Popgruppen Ballinciaga mottok et varsel fra Helsedirektoratet om en bot på 2,4 millioner kroner for brudd på forbudet mot alkoholreklame i sosiale medier, da de markedsførte alkoholdrikken «Kald». Etter varselet slettet Ballinciaga alle sine innlegg på Instagram og TikTok.
I et tilsvar til Helsedirektoratet forklarte gruppen at materialslettingen ble gjort for å signalisere at de tok varselet alvorlig, unngå tvil rundt publiseringer og sikre etterlevelse av regelverket.
Til tross for dette, risikerer gruppen fortsatt bot, da Helsedirektoratets avgjørelse kan ha tilbakevirkende kraft.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Popgruppen Ballinciaga er varslet om en bot på 2,4 millioner kroner av Helsedirektoratet for ulovlig alkoholreklame. Reklamen skal ha skjedd i musikkvideoer, konserter og sosiale medier, rettet mot et ungt publikum. Helsedirektoratet ser alvorlig på dette, da alkoholloven skal beskytte mot slik reklame. Actis varslet om markedsføringen i fjor, og Ballinciagas management lovet å rette seg etter reglene. Styrelederen for drikken Kald, som er involvert, har sagt at de følger lover og regler.
2 måneder siden
Ballinciaga har slettet alle sine innlegg på Instagram og TikTok etter at Helsedirektoratet varslet et gebyr på over 2,4 millioner kroner for ulovlig alkoholreklame. Helsedirektoratet mener markedsføringen av alkoholdrikken «Kald» var spesielt problematisk da den rettet seg mot et ungt publikum. Divisjonsdirektør Linda Granlund understreker at all alkoholreklame er forbudt, og at de ser svært alvorlig på saken. Ballinciaga har tidligere kommunisert at de har tatt til seg kritikken og avsluttet promoteringen av alkohol. Managementet til gruppen har foreløpig ikke kommentert saken til media.
2 måneder siden
Helsedirektoratet har varslet Ballinciaga om en bot på over 2,4 millioner kroner for ulovlig markedsføring av alkoholdrikken «Kald». Direktoratet mener markedsføringen er spesielt alvorlig fordi den retter seg mot barn og unge via sosiale medier som YouTube, TikTok og Instagram, samt arrangementer. Produsenten av drikken kan også miste retten til å produsere «Kald». Ballinciaga har mulighet til å uttale seg før vedtaket fattes, men Helsedirektoratet kan ilegge tvangsmulkt i form av dagbøter dersom reklamen ikke fjernes. Gruppen har tidligere uttalt at de har sluttet med alkoholpromotering.
2 måneder siden
Helsedirektoratet anklager rapgruppen «Ballinciaga» for omfattende brudd på alkoholloven i markedsføringen av drikken «Kald». Direktoratet mener markedsføringen er rettet mot et ungt publikum, noe som anses som spesielt alvorlig. De vurderer å gi bandet millionbøter og krever at «Ballinciaga» umiddelbart retter opp feilene. Reklamen har foregått på flere sosiale medier, inkludert YouTube, TikTok og Instagram. Helsedirektoratet mener «Ballinciaga» har brutt samtlige punkter i reklameforbudet.
22 dager siden
Ballinciaga risikerer en millionbot fra Helsedirektoratet for markedsføring av alkoholholdig drikke «Kald». Helsedirektoratet reagerte på eksponering i musikkvideoer, arrangementer og likhet i design mellom Ballinciagas merkevare og «Kald»-produktene. Ballinciaga har slettet alt markedsføringsmateriell og endret designet på «Kald» for å imøtekomme kritikken. De argumenterer for at deres kunstneriske ytringer er beskyttet av ytringsfriheten. Helsedirektoratet kan ilegge gebyr selv om kravene etterkommes, og de vil ikke kommentere saken før den er ferdig behandlet.
3 måneder siden
John Arne Riise har mottatt et varsel fra Lotteritilsynet om ulovlig markedsføring av utenlandske pengespillselskaper på sine sosiale medier og hjemmeside. Lotteritilsynet truet med dagbøter på 10.000 kroner, med en maksgrense på 3.650.000 kroner, dersom han ikke fjernet reklamen innen 19. desember. Riise har svart Lotteritilsynet og bekreftet at han har bedt sitt team fjerne det aktuelle innholdet. Lotteritilsynet vil kontrollere om dette stemmer etter nyttårshelgen. Dette er ikke første gang Riise mottar et slikt varsel; han ble også advart i juni for ulovlig markedsføring av spillselskapet Kapoow.
3 måneder siden
John Arne Riise ble varslet av Lotteritilsynet for ulovlig markedsføring av utenlandske spillselskaper på sine sosiale medier og hjemmeside. Han ble truet med dagbøter på 10.000 kroner, med en maksimal bot på 3.650.000 kroner, dersom han ikke fjernet materialet innen 19. desember. Riise bekreftet at han hadde bedt sitt team fjerne det aktuelle innholdet, og Lotteritilsynet har nå bekreftet at han har rettet opp i forholdene. Riise har ikke ønsket å kommentere saken ytterligere.
2 måneder siden
Lotteritilsynet har varslet Norsk Tipping om en bot på opptil 36 millioner kroner. Bakgrunnen for boten er avvik som er funnet i pause- og utestengelsesverktøyet i Norsk Tippings spillapp, spesifikt for brukere med Apple-enheter. Disse avvikene anses som et brudd på gjeldende regelverk.
18 dager siden
Regjeringen foreslår bøter på opptil 25 millioner kroner for influensere og andre som driver med ulovlig reklame rettet mot barn. Barne- og familieministeren understreker at barn må beskyttes bedre mot ulovlig markedsføring, særlig reklame som bidrar til kroppspress. Forbrukertilsynet skal få økte virkemidler for å håndheve markedsføringsloven. Forbrukerrådet støtter forslaget og håper det vil skjerpe aktørene som selger reklame, og ønsker ytterligere innstramminger for markedsføring i sosiale medier og spill.
1 måned siden
Norsk Tipping er ilagt en bot på 36 millioner kroner av Lotteritilsynet på grunn av en feil i deres spillapp for Apple-brukere. Feilen, som varte i fire måneder, hindret spillere i å utestenge seg selv fra pengespill. Lotteritilsynet anser dette som et alvorlig brudd på loven, da Norsk Tipping har en viktig oppgave i å beskytte sårbare spillere. Selv om Norsk Tipping selv rapporterte avviket etter å ha blitt kontaktet av en kunde, mener tilsynet at boten er berettiget. Norsk Tipping aksepterer boten, men er uenig i størrelsen.