John-Georg Brandtzæg bruker stoppeklokke for å unngå fartsbot i Freifjordtunnelen. Han bruker en utregnet tid på fire minutter som veiledning for å holde fartsgrensen.
Statens vegvesens fartsmålinger viser en nedgang i fartsovertredelser etter at fotobokser ble installert. Trygg Trafikk er skeptisk til tidtaking som metode og anbefaler heller bruk av cruisekontroll for å holde jevn fart.
Brandtzæg mener metoden fungerer godt og gir bedre kontroll over hastigheten, og at han kjører roligere nå enn før.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
I 2024 betalte norske bilister 346 millioner kroner i fotoboksbøter, fordelt på 83 408 bøter, og 463 førerkort ble beslaglagt. Fotoboksene i Operatunnelen i Oslo var mest aktive. Utrykningspolitiet (UP) melder om en positiv utvikling over tid, med en økende andel kjøretøy som overholder fartsgrensene. Det finnes rundt 430 fotobokser i Norge, og flere vil bli installert i 2025. I 2023 var inntektene fra fotobokser 334 millioner kroner.
4 måneder siden
Statens vegvesen og politiet har innført nye føringer for bruk av fotobokser etter bestilling fra Samferdselsdepartementet. Målet er å bruke fotobokser mer proaktivt for å øke trafikksikkerheten. Tidligere krav om personskadeulykker på strekningen er fjernet, og det er nå tilstrekkelig at minst 20 prosent av trafikken overskrider fartsgrensen. I tillegg kan fotobokser settes opp i tunneler over 500 meter uten forutgående fartskontroll. Vegvesenet understreker at fotoboksene er ment å hjelpe bilistene, ikke plage dem, og at plassering fortsatt skal være veloverveid. Det er nå 428 fotobokser i Norge.
4 måneder siden
I Sverige har bilister begynt å bruke refleks-teip på bilskiltene for å unngå å bli tatt av fotobokser. Refleks-teipen skjuler registreringsnummeret når fotoboksen tar bilde. Svensk politi har bekreftet å ha sett dette trikset i bruk og advarer om at det kan føre til bøter, uavhengig av om man har kjørt for fort. Statens Vegvesen i Norge kjenner ikke til utbredt bruk av refleks-teip her til lands. De påpeker at norske fotobokser har avansert teknologi og at pregede bilskilt gjør det vanskeligere å unngå identifisering. Vegvesenet oppfordrer alle til å respektere fartsgrenser og fotobokser for å øke trafikksikkerheten.
4 måneder siden
Nye retningslinjer fra Statens vegvesen og politiet, bestilt av Samferdselsdepartementet, åpner for at det kan settes opp flere fotobokser. Tidligere var det et krav om at det måtte ha vært personskadeulykker på strekningen for å sette opp fotoboks. Nå er det tilstrekkelig at minst 20 prosent kjører over fartsgrensen, eller at det er vanskelig for politiet å drive fartskontroll, for eksempel i lange tunneler. Målet er å bruke fotobokser mer proaktivt for å øke trafikksikkerheten. Det er per nå 428 fotobokser i Norge.
2 måneder siden
Regjeringen foreslår å forby varsling av trafikkontroller via apper og annet utstyr, med begrunnelsen at det øker risikoen for utrygge veier. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) mener slik varsling undergraver hensikten med kontrollene, spesielt knyttet til ruskjøring og høy fart. Lovforslaget er sendt ut på høring med mål om vedtak før sommeren. Safedrive, en norsk aktør i markedet, argumenterer for at de bidrar positivt til trafikksikkerheten ved å varsle om farer som dyr og hindringer, og at de aktivt jobber for å unngå varsling av ruskontroller. Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kritiserer forbudet og mener regjeringen burde samarbeide med Safedrive.
3 måneder siden
Regjeringen foreslår å øke bøtesatsene for trafikkovertredelser, som mobilbruk og kjøring på rødt lys, til 10.450 kroner. Dette gjøres for å holde tritt med prisveksten. Tidligere samferdselsminister Jon Georg Dale, som selv har fått fartsbot, har vært med på å øke satsene. Politiet er uenige og mener satsene er høye nok. En rapport fra Transportøkonomisk institutt viser at økte bøter har mindre effekt på trafikksikkerheten enn økt politikontroll. Statssekretær Tom Kalsås mener likevel at justering av bøtesatsene er nødvendig for å opprettholde den forebyggende effekten.
2 måneder siden
Artikkelen avkrefter myten om at fotobokser bare er aktive av og til, og understreker at de er i drift 90% av tiden. Statens vegvesen opplyser at alle fotobokser har kamera, og er operative både dag og natt, med unntak av vedlikehold. Et rødt blink betyr at du har kjørt for fort, og nye strekningsmålinger er planlagt på flere veier. Artikkelen råder folk til å holde fartsgrensen.
1 måned siden
De siste sju månedene har Norge opplevd en nedgang i antall trafikkdrepte, noe Statens vegvesen anser som positivt. Hittil i år har syv personer omkommet i trafikken, og ti fylker har ingen registrerte dødsfall. Vegvesenet tilskriver nedgangen systematisk trafikksikkerhetsarbeid, inkludert bruk av midtrekkverk og bedre føreropplæring. En ny nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet er under utvikling, med fokus på risikogrupper som motorsyklister og unge, samt bekjempelse av fart og rus.
3 måneder siden
En kjørelærer advarer bilister mot å stole blindt på bilenes antisklisystemer (ESP) i glatt føre. Systemene kan reagere så raskt at sjåføren ikke merker hvor glatt det faktisk er, noe som kan føre til uforsiktig kjøring. Selv om Trygg Trafikk mener at ESP-systemer reduserer ulykkesrisikoen, påpeker Vegvesenet at slike systemer også kan fjerne fokus fra trafikken. Kjørelæreren understreker at fart og avstand til andre biler er avgjørende for sikkerheten, og anbefaler å kjøre sakte nok til at systemene ikke trenger å gripe inn. Flere bilister har opplevd vanskelige kjøreforhold den siste tiden.
3 måneder siden
Antallet bilister som bøtelegges for mobilbruk har gått ned, viser tall fra Utrykningspolitiet (UP). I 2024 fikk 5838 førere bot, en nedgang fra året før og nesten en halvering fra 2022. UP mener dette skyldes de høye bøtesatsene, som har økt fra 1700 kroner i 2021 til 10.200 kroner i dag. UP-sjef Knut Smedsrud er fornøyd med utviklingen og mener de høye bøtene virker avskrekkende. Totalt betalte nordmenn nesten 60 millioner kroner i mobilbøter i 2024. UP kontrollerte over 30.000 førere i fjor, og 2,4 prosent av dem brukte mobilen bak rattet.