Ballinciaga har slettet alle sine innlegg på Instagram og TikTok etter at Helsedirektoratet varslet et gebyr på over 2,4 millioner kroner for ulovlig alkoholreklame. Helsedirektoratet mener markedsføringen av alkoholdrikken «Kald» var spesielt problematisk da den rettet seg mot et ungt publikum.
Divisjonsdirektør Linda Granlund understreker at all alkoholreklame er forbudt, og at de ser svært alvorlig på saken. Ballinciaga har tidligere kommunisert at de har tatt til seg kritikken og avsluttet promoteringen av alkohol.
Managementet til gruppen har foreløpig ikke kommentert saken til media.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Helsedirektoratet har varslet Ballinciaga om en bot på over 2,4 millioner kroner for ulovlig markedsføring av alkoholdrikken «Kald». Direktoratet mener markedsføringen er spesielt alvorlig fordi den retter seg mot barn og unge via sosiale medier som YouTube, TikTok og Instagram, samt arrangementer. Produsenten av drikken kan også miste retten til å produsere «Kald». Ballinciaga har mulighet til å uttale seg før vedtaket fattes, men Helsedirektoratet kan ilegge tvangsmulkt i form av dagbøter dersom reklamen ikke fjernes. Gruppen har tidligere uttalt at de har sluttet med alkoholpromotering.
21 dager siden
Popgruppen Ballinciaga mottok et varsel fra Helsedirektoratet om en bot på 2,4 millioner kroner for brudd på forbudet mot alkoholreklame i sosiale medier, da de markedsførte alkoholdrikken «Kald». Etter varselet slettet Ballinciaga alle sine innlegg på Instagram og TikTok. I et tilsvar til Helsedirektoratet forklarte gruppen at materialslettingen ble gjort for å signalisere at de tok varselet alvorlig, unngå tvil rundt publiseringer og sikre etterlevelse av regelverket. Til tross for dette, risikerer gruppen fortsatt bot, da Helsedirektoratets avgjørelse kan ha tilbakevirkende kraft.
2 måneder siden
Popgruppen Ballinciaga er varslet om en bot på 2,4 millioner kroner av Helsedirektoratet for ulovlig alkoholreklame. Reklamen skal ha skjedd i musikkvideoer, konserter og sosiale medier, rettet mot et ungt publikum. Helsedirektoratet ser alvorlig på dette, da alkoholloven skal beskytte mot slik reklame. Actis varslet om markedsføringen i fjor, og Ballinciagas management lovet å rette seg etter reglene. Styrelederen for drikken Kald, som er involvert, har sagt at de følger lover og regler.
2 måneder siden
Helsedirektoratet anklager rapgruppen «Ballinciaga» for omfattende brudd på alkoholloven i markedsføringen av drikken «Kald». Direktoratet mener markedsføringen er rettet mot et ungt publikum, noe som anses som spesielt alvorlig. De vurderer å gi bandet millionbøter og krever at «Ballinciaga» umiddelbart retter opp feilene. Reklamen har foregått på flere sosiale medier, inkludert YouTube, TikTok og Instagram. Helsedirektoratet mener «Ballinciaga» har brutt samtlige punkter i reklameforbudet.
22 dager siden
Ballinciaga risikerer en millionbot fra Helsedirektoratet for markedsføring av alkoholholdig drikke «Kald». Helsedirektoratet reagerte på eksponering i musikkvideoer, arrangementer og likhet i design mellom Ballinciagas merkevare og «Kald»-produktene. Ballinciaga har slettet alt markedsføringsmateriell og endret designet på «Kald» for å imøtekomme kritikken. De argumenterer for at deres kunstneriske ytringer er beskyttet av ytringsfriheten. Helsedirektoratet kan ilegge gebyr selv om kravene etterkommes, og de vil ikke kommentere saken før den er ferdig behandlet.
2 måneder siden
Oslo Håndverksdestilleri (OHD) vant frem i klagen mot Helsedirektoratets vedtak om ulovlig alkoholreklame for deres «Prinsesse-gin». Markedsrådet opphevet vedtaket enstemmig. Bakgrunnen var at Helsedirektoratet mente OHD hadde brutt loven ved å bruke prinsesse Märtha Louises tittel og Durek Verretts navn i markedsføringen. OHD argumenterte med at vedtaket var basert på feilaktig faktagrunnlag. Vinmonopolet stoppet tidligere ginen på grunn av bruken av kongehusets monogram, noe som førte til at prinsessens manager beklaget og lovet å fjerne tittelen fra produktet.
4 måneder siden
Flere norske butikkjeder selger juleøl til under halv pris, noe Helsedirektoratet kritiserer. Divisjonsdirektør Linda Granlund uttaler at selv om dette ikke er ulovlig, er det uheldig for folkehelsen og oppfordrer heller til priskutt på sunne produkter. Generalsekretær Inger Lise Hansen i Actis deler bekymringen og peker på at lave priser kan føre til økt alkoholforbruk, noe som kan forverre situasjonen for barn i utsatte hjem. Lavpriskjedene forsvarer seg ved å vise til at de også har redusert prisene på alkoholfri øl.
18 dager siden
Regjeringen foreslår bøter på opptil 25 millioner kroner for influensere og andre som driver med ulovlig reklame rettet mot barn. Barne- og familieministeren understreker at barn må beskyttes bedre mot ulovlig markedsføring, særlig reklame som bidrar til kroppspress. Forbrukertilsynet skal få økte virkemidler for å håndheve markedsføringsloven. Forbrukerrådet støtter forslaget og håper det vil skjerpe aktørene som selger reklame, og ønsker ytterligere innstramminger for markedsføring i sosiale medier og spill.
4 måneder siden
Forbrukerrådet kritiserer Fagutvalget for influensermarkedsføring (FIM) for manglende reell innvirkning, da influensere ofte tjener på negativ omtale. FIM har vanskeligheter med å kontrollere markedsføring på lukkede plattformer som TikTok. Regjeringen foreslår nå strengere markedsføringslov og økt tilsyn, med mulighet for bøtelegging. FIM selv mener at det offentlige bør påvirke plattformene til å begrense reklame mot unge. Det diskuteres også om FIM har utspilt sin rolle.
4 dager siden
Regjeringen innfører et forbud mot markedsføring av usunn mat og drikke særlig rettet mot barn under 18 år, med en overgangsperiode på seks måneder for næringslivet. Forbudet skal bidra til et sunnere kosthold, redusere sykdom og sosiale helseforskjeller. Helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre presiserer at det fortsatt er lov å selge produktene, men ikke å markedsføre dem mot barn. Norge blir det første landet i verden med et så omfattende reklameforbud, basert på anbefalinger fra Verdens helseorganisasjon og en ekspertgruppe. Ungdomsorganisasjoner støtter tiltaket, som skal gjøre det lettere for barn og unge å ta sunne valg. Forbudet er noe mildere enn det opprinnelige forslaget, med unntak for produktplassering i butikker og sponsing med de minst usunne produktene.