Oslo Håndverksdestilleri (OHD) vant frem i klagen mot Helsedirektoratets vedtak om ulovlig alkoholreklame for deres «Prinsesse-gin». Markedsrådet opphevet vedtaket enstemmig.
Bakgrunnen var at Helsedirektoratet mente OHD hadde brutt loven ved å bruke prinsesse Märtha Louises tittel og Durek Verretts navn i markedsføringen. OHD argumenterte med at vedtaket var basert på feilaktig faktagrunnlag.
Vinmonopolet stoppet tidligere ginen på grunn av bruken av kongehusets monogram, noe som førte til at prinsessens manager beklaget og lovet å fjerne tittelen fra produktet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Markedsrådet har opphevet Helsedirektoratets vedtak om at Oslo Håndverksdestilleri (OHD) brøt alkoholreklameloven med «Prinsesse-ginen», som ble lansert i forbindelse med bryllupet til prinsesse Märtha Louise og Durek Verrett. Vinmonopolet stanset først ginen på grunn av monogrambruken. Helsedirektoratet mente senere at OHD hadde brutt loven. OHD klaget og hevdet at vedtaket var basert på feilaktige opplysninger, og selskapet fikk medhold i klagen. Prinsessetittelen ble fjernet fra etikettene etter en glipp, da Märtha Louise og Durek ikke skal bruke sin tilknytning til kongehuset i kommersielle sammenhenger.
2 måneder siden
Markedsrådet har snudd i den såkalte «prinsessegin»-saken og opphevet Helsedirektoratets tidligere vedtak. Helsedirektoratet mente at ginen, som ble produsert i forbindelse med prinsesse Märtha Louise og Durek Verretts bryllup, var i strid med alkoholloven. Begrunnelsen var at Oslo Håndverksdestilleri (OHD) hadde brutt forbudet mot alkoholreklame ved å dele ut gratis alkohol i markedsføringsøyemed. Markedsrådet begrunner sin omgjøring med at Helsedirektoratets «hjemmelsgrunnlag» var uklart og mangelfullt begrunnet, noe som gjorde det umulig for Markedsrådet å ta stilling til saken.
2 måneder siden
Helsedirektoratet konkluderte i august med at Oslo Håndverksdestilleri hadde brutt forbudet mot alkoholreklame med «Prinsesse-gin», som ble laget i anledning Märtha Louise og Durek Verretts bryllup. OHD anket avgjørelsen, men Markedsrådet har nå opphevet vedtaket. Rådet mener det ikke finnes tilstrekkelig hjemmel i alkoholloven for å fatte et slikt vedtak.
1 måned siden
Prinsesse Madeleine har lansert et hudpleiemerke på Instagram i samarbeid med Weleda. Jurist Karin Crafoord mener prinsessen kan ha brutt loven ved å unnlate å merke innlegget som reklame. TV4 melder om anmeldelser til både Reklameombudsmannen og Forbrukerverket. Hoffets informasjonssjef Margareta Thorgren avviser at innlegget var ment som markedsføring, men snarere som informasjon om en kommende virksomhet, og beklager hvis det er blitt oppfattet annerledes.
2 måneder siden
Ballinciaga har slettet alle sine innlegg på Instagram og TikTok etter at Helsedirektoratet varslet et gebyr på over 2,4 millioner kroner for ulovlig alkoholreklame. Helsedirektoratet mener markedsføringen av alkoholdrikken «Kald» var spesielt problematisk da den rettet seg mot et ungt publikum. Divisjonsdirektør Linda Granlund understreker at all alkoholreklame er forbudt, og at de ser svært alvorlig på saken. Ballinciaga har tidligere kommunisert at de har tatt til seg kritikken og avsluttet promoteringen av alkohol. Managementet til gruppen har foreløpig ikke kommentert saken til media.
22 dager siden
Ballinciaga risikerer en millionbot fra Helsedirektoratet for markedsføring av alkoholholdig drikke «Kald». Helsedirektoratet reagerte på eksponering i musikkvideoer, arrangementer og likhet i design mellom Ballinciagas merkevare og «Kald»-produktene. Ballinciaga har slettet alt markedsføringsmateriell og endret designet på «Kald» for å imøtekomme kritikken. De argumenterer for at deres kunstneriske ytringer er beskyttet av ytringsfriheten. Helsedirektoratet kan ilegge gebyr selv om kravene etterkommes, og de vil ikke kommentere saken før den er ferdig behandlet.
1 måned siden
Helsetilsynet har opphevet vedtaket om å flytte Marita Hjelmeseth fra Herøy, etter at Statsforvalteren i Møre og Romsdal godkjente kommunens flytteplaner. Kritikken retter seg mot Statsforvalteren, som anklages for å ha sviktet sin kontrollfunksjon og for feil lovanvendelse. Maritas advokat og en jusprofessor sår tvil om Statsforvalterens habilitet og kompetanse. Kommunen opplyser at de vil utarbeide et nytt vedtak i saken. Helseministeren understreker at tilsynsmyndighetene må fungere effektivt for å stoppe ulovlige vedtak.
2 måneder siden
Markedsrådet har opphevet et gebyr på 450.000 kroner som Forbrukertilsynet ila billigkjeden Lager 157 for brudd på åpenhetsloven, etter klager fra elever og Framtiden i våre hender angående arbeidsforholdene i klesproduksjonen. Markedsrådet mente vedtaket manglet tilstrekkelig lovhjemmel. Forbrukertilsynet kan ikke overprøve vedtaket, men vil vurdere implikasjonene for fremtidig arbeid med åpenhetsloven. Framtiden i våre hender påpeker at selskapet fortsatt har brutt loven og oppfordrer til fortsatt åpenhet om menneskerettigheter.
2 måneder siden
Helsedirektoratet har varslet Ballinciaga om en bot på over 2,4 millioner kroner for ulovlig markedsføring av alkoholdrikken «Kald». Direktoratet mener markedsføringen er spesielt alvorlig fordi den retter seg mot barn og unge via sosiale medier som YouTube, TikTok og Instagram, samt arrangementer. Produsenten av drikken kan også miste retten til å produsere «Kald». Ballinciaga har mulighet til å uttale seg før vedtaket fattes, men Helsedirektoratet kan ilegge tvangsmulkt i form av dagbøter dersom reklamen ikke fjernes. Gruppen har tidligere uttalt at de har sluttet med alkoholpromotering.
21 dager siden
Det svenske og danske kongehuset har reagert på dommen mot Asp-Holmblad, en anerkjent hoffleverandør, for villedende markedsføring og kopiering av produkter. Det svenske kongehuset vil diskutere saken i Hoffleverandør-rådet. Det danske kongehuset avvikler ordningen med selskapet, men lar dem beholde statusen som hoffleverandør frem til 2030. Retningslinjene for kongelige leverandører åpner for å fjerne predikatet ved domfellelse eller manglende samfunnsansvar.