop berørt.
Telenor har frist til 17. mars for å gi tilbakemelding før et endelig vedtak fattes.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) varsler Telenor et gebyr på 50 millioner kroner etter at nødnumrene var nede flere ganger høsten 2024. Nkom kritiserer Telenor for manglende risikovurdering og 22 brudd på lov og forskrift. Telenor beklager hendelsene og sier de tar det på største alvor. De mener også at det er manglende samsvar mellom myndighetenes forventninger til sikkerhet og betalingsvilje for tjenesten.
2 måneder siden
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har varslet Telenor om et gebyr på 50 millioner kroner etter at flere opplevde problemer med å nå nødnumrene høsten 2024. Nkom kritiserer Telenor for manglende risiko- og sikkerhetsvurderinger, samt fravær av tilstrekkelige reserveløsninger, og har dokumentert 22 overtredelser av ekomloven. Som en løsning foreslår Nkom at flere leverandører enn bare Telenor bør tilby nødnummertjenester. Telenor beklager situasjonen og forsikrer at de tar Nkoms tilsynsrapport alvorlig. Selskapet er pålagt å utarbeide en handlingsplan innen 1. juni, som må godkjennes av Nkom. Problemene medførte at folk fire ganger i høst opplevde begrenset eller ingen mulighet til å kontakte nødetatene.
2 måneder siden
Telenor har fått en bot på 50 millioner kroner av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) etter problemer med nødnumrene høsten 2024. Dette er den største boten Nkom har gitt. Nkom kritiserer Telenor for manglende rutiner og risikovurderinger, som de mener kunne ha forhindret svikten. Telenor beklager hendelsene og sier de jobber for å sikre at det ikke skjer igjen. Nkom foreslår også at flere operatører bør involveres i nødnummertjenesten for å sikre bedre beredskap.
2 måneder siden
Telenor er ilagt et gebyr på 50 millioner kroner av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) etter problemer med nødnummertjenesten høsten 2024. Ved fire anledninger opplevde folk vanskeligheter med å nå nødetatene. Nkom foreslår at flere leverandører enn Telenor bør tilby nødnummertjenester. Telenor beklager hendelsene, tar Nkoms rapport på alvor og lover å iverksette tiltak for å hindre at lignende hendelser skjer igjen. Selskapet må utarbeide en handlingsplan innen 1. juni som skal godkjennes av Nkom.
4 måneder siden
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) konkluderer etter en granskning at flere enn Telenor bør levere nødnummertjenester i Norge. Dette kommer etter fire hendelser i høst hvor Telenor hadde omfattende problemer som påvirket tilgangen til nødnumrene. Nkom anbefaler at det etableres et ESI-nett med NG112-funksjonalitet hos alle nødetatene, og at det opprettes en rask forbindelse til andre tilbydere som Telia og Lyse/Ice. Digitaliseringsminister Karianne Tung støtter Nkoms anbefalinger og understreker viktigheten av en tryggere løsning for nødnummertjenestene.
1 måned siden
Statsforvalteren har etter et tilsyn avdekket flere mangler ved legevakten i Oslo. Kommunen oppfyller ikke kravet om at 80 prosent av telefonhenvendelsene skal besvares innen to minutter. I perioden undersøkelsen ble utført varierte andelen besvarte anrop innen to minutter mellom 28 og 61 prosent per måned, mens antall ubesvarte anrop varierte mellom 3031 og 9866 per måned. Andre avvik inkluderer manglende opplæring i nødnett for ansatte, manglende helsefaglig kompetanse hos personell på legevaktsentralen, manglende kurs i akuttmedisin og volds- og overgrepshåndtering, samt manglende tilrettelegging for taushetsplikt i venterom. Statsforvalteren mener allmennlegevakten drives med for høy risiko for svikt.
6 dager siden
Norsk Tipping møter økte krav etter flere alvorlige feil i spilladministrasjonen det siste året. Lotteritilsynet har kritisert selskapet for manglende rutiner og utilstrekkelig testing, spesielt fordi leverandørene selv har testet spillene. Etter en ny feil i Lotto-trekningen denne helgen, der det tok et døgn å identifisere over 50 millionvinnere, har tilsynet kontaktet Kulturdepartementet for å stille strengere krav. Tidligere feil inkluderer feilutbetalinger, manglende selvutelukkingsmuligheter for Apple-brukere og feil i Eurojackpot-trekningen. Norsk Tipping erkjenner kritikken og lover samarbeid og forbedringer. Lotteritilsynet krever også bedre informasjonsflyt og uavhengige testinstitutter for spillkontroll. Direktør Atle Hamar understreker at Norsk Tipping må sikre trygge og sosialt ansvarlige spill for å opprettholde troverdigheten til den norske spillmodellen, uavhengig av kostnader eller overskudd til gode formål.
5 timer siden
Norsk Tipping risikerer en stor bot etter at en systemfeil påvirket trekninger i flere år. Feilen ga enkelte spillere en urettferdig fordel.
2 dager siden
En tragisk drukningsulykke i Åmli setter søkelys på manglende mobildekning. Store områder i Norge mangler dekning, noe som skaper beredskapsproblemer.
5 timer siden
Lotteritilsynet varsler en stor bot til Norsk Tipping. Årsaken er problemer med lottotrekninger over flere år.