Markedsrådet har opphevet Helsedirektoratets vedtak om at Oslo Håndverksdestilleri (OHD) brøt alkoholreklameloven med «Prinsesse-gin», som ble lansert i forbindelse med bryllupet til prinsesse Märtha Louise og Durek Verrett. Helsedirektoratet mente OHD hadde brutt loven ved å bruke prinsesse Märtha Louises tittel og Durek Verretts navn i markedsføringen.
Vinmonopolet stanset først ginen på grunn av monogrambruken. OHD klaget og hevdet at vedtaket var basert på feilaktige opplysninger, og selskapet fikk medhold i klagen.
Prinsessetittelen ble fjernet fra etikettene etter en glipp, da Märtha Louise og Durek ikke skal bruke sin tilknytning til kongehuset i kommersielle sammenhenger. Markedsrådet mente det ikke finnes tilstrekkelig hjemmel i alkoholloven for å fatte et slikt vedtak.
2 måneder siden
Helsedirektoratet konkluderte i august med at Oslo Håndverksdestilleri hadde brutt forbudet mot alkoholreklame med «Prinsesse-gin», som ble laget i anledning Märtha Louise og Durek Verretts bryllup. OHD anket avgjørelsen, men Markedsrådet har nå opphevet vedtaket. Rådet mener det ikke finnes tilstrekkelig hjemmel i alkoholloven for å fatte et slikt vedtak.
2 måneder siden
Markedsrådet har snudd i den såkalte «prinsessegin»-saken og opphevet Helsedirektoratets tidligere vedtak. Helsedirektoratet mente at ginen, som ble produsert i forbindelse med prinsesse Märtha Louise og Durek Verretts bryllup, var i strid med alkoholloven. Begrunnelsen var at Oslo Håndverksdestilleri (OHD) hadde brutt forbudet mot alkoholreklame ved å dele ut gratis alkohol i markedsføringsøyemed. Markedsrådet begrunner sin omgjøring med at Helsedirektoratets «hjemmelsgrunnlag» var uklart og mangelfullt begrunnet, noe som gjorde det umulig for Markedsrådet å ta stilling til saken.
2 måneder siden
Markedsrådet har opphevet Helsedirektoratets vedtak om at Oslo Håndverksdestilleri (OHD) brøt alkoholreklameloven med «Prinsesse-ginen», som ble lansert i forbindelse med bryllupet til prinsesse Märtha Louise og Durek Verrett. Vinmonopolet stanset først ginen på grunn av monogrambruken. Helsedirektoratet mente senere at OHD hadde brutt loven. OHD klaget og hevdet at vedtaket var basert på feilaktige opplysninger, og selskapet fikk medhold i klagen. Prinsessetittelen ble fjernet fra etikettene etter en glipp, da Märtha Louise og Durek ikke skal bruke sin tilknytning til kongehuset i kommersielle sammenhenger.
2 måneder siden
Oslo Håndverksdestilleri (OHD) vant frem i klagen mot Helsedirektoratets vedtak om ulovlig alkoholreklame for deres «Prinsesse-gin». Markedsrådet opphevet vedtaket enstemmig. Bakgrunnen var at Helsedirektoratet mente OHD hadde brutt loven ved å bruke prinsesse Märtha Louises tittel og Durek Verretts navn i markedsføringen. OHD argumenterte med at vedtaket var basert på feilaktig faktagrunnlag. Vinmonopolet stoppet tidligere ginen på grunn av bruken av kongehusets monogram, noe som førte til at prinsessens manager beklaget og lovet å fjerne tittelen fra produktet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Markedsrådet har snudd i den såkalte «prinsessegin»-saken og opphevet Helsedirektoratets tidligere vedtak. Helsedirektoratet mente at ginen, som ble produsert i forbindelse med prinsesse Märtha Louise og Durek Verretts bryllup, var i strid med alkoholloven. Begrunnelsen var at Oslo Håndverksdestilleri (OHD) hadde brutt forbudet mot alkoholreklame ved å dele ut gratis alkohol i markedsføringsøyemed. Markedsrådet begrunner sin omgjøring med at Helsedirektoratets «hjemmelsgrunnlag» var uklart og mangelfullt begrunnet, noe som gjorde det umulig for Markedsrådet å ta stilling til saken.
2 måneder siden
Markedsrådet har opphevet Helsedirektoratets vedtak om at Oslo Håndverksdestilleri (OHD) brøt alkoholreklameloven med «Prinsesse-ginen», som ble lansert i forbindelse med bryllupet til prinsesse Märtha Louise og Durek Verrett. Vinmonopolet stanset først ginen på grunn av monogrambruken. Helsedirektoratet mente senere at OHD hadde brutt loven. OHD klaget og hevdet at vedtaket var basert på feilaktige opplysninger, og selskapet fikk medhold i klagen. Prinsessetittelen ble fjernet fra etikettene etter en glipp, da Märtha Louise og Durek ikke skal bruke sin tilknytning til kongehuset i kommersielle sammenhenger.
