En undersøkelse viser at seks av ti nordmenn synes det er akseptabelt å gi bort gaver man har mottatt, men det bør gjøres i hemmelighet. Kvinner er mer positive til regifting enn menn, spesielt de mellom 30 og 39 år.
En filosof mener at giveren har eierskap til gaven og at mottaker bør vise takknemlighet. Samtidig argumenterer en miljøorganisasjon for mer regifting for å redusere forbruk.
En ekspert mener at ønskelister fjerner gleden ved å gi den perfekte gaven, som er noe mottakeren ikke visste at hen ønsket seg.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Artikkelen tar for seg bekymringen rundt overflod av julegaver til barn og det økende fokuset på dyre gaver. Isabelle Ringnes mener foreldre må begrense antall gaver for å lære barna verdien av dem. Ole Robert Reitan deler erfaringer om at hans familie måtte redusere antall gaver fordi barna ble overveldet. Samtidig viser Vipps' digitale ønskelister at mange nordmenn ønsker seg kostbare gaver. Vipps har fått kritikk for å bidra til kjøpepress, men argumenterer for at de bidrar til færre bomkjøp. De har også lansert lister med forslag til gratis gaver.
4 måneder siden
En undersøkelse viser at to av tre nordmenn irriteres over mobilbruk i juleselskap. Kvinner og eldre er de som irriteres mest, mens unge, ironisk nok, både irriteres og bruker mobilen hyppig. Psykolog Kirsten Resaland anbefaler et positivt fokus og felles aktiviteter for å redusere mobilbruken. Hun understreker at mobilbruk for noen kan være en måte å håndtere sosiale situasjoner på, og at det er viktig å vise forståelse. Generasjonsforskjeller i synet på mobilbruk er også tydelig.
4 måneder siden
Alkovettorganisasjonen Av-og-til advarer mot å gi alkohol i julegave, da det kan ha negative konsekvenser for mottakere med et anstrengt forhold til alkohol. En undersøkelse viser at syv av ti nordmenn har fått alkohol i gave de siste fem årene, og generalsekretær Ragnhild Kaski understreker viktigheten av å kjenne mottakeren godt før man gir slike gaver. Hun peker på at 90.000 barn i Norge har foreldre som drikker for mye, og at alkoholgaver kan forverre situasjonen for familier. Vinmonopolet bekrefter at salget av alkohol øker kraftig før jul, men oppfordrer til moderasjon rundt barn.
4 måneder siden
Mange ønsker å bytte julegaver de ikke er fornøyd med. For å bytte en vare kreves ofte en byttelapp, men det er mulig å bytte uten hvis man vet hvor varen er kjøpt. Nettkjøp har 14 dagers angrerett, og noen butikker har utvidet byttefrist i julen. Gaver kjøpt i utlandet kan være vanskelig å bytte. Forbrukerrådet anbefaler å ikke kaste byttelappen, og å bytte gaver innen fristen. Hvis bytting ikke er mulig, kan gaven gis videre eller selges. Det er sjeldent konflikter rundt bytting av julegaver.
4 måneder siden
Artikkelen gir syv tips for å ta mer miljøvennlige valg i julen. Det forventes at nordmenn vil bruke nesten 25.000 kroner hver på julehandel, noe som gir en stor miljøbelastning. Artikkelen foreslår å gi brukte gaver, redusere antall gaver, spise opp maten, bruke alternativ innpakning, lage gaver selv, gi opplevelser eller tjenester, og å finne gode nyttårsforsett. Det understrekes at gjenbruk og planlegging er nøkkelen til en mer bærekraftig julefeiring.
4 måneder siden
Etter jul er det mange som bytter gaver. En av fire nordmenn bytter gaver, men det er ingen lov som gir rett til bytte. Butikkene har egne betingelser, og byttelapp er viktig. Fristen for bytting varierer. Uten byttelapp kan det være vanskelig, men noen butikker er fleksible. Varen må være ubrukt og salgbar. Nettkjøp har 14 dagers angrerett, men byttevilkår varierer. Bruktbutikker kan også tilby byttelapper, men privatkjøp har ingen bytterett.
4 måneder siden
Artikkelen utforsker hvordan nordmenn pynter til jul gjennom tre ulike personligheter. Hege Jenvnaker-Øvstetun, også kalt «Nissemor», pynter tidlig med rødt, rustikt og mye lys. Kunsthistoriker Geir Thomas Risåsen holder seg til tradisjoner og pynter sent med oransje elementer. Interiørekspert Tone Kroken følger ingen regler og oppfordrer til personlig pynting. Artikkelen fremhever også en trend der grønne kranser erstatter hvite papirstjerner. De tre er uenige om når julepynten skal opp og ned, men er enige om at julepynt gjør dem lykkelige.
4 måneder siden
En ny undersøkelse viser at over halvparten av nordmenn ønsker priskrig før jul, til tross for at det fører til hamstring og tomme butikkhyller. Markedsprofessor Frank Lindberg mener priskrig er positivt for forbrukerne, da det øker konkurransen mellom dagligvarekjedene. Samtidig opplever noen forbrukere priskrigen som frustrerende, da det kan være vanskelig å få tak i varer. Dagligvarekjedene ønsker ikke å kommentere fremtidige priser, men signaliserer at priskrig vil fortsette. Coop har innført maksgrense på enkelte julevarer for å unngå matsvinn.
4 måneder siden
En ny undersøkelse fra Norstat viser at nordmenn, dansker og svensker har ulike preferanser når det gjelder hva de setter mest pris på i julen. Nordmenn foretrekker julemiddagen som høydepunktet, med 52% oppslutning, mens danskene setter kos og hygge innendørs høyest, med 70% enighet. Svenskene prioriterer juletradisjoner som det viktigste. Undersøkelsen viser også at det er delte meninger blant folk i Trondheim om hva som er viktigst i julen, med preferanser som varierer fra ferie til julemat og tradisjoner.
3 måneder siden
En fersk meningsmåling viser at et klart flertall av norske forbrukere ønsker faste lave priser i dagligvarebutikkene, fremfor hyppige tilbud. Forbruksforsker Karl Fredrik Tangen kritiserer dagligvarekjedenes komplekse rabattordninger, og mener de skaper forvirring og usikkerhet for kundene. Han hevder at kjedene bruker disse ordningene for å vanskeliggjøre prissammenligning, og at det er behov for reguleringer. Dagligvarekjedene Kiwi, Rema 1000 og Coop avviser kritikken og hevder at de har både faste lave priser og gode tilbud. Coop mener de har god innsikt i kundenes preferanser, og at kundene setter pris på rabatter og tilbud.