Maria Arredondo har oppnådd stor suksess i Kina med låten «Burning», som har blitt strømmet over 1,687 milliarder ganger. Hun reiser tilbake til Kina for møter og opptredener etter at låten har blitt svært populær.
Siden oktober i fjor har hun blitt strømmet 470 millioner ganger, mye takket være TV-opptredener og aktivitet på sosiale medier. En viktig faktor for suksessen er at en kjent kinesisk spillkjendis ved navn «BurNIng» bruker låttittelen som sitt varemerke.
Artisten Feng Timo har også bidratt med coverversjoner. Universal Music Norway roser Arredondos harde arbeid og dedikasjon.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Theresa Frostad Eggesbø, kjent fra TV-seriene «Skam» og «Ragnarok», opplever nå suksess som artist i Tyrkia under navnet Resa Saffa Park. Hennes versjon av den tyrkiske hitlåten «Beni Vur» har fått over 300.000 strømminger på Spotify. Eggesbø har turnert i Tyrkia og beskriver fansen som varme og inkluderende. Hun har tidligere opplevd at mange tyrkiske fans liker musikken hennes. Musikkeksperter mener hennes melankolske drømmepop treffer en nerve hos tyrkiske lyttere, og sammenligner henne med artister som Lana Del Rey. Eggesbø føler seg mer hjemme i den tyrkiske musikkbransjen og setter pris på melankolien og lengselen i musikken. Flere norske artister har opplevd suksess i utlandet før de har blitt store i Norge.
2 måneder siden
Influenser Emilie Nereng ble kontaktet av superstjernen Jason Derulo etter at han hadde sett hennes virale TikTok-video fra en Coldplay-konsert i London. Videoen, som viser hvordan konserten ser ut gjennom Coldplays «moon glasses», har oppnådd 76 millioner visninger. Derulos team kontaktet Nereng for å få tillatelse til å bruke videoen på hans YouTube-kanal, noe hun umiddelbart godkjente. Nereng forteller at hun er overrasket over den enorme oppmerksomheten videoen har fått, og spekulerer i at kombinasjonen av en fengende åpning, kort format og Coldplays popularitet kan være årsaken til suksessen.
12 dager siden
Synne Vo opplever suksess med sin nye singel «Her vil e vær», som har fått stor spredning på TikTok. Hun reflekterer over blandede anmeldelser av debutalbumet og ser frem mot lanseringen av «PS. Kanskje det går» 25. april. Artistens låtskrivertalent anerkjennes gjennom «Team Pølsa»-suksessen med «Slå hjerte, slå» og en nominasjon til «årets låt» ved Spellemannprisen for Delaras «Siste dans». Nylig mottok hun Dialektprisen for sin bruk av gudbrandsdalsdialekt, noe hun feiret med dialektquiz.
2 måneder siden
Aurora sin sang «Runaway» har nådd én milliard strømminger på Spotify, nesten ti år etter utgivelsen. Sangen, som ble skrevet da hun var 12 år, ble en signaturlåt og gikk viralt på TikTok i 2021, noe som førte den til Spotifys Topp 20 internasjonalt. Denne økningen i popularitet førte til at sangen oppnådde over en million daglige avspillinger på sitt høyeste. Aurora har beskrevet sangen som et ønske om å komme hjem og føle seg trygg, en følelse som ble forsterket av hennes omfattende turnévirksomhet. Hun samler nå inn fanminner for å feire sangens 10-årsjubileum. Flere andre sanger når også én milliard strømminger på Spotify.
2 måneder siden
En oppsummering av strømmetallene fra årets «Hver gang vi møtes»-sesong viser at Astrid S topper listen med 9 millioner strømminger, fulgt av Kjartan Lauritzen med 8 millioner. Carola Häggkvist har færrest med 1,5 millioner. Kjartan Lauritzens versjon av «Fångad av en stormvind» og Astrid S’ tolkning av «Det regnar i Stockholm» er de mest populære låtene fra sesongen. Ina Wroldsen har også markert seg med flere låter over en million strømminger, inkludert egne komposisjoner. Astrid S og Stig Brenners cover av Kjartan Lauritzens «Få det på» er også svært populær og nærmer seg raskt en million strømminger.