2 måneder siden
Oslo Håndverksdestilleri (OHD) vant frem i klagen mot Helsedirektoratets vedtak om ulovlig alkoholreklame for deres «Prinsesse-gin». Markedsrådet opphevet vedtaket enstemmig. Bakgrunnen var at Helsedirektoratet mente OHD hadde brutt loven ved å bruke prinsesse Märtha Louises tittel og Durek Verretts navn i markedsføringen. OHD argumenterte med at vedtaket var basert på feilaktig faktagrunnlag. Vinmonopolet stoppet tidligere ginen på grunn av bruken av kongehusets monogram, noe som førte til at prinsessens manager beklaget og lovet å fjerne tittelen fra produktet.
2 måneder siden
Helsedirektoratet har varslet Ballinciaga om en bot på over 2,4 millioner kroner for ulovlig markedsføring av alkoholdrikken «Kald». Direktoratet mener markedsføringen er spesielt alvorlig fordi den retter seg mot barn og unge via sosiale medier som YouTube, TikTok og Instagram, samt arrangementer. Produsenten av drikken kan også miste retten til å produsere «Kald». Ballinciaga har mulighet til å uttale seg før vedtaket fattes, men Helsedirektoratet kan ilegge tvangsmulkt i form av dagbøter dersom reklamen ikke fjernes. Gruppen har tidligere uttalt at de har sluttet med alkoholpromotering.
1 måned siden
Prinsesse Madeleine har lansert et hudpleiemerke på Instagram i samarbeid med Weleda. Jurist Karin Crafoord mener prinsessen kan ha brutt loven ved å unnlate å merke innlegget som reklame. TV4 melder om anmeldelser til både Reklameombudsmannen og Forbrukerverket. Hoffets informasjonssjef Margareta Thorgren avviser at innlegget var ment som markedsføring, men snarere som informasjon om en kommende virksomhet, og beklager hvis det er blitt oppfattet annerledes.
3 måneder siden
Märtha Louise og Durek Verrett har fått godkjent varemerket «The Princess and the Shaman» i USA, til tross for en avtale med kongehuset om å ikke bruke prinsessetittelen kommersielt. Ifølge Durek Verretts talsperson er registreringen kun et beskyttelsestiltak, og det er ingen planer om å bruke varemerket. Søknaden ble sendt inn før avtalen med kongehuset trådte i kraft, og prosessen fortsatte selv om de senere ble enige om å ikke bruke tittelen kommersielt. Det er Durek Verretts selskap som står bak søknaden, og både Märtha Louise og Verrett har samtykket til å koble navnene sine til varemerket.
22 dager siden
Ballinciaga risikerer en millionbot fra Helsedirektoratet for markedsføring av alkoholholdig drikke «Kald». Helsedirektoratet reagerte på eksponering i musikkvideoer, arrangementer og likhet i design mellom Ballinciagas merkevare og «Kald»-produktene. Ballinciaga har slettet alt markedsføringsmateriell og endret designet på «Kald» for å imøtekomme kritikken. De argumenterer for at deres kunstneriske ytringer er beskyttet av ytringsfriheten. Helsedirektoratet kan ilegge gebyr selv om kravene etterkommes, og de vil ikke kommentere saken før den er ferdig behandlet.
3 måneder siden
Märtha Louise og Durek Verrett har fått godkjent varemerket «The Princess and the Shaman» i USA, til tross for en avtale med kongehuset om å ikke bruke prinsessetittelen kommersielt. Varemerket ble registrert av Verretts selskap, Ohana Productions LLC, etter at avtalen med kongehuset var inngått. Ifølge Verretts talsperson er registreringen kun et beskyttelsestiltak, men dette blir betvilt av en kongehusekspert. Slottet har ikke kommentert saken og henviser til Märtha Louises talsperson, som ikke vil gi ytterligere kommentarer utover det som allerede er sagt.
2 måneder siden
Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) har konkludert med at Slottet ikke brøt loven da de valgte Snøhetta til å bygge sarkofag for kongeparet uten å lyse ut anbud. Avgjørelsen kommer etter en klage fra organisasjonen Norge som republikk, som mente anskaffelsen burde vært konkurranseutsatt. KOFA begrunner sin avgjørelse med at sarkofagen er å betrakte som et kunstverk, og at det derfor er større rom for subjektivitet i valg av kunstnerisk uttrykk. Slottet har budsjettert 20 millioner kroner for prosjektet.
5 dager siden
Oslo bystyre har med knappest mulig flertall vedtatt å tillate skjenking av vin, øl og bobler fra klokka åtte om morgenen på 17. mai. Dagens regel forbyr alkoholservering før klokka 12 på søndager og høytidsdager. Forslaget ble hastebehandlet for å rekke nasjonaldagsfeiringen. Høyre, Venstre og Frp støtter endringen, mens KrF og flere andre partier er imot, med bekymring for økt alkoholbruk blant barn på nasjonaldagen. Ap støtter endring, men ikke for 17. mai. En avgjørende stemme fra Frps varamann sikret flertallet. Samtidig ønsker de samme partiene å oppheve forbudet mot brennevin før klokka 13 for å tillate akevitt på julelunsj, men dette reguleres av alkoholloven og kan ikke endres lokalt. Rusorganisasjonen Actis advarer mot at tidligere skjenkestart kan føre til høyere promille tidligere på dagen.