Markedsrådet har opphevet Helsedirektoratets vedtak om at Oslo Håndverksdestilleri (OHD) brøt alkoholreklameloven med «Prinsesse-ginen», som ble lansert i forbindelse med bryllupet til prinsesse Märtha Louise og Durek Verrett. Vinmonopolet stanset først ginen på grunn av monogrambruken.
Helsedirektoratet mente senere at OHD hadde brutt loven. OHD klaget og hevdet at vedtaket var basert på feilaktige opplysninger, og selskapet fikk medhold i klagen.
Prinsessetittelen ble fjernet fra etikettene etter en glipp, da Märtha Louise og Durek ikke skal bruke sin tilknytning til kongehuset i kommersielle sammenhenger.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Oslo Håndverksdestilleri (OHD) vant frem i klagen mot Helsedirektoratets vedtak om ulovlig alkoholreklame for deres «Prinsesse-gin». Markedsrådet opphevet vedtaket enstemmig. Bakgrunnen var at Helsedirektoratet mente OHD hadde brutt loven ved å bruke prinsesse Märtha Louises tittel og Durek Verretts navn i markedsføringen. OHD argumenterte med at vedtaket var basert på feilaktig faktagrunnlag. Vinmonopolet stoppet tidligere ginen på grunn av bruken av kongehusets monogram, noe som førte til at prinsessens manager beklaget og lovet å fjerne tittelen fra produktet.
2 måneder siden
Markedsrådet har snudd i den såkalte «prinsessegin»-saken og opphevet Helsedirektoratets tidligere vedtak. Helsedirektoratet mente at ginen, som ble produsert i forbindelse med prinsesse Märtha Louise og Durek Verretts bryllup, var i strid med alkoholloven. Begrunnelsen var at Oslo Håndverksdestilleri (OHD) hadde brutt forbudet mot alkoholreklame ved å dele ut gratis alkohol i markedsføringsøyemed. Markedsrådet begrunner sin omgjøring med at Helsedirektoratets «hjemmelsgrunnlag» var uklart og mangelfullt begrunnet, noe som gjorde det umulig for Markedsrådet å ta stilling til saken.
2 måneder siden
Helsedirektoratet konkluderte i august med at Oslo Håndverksdestilleri hadde brutt forbudet mot alkoholreklame med «Prinsesse-gin», som ble laget i anledning Märtha Louise og Durek Verretts bryllup. OHD anket avgjørelsen, men Markedsrådet har nå opphevet vedtaket. Rådet mener det ikke finnes tilstrekkelig hjemmel i alkoholloven for å fatte et slikt vedtak.
1 måned siden
Prinsesse Madeleine har lansert et hudpleiemerke på Instagram i samarbeid med Weleda. Jurist Karin Crafoord mener prinsessen kan ha brutt loven ved å unnlate å merke innlegget som reklame. TV4 melder om anmeldelser til både Reklameombudsmannen og Forbrukerverket. Hoffets informasjonssjef Margareta Thorgren avviser at innlegget var ment som markedsføring, men snarere som informasjon om en kommende virksomhet, og beklager hvis det er blitt oppfattet annerledes.
21 dager siden
Det svenske og danske kongehuset har reagert på dommen mot Asp-Holmblad, en anerkjent hoffleverandør, for villedende markedsføring og kopiering av produkter. Det svenske kongehuset vil diskutere saken i Hoffleverandør-rådet. Det danske kongehuset avvikler ordningen med selskapet, men lar dem beholde statusen som hoffleverandør frem til 2030. Retningslinjene for kongelige leverandører åpner for å fjerne predikatet ved domfellelse eller manglende samfunnsansvar.
1 måned siden
Helsetilsynet har opphevet vedtaket om å flytte Marita Hjelmeseth fra Herøy, etter at Statsforvalteren i Møre og Romsdal godkjente kommunens flytteplaner. Kritikken retter seg mot Statsforvalteren, som anklages for å ha sviktet sin kontrollfunksjon og for feil lovanvendelse. Maritas advokat og en jusprofessor sår tvil om Statsforvalterens habilitet og kompetanse. Kommunen opplyser at de vil utarbeide et nytt vedtak i saken. Helseministeren understreker at tilsynsmyndighetene må fungere effektivt for å stoppe ulovlige vedtak.
2 måneder siden
Eieren av Vinje gård hevder at prinsesse Märtha Louise ikke har betalt hele regningen etter bryllupet med Durek Verrett. Det skal gjenstå 50.000 kroner, og kravet er sendt til inkasso. Märtha Louise ønsket ikke å kommentere saken da hun ble konfrontert med påstandene. Hennes manager avviser imidlertid kravet og kaller påstandene feilaktige.
3 måneder siden
Märtha Louise og Durek Verrett har fått godkjent varemerket «The Princess and the Shaman» i USA, til tross for en avtale med kongehuset om å ikke bruke prinsessetittelen kommersielt. Ifølge Durek Verretts talsperson er registreringen kun et beskyttelsestiltak, og det er ingen planer om å bruke varemerket. Søknaden ble sendt inn før avtalen med kongehuset trådte i kraft, og prosessen fortsatte selv om de senere ble enige om å ikke bruke tittelen kommersielt. Det er Durek Verretts selskap som står bak søknaden, og både Märtha Louise og Verrett har samtykket til å koble navnene sine til varemerket.
2 måneder siden
Markedsrådet har opphevet et gebyr på 450.000 kroner som Forbrukertilsynet ila billigkjeden Lager 157 for brudd på åpenhetsloven, etter klager fra elever og Framtiden i våre hender angående arbeidsforholdene i klesproduksjonen. Markedsrådet mente vedtaket manglet tilstrekkelig lovhjemmel. Forbrukertilsynet kan ikke overprøve vedtaket, men vil vurdere implikasjonene for fremtidig arbeid med åpenhetsloven. Framtiden i våre hender påpeker at selskapet fortsatt har brutt loven og oppfordrer til fortsatt åpenhet om menneskerettigheter.
3 måneder siden
Märtha Louise og Durek Verrett har fått godkjent varemerket «The Princess and the Shaman» i USA, til tross for en avtale med kongehuset om å ikke bruke prinsessetittelen kommersielt. Varemerket ble registrert av Verretts selskap, Ohana Productions LLC, etter at avtalen med kongehuset var inngått. Ifølge Verretts talsperson er registreringen kun et beskyttelsestiltak, men dette blir betvilt av en kongehusekspert. Slottet har ikke kommentert saken og henviser til Märtha Louises talsperson, som ikke vil gi ytterligere kommentarer utover det som allerede er sagt.