Nyhetssaker

«Ballinciaga» risikerer millionbot for brudd på alkoholloven

Nettavisen logo

Nettavisen

205 ord

helse og livsstil

1 måned siden

Risikerer millionbøter etter brudd på alkoholloven: – Noe av det groveste vi har sett

Hovedpunkter

  • Helsedirektoratet anklager «Ballinciaga» for brudd på alkoholloven.
  • Markedsføringen av drikken «Kald» anses å være rettet mot et ungt publikum.
  • Helsedirektoratet vurderer å gi bandet millionbøter for bruddene.
  • «Ballinciaga» har reklamert for drikken på YouTube, TikTok og Instagram.
  • Bruddene omfatter reklame for alkoholholdig drikk og markedsføring av andre varer med samme merke.

Vurderinger (AI)

Opplysendende6
Dybde4
Positivitet2
Anbefaling7

Sammendrag

Helsedirektoratet anklager rapgruppen «Ballinciaga» for omfattende brudd på alkoholloven i markedsføringen av drikken «Kald». Direktoratet mener markedsføringen er rettet mot et ungt publikum, noe som anses som spesielt alvorlig. De vurderer å gi bandet millionbøter og krever at «Ballinciaga» umiddelbart retter opp feilene. Reklamen har foregått på flere sosiale medier, inkludert YouTube, TikTok og Instagram. Helsedirektoratet mener «Ballinciaga» har brutt samtlige punkter i reklameforbudet.

Liknende artikler

– Vi kan vel ikkje tenke oss at det kan bli så mykje meir alvorleg enn dette

NRK logonrk.no

1 måned siden

Ballinciaga varsles millionbot for ulovlig alkoholreklame

Popgruppen Ballinciaga er varslet om en bot på 2,4 millioner kroner av Helsedirektoratet for ulovlig alkoholreklame. Reklamen skal ha skjedd i musikkvideoer, konserter og sosiale medier, rettet mot et ungt publikum. Helsedirektoratet ser alvorlig på dette, da alkoholloven skal beskytte mot slik reklame. Actis varslet om markedsføringen i fjor, og Ballinciagas management lovet å rette seg etter reglene. Styrelederen for drikken Kald, som er involvert, har sagt at de følger lover og regler.

Helsedirektoratet om Ballinciaga: Varsler bot på over 2,4 mill.

VG logovg.no

1 måned siden

Ballinciaga risikerer millionbot for ulovlig alkoholreklame rettet mot unge

Helsedirektoratet har varslet Ballinciaga om en bot på over 2,4 millioner kroner for ulovlig markedsføring av alkoholdrikken «Kald». Direktoratet mener markedsføringen er spesielt alvorlig fordi den retter seg mot barn og unge via sosiale medier som YouTube, TikTok og Instagram, samt arrangementer. Produsenten av drikken kan også miste retten til å produsere «Kald». Ballinciaga har mulighet til å uttale seg før vedtaket fattes, men Helsedirektoratet kan ilegge tvangsmulkt i form av dagbøter dersom reklamen ikke fjernes. Gruppen har tidligere uttalt at de har sluttet med alkoholpromotering.

Ballinciaga har fjernet innlegg på sosiale medier

VG logovg.no

1 måned siden

Ballinciaga sletter innlegg etter varsel om millionbot for alkoholreklame

Ballinciaga har slettet alle sine innlegg på Instagram og TikTok etter at Helsedirektoratet varslet et gebyr på over 2,4 millioner kroner for ulovlig alkoholreklame. Helsedirektoratet mener markedsføringen av alkoholdrikken «Kald» var spesielt problematisk da den rettet seg mot et ungt publikum. Divisjonsdirektør Linda Granlund understreker at all alkoholreklame er forbudt, og at de ser svært alvorlig på saken. Ballinciaga har tidligere kommunisert at de har tatt til seg kritikken og avsluttet promoteringen av alkohol. Managementet til gruppen har foreløpig ikke kommentert saken til media.

Märtha Louises «Prinsesse-gin»: Vedtak oppheves

Nettavisen logonettavisen.no

16 dager siden

Markedsrådet opphever vedtak om ulovlig reklame for Märtha Louises «Prinsesse-gin»

Helsedirektoratet konkluderte i august med at Oslo Håndverksdestilleri hadde brutt forbudet mot alkoholreklame med «Prinsesse-gin», som ble laget i anledning Märtha Louise og Durek Verretts bryllup. OHD anket avgjørelsen, men Markedsrådet har nå opphevet vedtaket. Rådet mener det ikke finnes tilstrekkelig hjemmel i alkoholloven for å fatte et slikt vedtak.