3 måneder siden
Astrid S opplever overraskende internasjonal suksess med sine norske sanger fra TV-programmet «Hver gang vi møtes». Opprinnelig ment for et nordisk publikum, ble sangene utgitt globalt etter etterspørsel fra fans i land som Taiwan, Egypt og Japan. Astrid S, som nå driver sin egen label, synes det er gøy å jobbe for noe eget. Kaizers Orchestra har også erfart internasjonal interesse for norsk musikk, og mener at det handler om å ha en unik identitet. Music Norway bekrefter en økende global interesse for norsk musikk, uavhengig av språk. Til tross for suksessen, planlegger Astrid S å fortsette med engelske sanger.
5 dager siden
Billie Eilish holdt sin første av to konserter i Avicii Arena i Stockholm, hvor hun fikk strålende anmeldelser fra flere svenske medier. Aftonbladets Markus Lasson kalte henne «verdens kuleste popstjerne» og fremhevet publikums sterke engasjement, spesielt under låten «Birds of a Feather». Expressens Anders Dahlbom beskrev konserten som en transformasjon av Eilishs musikk til arena-drepere, mens Dagens Nyheters Sara Martinsson sammenlignet henne med Madonna for hvordan hun definerer sin tidsalder gjennom musikken. Svenska Dagbladet var noe mer kritisk, men anerkjente fortsatt kvaliteten på showet. Under konserten takket Eilish sin mor og bror, og kommenterte også den vanskelige situasjonen i USA. Fansen ser nå frem til hennes konsert i Bærum som en del av Europa-turneen «Hit Me Hard and Soft: The Tour».
2 måneder siden
Kyle Alessandro (18) gikk rett til topps på Spotify Norge med sin MGP-vinnerlåt «Lighter». Låten oppnådde over 72.000 avspillinger og toppet den daglige Top 50-listen. Alessandro uttrykker stor overraskelse og takknemlighet for suksessen, og forteller at låten er inspirert av morens sykdomsperiode. Han ser nå frem til Eurovision Song Contest i Sveits, hvor han har ambisjoner om å vinne. I MGP-finalen var Alessandro favoritt og fikk mange høye poeng fra de internasjonale juryene. Eurovision-finalen finner sted 17. mai i Basel.
1 måned siden
Silje Vatne Ersland, gründeren bak klesmerket Kattnakken, har opplevd stor suksess med regnklede for barn. Selskapet har hatt ein imponerande omsetningsvekst sidan 2013, og i 2024 nådde dei 46,9 millionar kroner i omsetnad. Kattnakken er det mest søkte barneklesmerket på Finn.no, noko som viser merkets popularitet blant foreldre som ønsker kvalitetsklede til barna sine. Vatne Ersland meiner at fokus på kvalitet, gjenbruk og det at ho sjølv er frå Vestlandet, har vore viktige faktorar for suksessen. Nylig har selskapet investert i eit nytt robotlager for å auka kapasiteten og møta den aukande etterspurnaden.
2 måneder siden
Kaja Høglunds klesmerke Murlong Cres har opplevd rekordvekst de siste to årene, med en omsetningsøkning fra 1,97 millioner kroner til 5,09 millioner kroner på ett år. Veksten skyldes markedsføring på sosiale medier, kjendiser som bruker plaggene, og et nytt samarbeid med Amalie Snøløs. Høglund startet bedriften under pandemien og har fokusert på organisk vekst på sosiale medier for å nå kunder internasjonalt. Elsa-kjolen ble en bestselger etter at Elsa Hosk brukte den, og har blitt populær for enklere bryllup.