Nyhetssaker

Nye regler åpner for flere fotobokser

Nettavisen logo

Nettavisen

208 ord

annet

2 måneder siden

Nye retningslinjer: Åpner for flere fotobokser

Hovedpunkter

  • Nye retningslinjer åpner for flere fotobokser.
  • Kravet om personskadeulykker for å sette opp fotoboks er fjernet.
  • Fotobokser kan settes opp der minst 20 prosent kjører for fort.
  • Fotobokser kan settes opp i tunneler over 500 meter uten fartsmåling.
  • Det er nå 428 fotobokser i Norge.

Vurderinger (AI)

Opplysendende7
Dybde6
Positivitet7
Anbefaling8

Sammendrag

Nye retningslinjer fra Statens vegvesen og politiet, bestilt av Samferdselsdepartementet, åpner for at det kan settes opp flere fotobokser. Tidligere var det et krav om at det måtte ha vært personskadeulykker på strekningen for å sette opp fotoboks. Nå er det tilstrekkelig at minst 20 prosent kjører over fartsgrensen, eller at det er vanskelig for politiet å drive fartskontroll, for eksempel i lange tunneler. Målet er å bruke fotobokser mer proaktivt for å øke trafikksikkerheten. Det er per nå 428 fotobokser i Norge.

Liknende artikler

Store endringer

Dagbladet logodagbladet.no

2 måneder siden

Nye regler for fotobokser gir flere plasseringer

Statens vegvesen og politiet har innført nye føringer for bruk av fotobokser etter bestilling fra Samferdselsdepartementet. Målet er å bruke fotobokser mer proaktivt for å øke trafikksikkerheten. Tidligere krav om personskadeulykker på strekningen er fjernet, og det er nå tilstrekkelig at minst 20 prosent av trafikken overskrider fartsgrensen. I tillegg kan fotobokser settes opp i tunneler over 500 meter uten forutgående fartskontroll. Vegvesenet understreker at fotoboksene er ment å hjelpe bilistene, ikke plage dem, og at plassering fortsatt skal være veloverveid. Det er nå 428 fotobokser i Norge.

Fotobokser: UP håvet inn nesten 350 millioner kroner

Nettavisen logonettavisen.no

1 måned siden

Fotobokser: 346 millioner i bøter og mange førerkortbeslag i 2024

I 2024 betalte norske bilister 346 millioner kroner i fotoboksbøter, fordelt på 83 408 bøter, og 463 førerkort ble beslaglagt. Fotoboksene i Operatunnelen i Oslo var mest aktive. Utrykningspolitiet (UP) melder om en positiv utvikling over tid, med en økende andel kjøretøy som overholder fartsgrensene. Det finnes rundt 430 fotobokser i Norge, og flere vil bli installert i 2025. I 2023 var inntektene fra fotobokser 334 millioner kroner.

Knuser myte

Dagbladet logodinside.dagbladet.no

1 måned siden

Fotobokser: Kamera er alltid på – en dyr misforståelse å kjøre for fort

Artikkelen avkrefter myten om at fotobokser bare er aktive av og til, og understreker at de er i drift 90% av tiden. Statens vegvesen opplyser at alle fotobokser har kamera, og er operative både dag og natt, med unntak av vedlikehold. Et rødt blink betyr at du har kjørt for fort, og nye strekningsmålinger er planlagt på flere veier. Artikkelen råder folk til å holde fartsgrensen.

Kan ramme over 100 000

Dagbladet logodinside.dagbladet.no

1 måned siden

Samferdselsdepartementet vil forby Safedrive – Splittelse på Stortinget

Samferdselsdepartementet nærmer seg et lovforslag om forbud mot varslingsenheter som Safedrive, som varsler om fotobokser og trafikkontroller. Over 100 000 kjøretøy er utstyrt med enheten. Safedrive argumenterer for at deres varslinger øker trafikksikkerheten, men UP og samferdselsministeren mener det svekker den preventive effekten av politikontroller. Det er politisk uenighet om forbudet, med FrP og Høyre som er kritiske.

