Til tross for svindyre priser, er lutefisk fortsatt en populær førjulstradisjon på restauranter i Oslo. Selv om få spiser lutefisk på selve julaften, strømmer folk til for å nyte retten i ukene før jul.
Prisene har steget betydelig siden 2018, og en lutefiskmiddag koster nå over 700 kroner på de fleste restauranter. Likevel melder flere restauranter om rekordhøy etterspørsel og salg av lutefisk denne sesongen.
Enkelte steder har allerede begynt å ta imot reservasjoner for neste år. Restauratører observerer også en endring i julebordskulturen, med mer fokus på mat og drikke og mindre fyll.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
21 dager siden
Flere restauranter i Oslo og Bergen opplever stor rift om bordreservasjoner for 17. mai, og mange er i ferd med å bli fullbooket. Særlig uteserveringene er populære, og noen steder starter booking flere måneder i forveien. Prisene varierer, med flere restauranter som tilbyr pakketilbud inkludert mat og drikke. Det anbefales å reservere bord tidlig for å sikre seg plass. Noen restauranter melder også om at de har mottatt bestillinger for neste års nasjonaldagsfeiring.
4 måneder siden
Mange norske utesteder holder stengt på nyttårsaften, hovedsakelig på grunn av høye kostnader og lavt besøk i romjulen. Unntaket er steder som Kullt i Oslo, som arrangerer store fester. En trend viser at flere nordmenn går ut på byen på nyttårsaften, inspirert av kontinentale vaner. Dette er en endring fra tidligere, da hjemmefester var mer vanlig. I tillegg endres mattradisjonene, med kalkun som et populært alternativ. Restaurantbransjen i Oslo har opplevd nedgang i omsetning i 2024, men noen har hatt vekst gjennom turisme.
4 måneder siden
Nordmenn trosser dyrtiden og kjøper dyre julegaver som AirPods, store TV-er og avanserte robotstøvsugere. Elektronikk er populært, men også tradisjonelle gaver som bøker og brettspill selger godt. Sminkespeil har overraskende blitt en bestselger. Butikkene ser en økning i salg av premiumprodukter, til tross for økonomisk usikkerhet. Nye trender inkluderer «kjærestespill» og leker for voksne. Mange startet julehandelen tidlig, men butikkene forventer fortsatt stor pågang de siste dagene før jul.
4 måneder siden
Til tross for dyrtiden, melder butikker om god julehandel med økt salg sammenlignet med fjoråret. Spesielt populære er merkevarer som Lululemon, Ugg og det norske merket Caspara. Helsefokuserte gaver som lysterapilamper og elektronikk som airfryers er også ettertraktet. I tillegg er det stor etterspørsel etter brettspill som Kluster, Lego-blomster, treredskaper, stekepanner og Mummikopper. Mange butikker opplever at kundene bruker mer penger per gave i år. Det er en forsiktig salgsvekst, spesielt for tekstil og utstyr til hus og hjem, mens sportsbutikker har det tøffere.
4 måneder siden
Rune Rake, en kjent matanmelder, har rost en oppgradert versjon av lutefisk servert på en Michelin-restaurant. Retten inneholdt trøfler og en smørrik saus. Jørn Hoel, kjent som "trøffelhelt", påpeker at trøfler er en eksklusiv råvare, men har tidligere brukt det i lutefiskretter. Flere kokker ser potensialet i lutefisk med trøffel, men bemerker den høye prisen. Artikkelen foreslår også alternative måter å bruke lutefisk på, som i suppe eller taco, for å unngå tradisjonelle julematrester.
4 måneder siden
Priskrigen på julevarer har ført til stor etterspørsel og hamstring i butikkene. Flere populære juleprodukter, som juleøl, marsipan og grøt, er vanskelig å få tak i. Leverandørene melder om at de ikke har kapasitet til å produsere mer av enkelte varer før jul. Coop har innført en maksgrense for antall julevarer per kunde for å forhindre hamstring. Både Kiwi og Rema 1000 melder om høy omsetning, men også risiko for tomme hyller. Ringnes bekrefter at det ikke produseres mer billig juleøl.
2 måneder siden
Stadig flere Oslo-folk har oppdaget at man ikke trenger å bo på hotell for å spise frokost der, og hotellfrokoster har blitt en populær trend. Flere hoteller melder om økt interesse, både fra privatpersoner og bedrifter som bruker frokosten som en sosial møteplass. Hotellsjefene forklarer at frokost er en rimelig måte å oppleve luksus i hverdagen, og at det er et godt alternativ til kafébesøk. I helgene er det rift om plassene, og hotellene anbefaler å reservere bord eller komme tidlig for å sikre seg en plass.
1 måned siden
Prisene på fersk torsk har steget til historisk høye nivåer, spesielt for skrei, på grunn av reduserte kvoter og endringer i fiskens vandring. Dette fører til at torsk nærmer seg å bli en luksusvare i Norge. Fiskere har hatt høyere inntekter til tross for redusert fangst, men markedet opplever en nedgang i torskekonsumet da forbrukerne ser etter billigere alternativer. Sjømatrådet anbefaler å utforske andre fiskesorter som sei, lange og steinbit for å kompensere for de høye torskeprisene.
4 måneder siden
En ny undersøkelse viser at Grandiosa er populært i julen, med nesten en fjerdedel av befolkningen som spiser det. Salget øker med 20 prosent i denne perioden, og Coop Prix forventer rekord med et tilbud på 30 kroner. Grandiosa er en lokkevare som varierer i pris, og ernæringsfysiologer påpeker at pris påvirker folks matvalg. Coop forsvarer sine tilbud med at de også har kampanjer på sunnere alternativer, og hevder å ta samfunnsansvar.
16 dager siden
Artikkelen undersøker nordmenns betalingsvillighet for bordreservasjoner på 17. mai, der priser kan nå 60.000 kroner på populære utesteder som Taket i Oslo. Daglig leder argumenterer for at prisen reflekterer en eksklusiv opplevelse, mens en forbrukerøkonom advarer mot å overskride egne økonomiske grenser for en Instagram-vennlig feiring. I Bergen ser man en økende trend med bordreservasjoner for å sikre komfort og unngå kø. Artikkelen fremhever spenningen mellom de som prioriterer en kostbar feiring og de som søker rimeligere alternativer, samt viktigheten av å ta hensyn til andres økonomiske situasjon i feiringen.