Skulle beskytte barn mot upassende reklame. Nå kan ordningen ryke

NRK logonrk.no

2 måneder siden

Kritikk mot influensere og behov for strengere regler

Forbrukerrådet kritiserer Fagutvalget for influensermarkedsføring (FIM) for manglende reell innvirkning, da influensere ofte tjener på negativ omtale. FIM har vanskeligheter med å kontrollere markedsføring på lukkede plattformer som TikTok. Regjeringen foreslår nå strengere markedsføringslov og økt tilsyn, med mulighet for bøtelegging. FIM selv mener at det offentlige bør påvirke plattformene til å begrense reklame mot unge. Det diskuteres også om FIM har utspilt sin rolle.

Bianca Ingrosso granskes – kan havne i retten

VG logovg.no

3 dager siden

Bianca Ingrosso granskes igjen for brudd på markedsføringsloven

Den svenske influenceren Bianca Ingrosso er under granskning for gjentatte brudd på markedsføringsloven. Konsumentverket har tidligere påpekt mangelfull reklameidentifisering i Ingrossos innlegg på sosiale medier, spesielt knyttet til produkter fra hennes egne selskaper som Caia Cosmetics og Mino Market. Til tross for tidligere kritikk har Ingrosso fortsatt å publisere innlegg uten tydelig annonsmerking. Konsumentverket vurderer nå å ta saken videre til Konsumentombudsmannen, som kan bringe den for retten. Ingrossos selskaper har fått en frist for å svare på anmerkningene.

Nesten 50 kosmetiske klinikker får reaksjoner etter tilsyn

Nettavisen logonettavisen.no

1 måned siden

Kosmetiske klinikker får reaksjoner etter tilsyn av markedsføringen

Nesten 50 kosmetiske klinikker har fått reaksjoner etter en kontroll av markedsføringen deres. Helsetilsynet, Direktoratet for medisinske produkter og Forbrukertilsynet har samarbeidet om kontrollen. Forbrukertilsynet fant reklame for fillerbehandlinger i sosiale medier som kan skape kroppspress, mens Helsetilsynet fant eksempler på markedsføring med verdiladde uttrykk og ulovlig bruk av legemidler. Flere klinikker har fått advarsler og veiledning, mens noen har fått varsel om økonomiske sanksjoner. Tilsynene forventer nå at klinikkene retter opp markedsføringen sin.

Trekker Klæbo-reklame etter kritikk

Nettavisen logonettavisen.no

2 måneder siden

Orkla trekker Klæbo-reklame etter kritikk om kroppspress

Orkla har valgt å trekke en reklamefilm for seigmenn med en halvnaken Johannes Høsflot Klæbo etter å ha mottatt kritikk. Kommunikasjonsdirektør i Orkla Snacks, Elisabeth Aandstad Ekheim, sier de ikke ønsker å provosere og har lyttet til innspill. Marius Sjølyst fra Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press mener reklamen er unødvendig seksualisering og bidrar til kroppspress. Advokat Frode Elton Haug mener reklamen kan være et brudd på markedsføringsloven, spesielt med tanke på at det er reklame for godteri rettet mot barn og unge.

Snur i «prinsessegin»-saken: – En gledelig overraskelse

NRK logonrk.no

16 dager siden

«Prinsessegin»: Markedsrådet opphever Helsedirektoratets vedtak

Markedsrådet har snudd i den såkalte «prinsessegin»-saken og opphevet Helsedirektoratets tidligere vedtak. Helsedirektoratet mente at ginen, som ble produsert i forbindelse med prinsesse Märtha Louise og Durek Verretts bryllup, var i strid med alkoholloven. Begrunnelsen var at Oslo Håndverksdestilleri (OHD) hadde brutt forbudet mot alkoholreklame ved å dele ut gratis alkohol i markedsføringsøyemed. Markedsrådet begrunner sin omgjøring med at Helsedirektoratets «hjemmelsgrunnlag» var uklart og mangelfullt begrunnet, noe som gjorde det umulig for Markedsrådet å ta stilling til saken.

- Må forvente motstand

Dagbladet logodagbladet.no

2 måneder siden

Helseadvarsler foreslås på alkohol, noen unntas

Helsedirektoratet anbefaler å innføre helseadvarsler på alkoholholdige drikker, lik de som finnes på tobakksprodukter. Forslaget innebærer enkle illustrasjoner og tekst som informerer om helserisikoer knyttet til alkoholbruk, inkludert økt risiko for kreft, demens og psykiske plager. Det er foreslått unntak for «særlig verdifulle» drikker, men kriteriene for dette er ikke fastsatt. Forslaget har fått støtte fra helseorganisasjoner, men møter motstand fra blant annet FrP. Irland blir det første landet som innfører obligatorisk helsemerking av alkohol i 2024. Det er også foreslått at barer og restauranter skal inkludere produktinformasjon om alkohol i menyer eller på skilt.