Skyter i været

Dagbladet logodagbladet.no

1 måned siden

Nok en økning i trafikkbøter foreslås

Samferdselsdepartementet foreslår nok en økning i trafikkbøter, noe som vil føre til at bøter for mobilbruk, kjøring på rødt lys og for kort avstand til bilen foran øker til 10 450 kroner. Dette kommer etter to tidligere økninger de siste årene. Politidirektoratet protesterer mot forslaget og mener bøtene nå er høye nok, og at økt kontroll er et bedre virkemiddel. De frykter også at høye bøter rammer de med dårlig råd hardest. Samferdselsdepartementet forsvarer forslaget med at bøtenes forebyggende effekt reduseres over tid hvis satsene ikke justeres i takt med prisstigningen.

Trafikkbøtene skal stige – igjen

Nettavisen logonettavisen.no

1 måned siden

Regjeringen vil øke trafikkbøter, møter motstand fra politiet

Regjeringen planlegger å øke trafikkbøtene i år, etter betydelige økninger i 2023 og 2024. Dette begrunnes med behovet for å opprettholde bøtenes forebyggende effekt i takt med prisveksten. Forslaget møter imidlertid motstand fra politiet, som mener bøtesatsene allerede er høye nok. Politidirektoratet og UP argumenterer for at det er viktigere å øke risikoen for å bli tatt enn å øke bøtesatsene ytterligere. Samferdselsdepartementet står fast på at jevnlig justering er nødvendig for å sikre at bøtene fortsatt har en avskrekkende virkning.

Skyhøye bøtesatser plyndrer bilister uten å bedre sikkerheten

Nettavisen logonettavisen.no

5 dager siden

Kritikk mot regjeringens økning av trafikkbøter: Ingen bevis for bedre sikkerhet

Regjeringen har økt bøtesatsene for trafikkovertredelser med 40 prosent på tre år, til tross for at Politidirektoratet mener det ikke gir bedre trafikksikkerhet. Politidirektoratet påpeker at bøtene allerede er høye nok, og at økningen primært er for å øke statens inntekter. Flere bilorganisasjoner, som NAF og KNA, protesterer også og savner en faglig begrunnelse for de høye satsene, og mener økningen virker usosial og urettferdig. Samferdselsministeren har valgt å øke bøtesatsene ytterligere, selv om forskning viser at tidligere skjerpelser har hatt effekt, men at de nye ikke har noen dokumentert virkning.

Trafikkbøtene skal opp igjen – møter kraftig motbør frå politiet

NRK logonrk.no

1 måned siden

Politiet kritisk til økning i trafikkbøter

Regjeringen ønsker å øke trafikkbøtene for å holde tritt med prisveksten, men møter motstand fra politiet. Politidirektoratet viser til forskning som indikerer at økning i bøtesatser har minimal effekt på trafikksikkerheten, og at økt politikontroll er et mer effektivt tiltak. Både UP og Norges Lastebileier-Forbund er kritiske til de høye bøtene, som de mener rammer unge sjåfører hardt og fører til merarbeid for politiet. Samferdselsdepartementet forsvarer økningen med at det er nødvendig for å opprettholde bøtenes preventive effekt.

Nå øker trafikkbøtene: – De færreste har så mye penger liggende

Nettavisen logonettavisen.no

1 time siden

Økte trafikkbøter møter kritikk – unge sjåfører ønsker flere kontroller

Regjeringen øker flere trafikkbøter, inkludert boten for mobilbruk i bil, noe som møter kritikk fra politiet og NAF. Kritikere mener økningen er for liten og at hyppigere politikontroller er et mer effektivt tiltak. Unge sjåfører tror økningen kan ha en viss effekt, men er enige i at hyppige kontroller er viktigere. Regjeringen forsvarer økningen med at bøtenes forebyggende effekt reduseres over tid hvis satsene ikke justeres etter prisutviklingen.

Fikk fartsbot som statsråd – økte bøtesatsene

TV2 logotv2.no

1 måned siden

Regjeringen øker bøtesatser etter tidligere ministers fartsbot

Regjeringen foreslår å øke bøtesatsene for trafikkovertredelser, som mobilbruk og kjøring på rødt lys, til 10.450 kroner. Dette gjøres for å holde tritt med prisveksten. Tidligere samferdselsminister Jon Georg Dale, som selv har fått fartsbot, har vært med på å øke satsene. Politiet er uenige og mener satsene er høye nok. En rapport fra Transportøkonomisk institutt viser at økte bøter har mindre effekt på trafikksikkerheten enn økt politikontroll. Statssekretær Tom Kalsås mener likevel at justering av bøtesatsene er nødvendig for å opprettholde den forebyggende effekten.