Nyhetssaker

Telenor ilagt rekordbot på 50 millioner for nødnummerproblemer høsten 2024

VG logoNettavisen logoTV2 logoNRK logoe24 logo

6 artikler

økonomi og næringsliv

16 dager siden

Telenor ilagt rekordbot på 50 millioner for nødnummerproblemer høsten 2024

Hovedpunkter

  • Nkom har ilagt Telenor et gebyr på 50 millioner kroner for brudd på ekomloven etter problemer med nødnummertjenesten.
  • Nødnumrene 110, 112 og 113 var berørt ved flere anledninger høsten 2024.
  • Nkom kritiserer Telenor for manglende risikovurderinger og utilstrekkelige reserveløsninger.
  • Nkom foreslår at flere leverandører bør tilby nødnummertjenester.
  • Telenor beklager hendelsene og er pålagt å utarbeide en handlingsplan innen 1. juni.

Vurderinger (AI)

Opplysendende6.8
Dybde5.5
Positivitet4.5
Anbefaling7.8

Sammendrag

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har ilagt Telenor et gebyr på 50 millioner kroner etter problemer med nødnumrene 110, 112 og 113 høsten 2024. Problemene oppsto ved fire anledninger i august, september, oktober og november, og i november ble nesten 1500 nødanrop berørt. Nkom kritiserer Telenor for manglende risikovurderinger, utilstrekkelige reserveløsninger og 22 brudd på ekomloven. Nkom foreslår at flere leverandører bør tilby nødnummertjenester, mens Telenor mener én aktør bør ha totalansvaret. Telenor beklager hendelsene og er pålagt å utarbeide en handlingsplan innen 1. juni, som må godkjennes av Nkom. Selskapet har frist til 17. mars for å gi tilbakemelding før et endelig vedtak fattes.

Artikler i saken

Nkom varsler gebyr på 50 millioner etter nødnummer-kaos: – Telenor har gjort flere feil

e24 logoe24.no

16 dager siden

Nkom varsler Telenor gebyr på 50 millioner etter nødnummer-kaos

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) varsler Telenor et gebyr på 50 millioner kroner etter at nødnumrene var nede flere ganger høsten 2024. Nkom kritiserer Telenor for manglende risikovurdering og 22 brudd på lov og forskrift. Telenor beklager hendelsene og sier de tar det på største alvor. De mener også at det er manglende samsvar mellom myndighetenes forventninger til sikkerhet og betalingsvilje for tjenesten.

Telenor får tidenes høyeste bot for nødnummer-svikt

NRK logonrk.no

16 dager siden

Telenor får rekordbot på 50 millioner for nødnummer-problemer

Telenor har fått en bot på 50 millioner kroner av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) etter problemer med nødnumrene høsten 2024. Dette er den største boten Nkom har gitt. Nkom kritiserer Telenor for manglende rutiner og risikovurderinger, som de mener kunne ha forhindret svikten. Telenor beklager hendelsene og sier de jobber for å sikre at det ikke skjer igjen. Nkom foreslår også at flere operatører bør involveres i nødnummertjenesten for å sikre bedre beredskap.

Telenor beklager etter nødnummertrøbbel – får gebyr på 50 millioner

TV2 logotv2.no

16 dager siden

Telenor bøtelagt med 50 millioner for nødnummertrøbbel

Telenor er ilagt et gebyr på 50 millioner kroner av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) etter problemer med nødnummertjenesten høsten 2024. Ved fire anledninger opplevde folk vanskeligheter med å nå nødetatene. Nkom foreslår at flere leverandører enn Telenor bør tilby nødnummertjenester. Telenor beklager hendelsene, tar Nkoms rapport på alvor og lover å iverksette tiltak for å hindre at lignende hendelser skjer igjen. Selskapet må utarbeide en handlingsplan innen 1. juni som skal godkjennes av Nkom.

Nkom slakter Telenor i nødnummerrapport

e24 logoe24.no

16 dager siden

Nkom ilegger Telenor gebyr på 50 millioner etter nødnummertrøbbel

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) varsler Telenor et gebyr på 50 millioner kroner etter flere tilfeller av vanskeligheter med å nå nødnumrene høsten 2024. Nkom kritiserer Telenor for 22 brudd på ekomloven, inkludert manglende risikovurderinger og utilstrekkelige reserveløsninger. Nkom foreslår at flere leverandører enn Telenor bør tilby nødnummertjenester. Telenor mener derimot at én myndighetsaktør bør ha totalansvar for nødmeldingstjenesten.

Nkom varsler gebyr til Telenor på 50 millioner kroner etter nødnummertrøbbel

Nettavisen logonettavisen.no

16 dager siden

Nkom ilegger Telenor 50 millioner i gebyr for nødnummertrøbbel

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har varslet Telenor om et gebyr på 50 millioner kroner etter at flere opplevde problemer med å nå nødnumrene høsten 2024. Nkom kritiserer Telenor for manglende risiko- og sikkerhetsvurderinger, samt fravær av tilstrekkelige reserveløsninger, og har dokumentert 22 overtredelser av ekomloven. Som en løsning foreslår Nkom at flere leverandører enn bare Telenor bør tilby nødnummertjenester. Telenor beklager situasjonen og forsikrer at de tar Nkoms tilsynsrapport alvorlig. Selskapet er pålagt å utarbeide en handlingsplan innen 1. juni, som må godkjennes av Nkom. Problemene medførte at folk fire ganger i høst opplevde begrenset eller ingen mulighet til å kontakte nødetatene.