Forbrukerrådet kritiserer Fagutvalget for influensermarkedsføring (FIM) for manglende reell innvirkning, da influensere ofte tjener på negativ omtale. FIM har vanskeligheter med å kontrollere markedsføring på lukkede plattformer som TikTok.
Regjeringen foreslår nå strengere markedsføringslov og økt tilsyn, med mulighet for bøtelegging. FIM selv mener at det offentlige bør påvirke plattformene til å begrense reklame mot unge.
Det diskuteres også om FIM har utspilt sin rolle.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Barneminister Lene Vågslid ønsker å styrke barns vern mot reklame og skadelig påvirkning fra influensere. En ny undersøkelse viser at mange unge kjøper produkter anbefalt av influensere. Vågslid vil derfor stramme inn markedsføringsloven med strengere regler og overtredelsesgebyr. Redd Barna støtter tiltaket, men mener det er behov for ytterligere tiltak for å beskytte barn. Forbrukertilsynet påpeker at det er vanskeligere å overvåke influensere nå enn tidligere, men følger opp lovbrudd og gir veiledning. Statsråden understreker påvirkernes moralske ansvar for å unngå negativ påvirkning, spesielt knyttet til kropp og utseende.
1 måned siden
Jenny Skavlan kritiserer influensere for å oppmuntre til overforbruk, og påpeker at dette bidrar til klimakrisen. Hun mener influensere bør tenke mer langsiktig og vurdere konsekvensene av å fremme et usunt forbruk. En undersøkelse viser at mange unge mennesker kjøper ting de ikke trenger etter å ha blitt påvirket av reklame på nett og sosiale medier. Professor Ingun Grimstad Klepp mener overproduksjon er et større problem enn overforbruk, og at en stor andel brukbare tekstiler havner i søpla. Et påvirkerbyrå mener at influensere har makt til å fremme smartere valg, og at bevisste forbrukere gir langsiktig lojalitet.
18 dager siden
Regjeringen foreslår bøter på opptil 25 millioner kroner for influensere og andre som driver med ulovlig reklame rettet mot barn. Barne- og familieministeren understreker at barn må beskyttes bedre mot ulovlig markedsføring, særlig reklame som bidrar til kroppspress. Forbrukertilsynet skal få økte virkemidler for å håndheve markedsføringsloven. Forbrukerrådet støtter forslaget og håper det vil skjerpe aktørene som selger reklame, og ønsker ytterligere innstramminger for markedsføring i sosiale medier og spill.
4 måneder siden
Forbrukerrådet slår alarm om utbredt bruk av kosttilskudd blant norsk ungdom, der sosiale medier spiller en stor rolle i å påvirke unge til å bruke slike produkter. En rapport viser at et stort flertall av ungdom bruker kosttilskudd, ofte uten å være klar over innhold og mulige helserisiko. Forbrukerrådet kritiserer markedsføringen av kosttilskudd i sosiale medier og krever strengere regulering. Eksperter påpeker at et normalt kosthold er tilstrekkelig for de fleste, og at mange kosttilskudd mangler dokumentert effekt og kan inneholde ukjente stoffer.
1 måned siden
Oskar Westerlins nye klesmerke Behrens møter kritikk for høye priser, bruk av syntetiske materialer og manglende åpenhet rundt produksjonen. Anja Bakken Riise fra Framtiden i våre hender påpeker at merket gir misvisende informasjon om produktene, spesielt genserne som markedsføres som ullblandinger med minimalt ullinnhold, og krever åpenhet rundt leverandørlister. En TikTok-bruker har testet flere av plaggene og er lite imponert over kvaliteten. Westerlin har svart på kritikken via TikTok, hvor han erkjenner at det er rom for forbedring, spesielt når det gjelder materialvalg. Kritikken reiser spørsmål om influenceres ansvar for å fremme etisk og bærekraftig forbruk.
2 måneder siden
Regjeringen planlegger en ny lov for å beskytte barn og unge mot manipulasjon og villedende reklame fra selskaper som TikTok og Temu. Digitaliseringsminister Karianne Tung (Ap) understreker viktigheten av å begrense barns eksponering for skadelige algoritmer. Den nye loven skal også beskytte forbrukere mot villedende kampanjer og atferdsbasert reklame. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) vil få ansvaret for å kontrollere at loven overholdes, og vil motta økte ressurser. Regjeringen vil innføre strengere krav til teknologiselskaper for å beskytte forbrukerne og gi innbyggerne bedre muligheter til å klage. Fungerende direktør i Nkom, John-Eivind Velure, bekrefter at dette vil skape nye arbeidsplasser i Lillesand.
4 måneder siden
Regjeringen, representert ved kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun og digitaliseringsminister Karianne Tung, har uttrykt misnøye med innsatsen til sosiale medieplattformer som Meta, Snapchat og TikTok for å beskytte barn og unge. Under et møte onsdag ble det diskutert utfordringer som grooming, økt mobbing og dårlig psykisk helse blant barn og unge. Regjeringen krever at plattformene tar større ansvar, blant annet for å hindre at barn under 13 år oppretter kontoer. De vurderer også å heve aldersgrensen til 15 år og implementere strengere reguleringer gjennom DSA-forordninger. Et nytt møte er planlagt om tre måneder for å følge opp.
1 måned siden
Artikkelen kritiserer hvordan sosiale medier og influensere former unges selvbilde gjennom urealistiske perfeksjonsidealer. Den argumenterer for at unge trenger ekte forbilder som våger å være uperfekte, og at samfunnet må stille spørsmål ved influenseres makt. Forfatteren oppfordrer voksne til å lære barn å skille mellom ekte og iscenesatt, og fremhever markedsføringsbransjens ansvar for å bygge opp, ikke bryte ned, samfunnsverdier. Den understreker viktigheten av å fokusere på karakter og ekte menneskelige verdier fremfor utseende og overfladisk lykke.
14 dager siden
En studie viser at ungdom sliter med å forstå influenseres intensjoner og skille mellom personlig og kommersielt innhold i sosiale medier. Forskere mener skolene må undervise mer i kritisk medieforståelse, og influensere oppfordres til å være åpne om reklame. Ungdom foreslår å invitere influensere til skolen for å øke forståelsen. Influensere er bekymret for skjønnhetspress og algoritmestyrt innhold, og understreker viktigheten av at foreldre og skole følger med på hva barn eksponeres for.
3 måneder siden
Artikkelen utforsker hvordan bloggere og influencere utvikler seg fra profiler i sosiale medier til bedriftseiere, og de utfordringene som følger med. Den svenske influenceren Matilda Djerf er et eksempel på en som har fått kritikk for dårlig behandling av sine ansatte. Influensermarkedsføring er en milliardindustri, men det er viktig med tydelig merking av reklame og bevissthet rundt rollen som forbilder. Flere norske influencere har lykkes med å bygge store virksomheter, men kontroverser kan påvirke merkevaren. Likevel kan feiltrinn også styrke merkevaren på sikt.