Ballinciaga risikerer en millionbot fra Helsedirektoratet for markedsføring av alkoholholdig drikke «Kald». Helsedirektoratet reagerte på eksponering i musikkvideoer, arrangementer og likhet i design mellom Ballinciagas merkevare og «Kald»-produktene.
Ballinciaga har slettet alt markedsføringsmateriell og endret designet på «Kald» for å imøtekomme kritikken. De argumenterer for at deres kunstneriske ytringer er beskyttet av ytringsfriheten.
Helsedirektoratet kan ilegge gebyr selv om kravene etterkommes, og de vil ikke kommentere saken før den er ferdig behandlet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Ballinciaga har slettet alle sine innlegg på Instagram og TikTok etter at Helsedirektoratet varslet et gebyr på over 2,4 millioner kroner for ulovlig alkoholreklame. Helsedirektoratet mener markedsføringen av alkoholdrikken «Kald» var spesielt problematisk da den rettet seg mot et ungt publikum. Divisjonsdirektør Linda Granlund understreker at all alkoholreklame er forbudt, og at de ser svært alvorlig på saken. Ballinciaga har tidligere kommunisert at de har tatt til seg kritikken og avsluttet promoteringen av alkohol. Managementet til gruppen har foreløpig ikke kommentert saken til media.
21 dager siden
Popgruppen Ballinciaga mottok et varsel fra Helsedirektoratet om en bot på 2,4 millioner kroner for brudd på forbudet mot alkoholreklame i sosiale medier, da de markedsførte alkoholdrikken «Kald». Etter varselet slettet Ballinciaga alle sine innlegg på Instagram og TikTok. I et tilsvar til Helsedirektoratet forklarte gruppen at materialslettingen ble gjort for å signalisere at de tok varselet alvorlig, unngå tvil rundt publiseringer og sikre etterlevelse av regelverket. Til tross for dette, risikerer gruppen fortsatt bot, da Helsedirektoratets avgjørelse kan ha tilbakevirkende kraft.
2 måneder siden
Popgruppen Ballinciaga er varslet om en bot på 2,4 millioner kroner av Helsedirektoratet for ulovlig alkoholreklame. Reklamen skal ha skjedd i musikkvideoer, konserter og sosiale medier, rettet mot et ungt publikum. Helsedirektoratet ser alvorlig på dette, da alkoholloven skal beskytte mot slik reklame. Actis varslet om markedsføringen i fjor, og Ballinciagas management lovet å rette seg etter reglene. Styrelederen for drikken Kald, som er involvert, har sagt at de følger lover og regler.
2 måneder siden
Helsedirektoratet har varslet Ballinciaga om en bot på over 2,4 millioner kroner for ulovlig markedsføring av alkoholdrikken «Kald». Direktoratet mener markedsføringen er spesielt alvorlig fordi den retter seg mot barn og unge via sosiale medier som YouTube, TikTok og Instagram, samt arrangementer. Produsenten av drikken kan også miste retten til å produsere «Kald». Ballinciaga har mulighet til å uttale seg før vedtaket fattes, men Helsedirektoratet kan ilegge tvangsmulkt i form av dagbøter dersom reklamen ikke fjernes. Gruppen har tidligere uttalt at de har sluttet med alkoholpromotering.
2 måneder siden
Helsedirektoratet anklager rapgruppen «Ballinciaga» for omfattende brudd på alkoholloven i markedsføringen av drikken «Kald». Direktoratet mener markedsføringen er rettet mot et ungt publikum, noe som anses som spesielt alvorlig. De vurderer å gi bandet millionbøter og krever at «Ballinciaga» umiddelbart retter opp feilene. Reklamen har foregått på flere sosiale medier, inkludert YouTube, TikTok og Instagram. Helsedirektoratet mener «Ballinciaga» har brutt samtlige punkter i reklameforbudet.
1 måned siden
Oslo Håndverksdestilleri (OHD) vant frem i klagen mot Helsedirektoratets vedtak om ulovlig alkoholreklame for deres «Prinsesse-gin». Markedsrådet opphevet vedtaket enstemmig. Bakgrunnen var at Helsedirektoratet mente OHD hadde brutt loven ved å bruke prinsesse Märtha Louises tittel og Durek Verretts navn i markedsføringen. OHD argumenterte med at vedtaket var basert på feilaktig faktagrunnlag. Vinmonopolet stoppet tidligere ginen på grunn av bruken av kongehusets monogram, noe som førte til at prinsessens manager beklaget og lovet å fjerne tittelen fra produktet.
2 måneder siden
Lotteritilsynet truer John Arne Riise med høye bøter for mulige fremtidige brudd på pengespilloven. Tilsynet mistenker at Riise vil fortsette å markedsføre ulovlige pengespillselskaper, til tross for tidligere advarsler og pålegg om å fjerne reklame. Lotteritilsynet viser til at Riise raskt har rettet opp tidligere brudd, men at han kort tid etter har startet opp ny aktivitet av samme art. Riise har fått en klagefrist på tre uker, men har foreløpig valgt å ikke kommentere saken. Tilsynet mener det er nødvendig å sette høye bøter for å hindre at Riise bryter loven.
1 måned siden
Spellemannprisen har nominert fire musikkvideoer i 2024, som representerer et bredt spekter av sjangere og uttrykk. Ballinciagas «Ayt: The Movie», regissert av kind@, er nominert, men ble fjernet etter å ha brutt loven om alkoholreklame. Dirty Opplands «Norsk Statistikk», regissert av Pål Ivar Finnkroken og Marius Sørgjerd, er filmet i Norsk Statistikk sine lokaler. Honningbarnas «Avanti», regissert av Sander Dahl, er også nominert etter å ha vunnet Gullstolen. Witch Club Satans «Fresh Blood Fresh Pussy», regissert av Stian Andersen, skapte reaksjoner og ble sensurert av Instagram.
1 måned siden
Helsedirektoratet konkluderte i august med at Oslo Håndverksdestilleri hadde brutt forbudet mot alkoholreklame med «Prinsesse-gin», som ble laget i anledning Märtha Louise og Durek Verretts bryllup. OHD anket avgjørelsen, men Markedsrådet har nå opphevet vedtaket. Rådet mener det ikke finnes tilstrekkelig hjemmel i alkoholloven for å fatte et slikt vedtak.
3 måneder siden
Helsedirektoratet anbefaler å innføre helseadvarsler på alkoholholdige drikker, lik de som finnes på tobakksprodukter. Forslaget innebærer enkle illustrasjoner og tekst som informerer om helserisikoer knyttet til alkoholbruk, inkludert økt risiko for kreft, demens og psykiske plager. Det er foreslått unntak for «særlig verdifulle» drikker, men kriteriene for dette er ikke fastsatt. Forslaget har fått støtte fra helseorganisasjoner, men møter motstand fra blant annet FrP. Irland blir det første landet som innfører obligatorisk helsemerking av alkohol i 2024. Det er også foreslått at barer og restauranter skal inkludere produktinformasjon om alkohol i menyer eller på skilt.